sa
door samv Feb 25, 2015 om 13:47
Geldzaken & recht

Verhuurdersbelasting op huurder verhalen?

Sinds 2012 ben ik de huurder van een woning.
Nu kreeg ik onlangs een brief van de waterschapsbelasting dat de eigenaar van het pand sinds 2010 geen waterschapsbelasting heeft betaald en dat ik nu wettelijk verplicht ben om deze te voldoen.

De eigenaar van het pand woont in het buitenland en de naam en adresgegevens van deze persoon zijn bij het waterschap bekend.

In de brief wordt gesteld dat ik verplicht ben mijn huur af te dragen aan het waterschap om openstaand bedrag van 400 Euro te voldoen. Doe ik dit niet dan wordt de woning voor openbare verkoop aangeboden.

Ik heb hier om een aantal redenen moeite mee:

- aangezien gegevens van de eigenaar bij het waterschap bekend zijn, ben ik van mening dat zij over voldoende middelen beschikken om in contact te treden met deze persoon. Dat ze het nu via mij proberen lijkt mij meer gemakzucht als wat anders.

Het is mij niet bekend of de eigenaar gegronde reden heeft om geen waterschap te betalen. Wanneer ik het openstaande bedrag voldoe dan loop ik de kans dat de eigenaar van het pand een huurvordering bij mij doet vanwege achterstallige huur. Tevens wordt zo gedwonen de relatie tussen mij en de verhuurder op scherp gezet.

Het dreigement van openbare verkoop lijkt mij gezien het bedrag alle redelijkheid en billijkheid voorbij gaan. 400 euro staat in geen verhouding tot de waarde van het huis en de problemen die dit voor mij met zich mee zou brengen.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring gehad met een belastingdienst? ik zou graag wat meer info hebben over wat hiermee nu te doen.

1444 7 Rapporteer

bergseroel
door bergseroel - Feb 25, 2015 om 14:35
39 Antwoorden / 4 Vragen

In principe ben je als huurder en dus gebruiker verantwoordelijk voor de waterschapsbelasting ingezetenen tenzij dit anders is opgenomen in het huurcontract. Alleen voor de OZB is de eigenaar verantwoordelijk.
Ik zou even nazoeken wat hierover in het contract wordt gezegd. Wat is wel en wat niet inclusief. Als er duidelijk aangegeven is dat de verhuurder de volledige waterschapsbelasting (dus ook van de ingezetenen/gebruikers) op zich neemt dan zou ik niet akkoord gaan met het voorstel van de belastingdienst.

aurora1
door aurora1 - Feb 25, 2015 om 14:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier door (van 2011).
U zou voor de zekerheid eens kunnen vragen aan het Juridsch Loket en/of bij een rechtswinkel in uw woonplaats langs kunnen gaan. Neem dan alle correspondentie en uw huurcontract mee.

sa
door samv - Feb 25, 2015 om 14:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor de reacties.

Het gaat hier inderdaad om de het verhuurders deel van de waterschaps belasting.
Als huurder betaal ik het huurders deel, waarvan ik elk jaar een aanslag krijg.

Het openstaande bedrag is het huurdersdeel van de jaren 2010 tm 2014. De BSR probeert dat nu dus bij mij te innen omdat ze claimen geen contact met de eigenaar te kunnen krijgen.
Blijf het vreemd vinden omdat ik in 2010 en 2011 nog niet eens in deze woning woonde.
En wat ik in mijn originele post al schreef, dat dreiging met verkoop van het huis in mijn optiek alle redelijkheid en billijkheid voorbij gaat aangezien het openstaande bedrag van 400 euro in geen verhouding staat tot de waarde van het huis.

aurora1
door aurora1 - Feb 25, 2015 om 14:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals al gezegd: leg e.e.a. voor aan het Jur. Loket en/of bij de plaatselijke rechtswinkel (alles te vinden op internet). Zij kunnen ook helpen met het eventueel een bezwaar indienen. Of u het voor 400 euro onredelijk vindt is even niet van belang.

marcel75
door marcel75 - Feb 25, 2015 om 19:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Zou het kunnen zijn dat het waterschap derdenbeslag op de verhuuropbrengsten heeft gelegd of misschien in het verleden wel een pandrecht daarop al heeft gekregen?

In die gevallen kunt u niet bevrijdend de huur betalen door het over te maken op de rekening van de verhuurder. U mag dan alleen de huur betalen aan het waterschap. Op die manier wordt de schuld die uw verhuurder aan het waterschap heeft afgelost.

Doordat u niet aan uw verhuurder betaald, betaald u onder aan de streep niets teveel.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 26, 2015 om 13:57
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Gewoon betalen en in mindering brengen bij de huur dit bij de huur is inbegrepen dat de eigenaar het zou betalen.

els overbeeke
door els overbeeke - Feb 27, 2015 om 11:30
3 Antwoorden / 0 Vragen

Waterschapsbelasting is voor een persoon 4,00 per maand vanaf 2 personen betaal je 12,00 per maand.
Zo ver ik weet is deze rekening altijd voor de huurder/gebruiker.
Dus vanaf het moment dat U de woning huurt,dient U ook te betalen.Zal niets aan ter doen zijn vrees ik.