YT
door YTJ May 20, 2022 om 15:46
Geldzaken & recht

Verhoging prijs belastingaangifte

Wij laten onze belastingaangifte altijd doen door een belastingadviseur. Dit jaar kregen we de rekening en hieruit bleek dat hij 100 euro meer vroeg voor een belastingaangifte dan voorgaande jaren. In het begin (paar jaar geleden) heeft hij aangegeven dat hij een vast tarief per aangifte berekende (400 euro). Er is met ons vooraf niet overlegd over de prijsstijging. Kan dit zomaar? Wat zijn onze rechten?

2791 10 Rapporteer

ne
door neodutchio - May 20, 2022 om 15:50
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Als u elk jaar de vraag stelt of hij het kan doen zonder naar de prijs te vragen, dan mag hij vragen wat hij wilt. Als u op papier heeft dat hij altijd €400,- vraagt, dan zou u een punt hebben.
Alle prijzen gaan altijd omhoog. Al jarenlang heeft hij zijn prijs niet aangepast en het is best aannemelijk dat hij meer werk moet verrichten doordat procedures ook veranderen. Tot in lengte van dagen verwachten dat de prijs niet aangepast word is onrealistisch.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 20, 2022 om 16:00
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte YTJ,

Voor dat bedrag kunt u beter lid worden van een vakbond en die doen dat vaak gratis of voor een paar tientjes....

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 20, 2022 om 16:49
2076 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat je zwaar gepensioneerd bent want een vakbondslidmaatschap is niet goedkoop.

pe
door pebk May 20, 2022 om 16:56
581 Antwoorden / 0 Vragen

Het vakbondslidmaatschap valt juist mee als je niet met pensioen bent, want de werkgever (mag) een behoorlijk deel, zo niet alles, vergoeden.

wi
door willems123 May 20, 2022 om 16:57
117 Antwoorden / 16 Vragen

Niet voor ZZP  of ondernemer!

sira
door sira - May 20, 2022 om 16:14
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn administratiekantoor heeft vorig jaar de prijs ook verhoogd. Zonder overleg met mij, maar ik verhoog ook weleens prijzen zonder met klanten te overleggen. Waarom ik verhoog? Omdat ik het voor de oude prijs niet meer kan doen.

Dan heb ik 2 opties, òf ik ga op zoek naar een ander kantoor, òf dit administratiekantoor bevalt mij goed en dan accepteer ik de verhoging.

rj
door rjw - May 20, 2022 om 16:24
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Even los van de prijsstijging: heb je een hele ingewikkelde belastingaangifte? 500 euro is wel heel veel voor een gemiddelde particulier. Dat is 4 tot 6 uur werk voor die man. Of hij lacht zich rot.

panter22
door panter22 - May 20, 2022 om 16:37
6599 Antwoorden / Vragen

Het was netter geweest als hij had gemeld dat de prijs was verhoogd. Misschien kostte jullie aangifte meer tijd dan voorgaande jaren.
Je hebt opdracht gegeven zonder te informeren naar de prijs, dus je moet de rekening betalen. En na jaren 100 meer betalen hoeft niet onredelijk te zijn.
Heb je al even gevraagd waarom je 100 euro meer moet betalen?
Kijk hier voor de tarieven van tegenwoordig:
https://belastingadviseur-wijzer.nl/belastingadviseur-kosten/#:~:text=Een%20belastingadviseur%20schakel%20je%20al,de%20opleiding%20van%20de%20belastingadviseur.

ga
door gaja - May 20, 2022 om 17:32
4 Antwoorden / Vragen

De vakbond FNV kost 8,80 per maand voor gepensioneerden. De belastingaangifte is kostenloos.

sjjoppy
door sjjoppy - May 20, 2022 om 18:48
7198 Antwoorden / 3 Vragen

Probeer zelf eens de aangifte te doen, veel is er vooraf ingevuld en hoeft u alleen nog te  controleren of er iets gecorrigeerd moet worden.
De moeite waard.

wi
door willems123 May 20, 2022 om 19:35
117 Antwoorden / 16 Vragen

Misschien TO is een ZZP.

sjjoppy
door sjjoppy May 20, 2022 om 19:48
7198 Antwoorden / 3 Vragen

Zou kunnen, dan moet het dus uit handen gegeven worden.

sira
door sira May 20, 2022 om 20:40
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Dat is de reden dat ik het ook laat doen. Ik ben gepensioneerd ;-)) zzp'er. Dat zzp mag niet veel naam hebben, want ook dat ben ik aan het afbouwen. Ik heb dat 23 jaar gedaan en ik vind het mooi geweest.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 21, 2022 om 09:06
16873 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: bij lidmaatschap van een vakbond krijgt u die hulp gratis en bij lidmaatschap van een ouderenorganisatatie zoals KBO/PCBO of ANBO krijgt u hulpo van een gecerticiceerde adviseur tegen soms wel een geringe vergoeding.

En als ook gezegd, indien uw aabgifte niet veel bijzonderheden heeft resp. nooit veel zal afwijken van erdere is het zeer eenvoudig om zelf te doen d.m.v. controle van de al op de site van d belastingdienst alsdan geplaatste uitwerking en die op punten waar nodig aan te passen of aan te vullen (bijv. m.b.t. bijzondere aftrekposten.

U heeft de Belastingadviseur die op basis van zijn commerciële tarief werkt dan helemaal niet nodig.

1paul
door 1paul - May 23, 2022 om 14:31
3162 Antwoorden / 0 Vragen

een eenvoudige aangifte kunt u zelf doen, vrijwel alles is al vooraf ingevuld door de BLD en hoeft u enkel te kontroleren, 500 Euro is erg veel geld trouwens, ook als de aangifte ietwat moeilijker is.

er zijn er vast die het willen doen voor onder de 100 euro, ervan uitgaande dat dit een vrij simpele aangifte is.

als u de afspraak heeft vaste prijs, dan mag ie deze niet zomaar verhogen, afspraak is afspraak, ook mondeling, hij had dit met u moeten bespreken voordat deze persoon aan het werk zou gaan, u heeft dus nu nog recht op de "vaste" prijs van 400 Euro!

mo
door mof - May 23, 2022 om 18:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Geen, hij rekent een vast tarief per aangifte betekent niet dat het elk jaar hetzelfde tarief blijft maar dat elke aangifte in hetzelfde jaar hetzelfde kost. Gaat u eens na wat het u oplevert aan gemak en evt wxtra belastingteruggave en bepaal dan of hetu waard is door te gaan met deze adbiseur.