ma
door marqui50 Jul 25, 2007 om 15:05
Geldzaken & recht

VERJARING INCASSO??

Graag jullie mening, please!

Het gaat hier om een incasso van "Van Hoek & Partners" van 91,98 euro (Hoofdsom 29,50, Buitengerechtelijke incassokosten 44,03, Informatie kosten 18,45) voor het te laat terugbrengen (op 2 oktober 2004, na 2 maanden) van een VIDEO.
De telefoniste van het incasso bureau beweert dat ze in december 2004 een herinnnerings brief hebben verzonden. Voor zover ik mij herinner (nu, 2 1/2 jaar later), heb ik een dergelijke brief nooit ontvangen.
De manager van de videotheek wil in de minne schikken en ons alleen de hoofdsom ad 29,50 laten betalen. Op mijn opmerking over verjaring zegt hij dat het incassobureau zegt dat dat 4 jaren zijn. Op www.jurofoon.nl lees ik:  Consumentenkoop: 2 jaren

Mijn vraag: Klopt het van de 2 jaren in dit geval?

Ik heb inmiddels het incasso bureau een brief gestuurd per email en per post met de mededeling dat de afspraak over een betalingsregeling, die ik in de eerste instantie met de telefoniste gemaakt had is komen te vervallen wegens verjaring van de incasso.

Alvast bedankt!!

256 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 25, 2007 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

hai,

het betreft hier geen consumentekoop maar een huurovereenkomst. Daarvoor gelden andere termijnen.

Ik neem tenminste niet aan dat u de videaoband heeft gekocht van de videaotheek en deze later weer heeft ingeleverd. U ben een contractuele verplichting aangegaan met de Videotheek. U mocht tegen betaling en onder voorwaarden een videoaband meenemen. u heeft u niet gehouden aan uw kant van het contract en de boel te laat teruggebracht.

Dus zie hieronder:

Verjaringstermijn voor contractuele vorderingen: 5 jaar (ook als bron: www.jurofoon.nl)

Linda

ve
door verwijderd - Jul 25, 2007 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag marqui50,

Het huren van een video valt niet onder een consumentenkoop maar onder het verlenen van een dienst. Voor diensten geldt een verjaring pas na 5 jaar.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Jul 25, 2007 om 16:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

In aanvulling op Stacey: met de brief en de email heeft u het bestaan van de vordering erkend (want immers betalingsregeling afgesproken!) heeft u zelf de verjaring gestuit. Vanaf het moment van uw brief en email is opnieuw een termijn van vijf jaar gaan lopen. Groet, M@rtin

ve
door verwijderd - Jul 25, 2007 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

--------Ik heb inmiddels het incasso bureau een brief gestuurd per email en per post met de mededeling dat de afspraak over een betalingsregeling, die ik in de eerste instantie met de telefoniste gemaakt had is komen te vervallen wegens verjaring van de incasso.---------

Helaas niet slim dit te doen voor je zekerheid had, bovenstaande klopt, verjaringstermijn is in dit geval is 5 jaar en ik verwacht niet dat ze nu nog bereid zullen zijn een (nieuwe) betalingsregeling te treffen.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2007 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, dat ik nu pas reageer, ik was uitlandig en geen toegang tot internet, maar alsnog bedankt voor de reacties.

Vandaag krijgen we een aanmaning met verbaal geweld (zoals het een incasso bureau betaamd) over "forcering van toegansdeuren, zulks met assistentie van justitie en politie".

Jammer, de consument trekt aan het kortste eind.