st
door stylomaat Sep 8, 2009 om 17:02
Geldzaken & recht

Verkeer de overboeking

Wie kan mij vertellen of ik verplicht ben geld over te boeken dat per ongeluk verkeerd op mijn rekening gestort is. In April en Mei is er blijkbaar 2 keer een bedrag op mijn rekening gestort dat niet voor mij bedoeld was, in de brief die ik inmiddels thuis heb gehad is gebleken dat deze kosten door de Informatie Beheer Groep zelf overgemaakt zijn en dat ze zelf een verkeerd rekeningnummer hebben geregistreerd.

453 11 Rapporteer

vladja
door vladja - Sep 8, 2009 om 17:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Merkwaardige vraag of u verplicht bent om het geld terug te boeken. U heeft een onverschuldigde betaling ontvangen. U moet het dus terug betalen. Als u dat niet doet, loopt u het risico dat ze daarbij de rechter inschakelen. U kunt dan ook veroordeeld worden tot de kosten van de rechtszaak.

Vladja

lo
door loesje48 - Sep 8, 2009 om 17:12
116 Antwoorden / 17 Vragen

Erg flauw, en een beetje asociaal vind ik het eigenlijk wel om deze vraag te stellen. Stel, het was andersom: u boekt geld over naar iemand en u vult het rekeningnummer foutief in. Dan wilt u toch ook uw geld terug om het weer goed over te boeken? Waarom nu zo moeilijk doen? Het geld is niet van u. Er zijn trouwens meer van deze vragen langs gekomen, waarin geloof ik soms zelfs gesproken wordt van een misdrijf, indien u het geld behoudt. Gewoon niet flauw doen en terugstorten!

johanpc
door johanpc - Sep 8, 2009 om 17:13
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Ja natuurlijk moet je dat terug betalen.

Als jij zo'n fout zou maken wil je natuurlijk ook je geld terug ofniet soms.

zinook
door zinook - Sep 8, 2009 om 17:14
261 Antwoorden / 7 Vragen

Je zou het ook eens van een andere kant kunnen bezien : Ik heb per ongeluk geld gestort op een verkeerde rekening. Ik zou dit graag terug willen hebben maar degene wil dit niet teruggeven.

Hoe zou jij je dan voelen? Je hebt dit per ongeluk fout gedaan, je wilt je geld graag terug want de ander heeft deze onrechtmatig gekregen. Volgens jou redenering zou je dus naar je centen kunnen fluiten en kun je nog eens het geld overboeken naar de juiste rekeningnummer....

Heel fijn dat er nog eerlijke mensen op deze aarde rondwandelen...

zinook
door zinook - Sep 8, 2009 om 17:14
261 Antwoorden / 7 Vragen

@loesje

precies hetzelfde antwoord tegelijk;-)

st
door stylomaat - Sep 8, 2009 om 17:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat er niet om of het geld terug moet, maar de manier hoe dat ik hier van in kennis gesteld werd. De eerste brief die ik hierover heb gehad werd al gelijk gedreigd met juridische stappen en incasso kosten. Daarom vindt ik dat ik niet gelijk hoef te springen als IBG een fout maakt, als ik geld verkeerd overboek en ik ga gelijk dreigen met jurdische stappen en incasso kosten dan wordt dat toch ook niet geaccepteerd. Maar ik snap jullie punt en ga dit gewoon netjes afhandelen, maar was gewoon benieuwd wat je rechten/plichten zijn in deze

he
door henk1951 - Sep 8, 2009 om 17:17
256 Antwoorden / 0 Vragen

In April en Mei is er blijkbaar 2 keer een bedrag op mijn rekening
gestort dat niet voor mij bedoeld was,

Ik neem aan dat je de bedragen daadwerkelijk op je rekening gehad hebt terwijl je niets aangevraagd had. De informatie beheer groep heeft je een brief toegezonden waarin ze de vergissing kenbaar hebben gemaakt. Natuurlijk ben je verplicht om het terug te boeken het is niet voor jou bestemd. Waarschijnlijk is het probleem dat je het al uitgegegeven hebt  vandaar de vraag.

gr Henk

lo
door loesje48 - Sep 8, 2009 om 17:32
116 Antwoorden / 17 Vragen

ja, iedereen reageerde ongeveer tegelijk :)

Daarnaast reageert de IBG nogal snel met juridisch en incasso enzo. Dan wordt er sneller gereageerd. Ik ben er ook niet van gediend, maarja, je doet er weinig aan.

poltol
door poltol - Sep 8, 2009 om 19:20
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Maak ze de pis nog een beetje lauw. Vraag om een terugbetalings regeling en strijk die uit over 36 maanden, of zo iets. Heeft u er toch nog lang plezier van. Terug moet het toch. Maar een beetje verzet tegen deze dreigende sufkonten kan m.i. geen kwaad.

succes, poltol

birdies
door birdies - Sep 8, 2009 om 19:45
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@poltol: nogal kinderachtig. De IBG/overheid kennende krijgt degene voor wie het bestemd is, pas zijn/haar geld als de IBG het weer op zijn rekening heeft staan.

En de fout hoeft helemaal niet bij het IBG te liggen; de student kan ook een foutje hebben gemaakt met zijn/haar rekeningnr. doorgeven.

stacey
door stacey - Sep 8, 2009 om 23:59
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--De eerste brief die ik hierover heb gehad werd al gelijk gedreigd met juridische stappen en incasso kosten.--

Ik zou ze nog wel even terug melden dat het gewoon en netjes terugvragen van foutief gestort geld Door Hun Adminstratieve Blunders ook wel volstaat.......... ;-)