ed
door eduin Dec 3, 2014 om 13:16
Geldzaken & recht

Verkeerd rekeningnummer doorgegeven

Mijn zoon heeft een rekening naar iemand gestuurd en per ongeluk een verkeerd IBAN nummer er op gezet (paar cijfers vergeten). Degene heeft betaald maar het bedrag is terecht gekomen op een ING rekening ipv de RABO rekening van mijn zoon. Nu heeft hij al diverse malen een rekening bij deze persoon ingediend en dat is ook altijd keurig betaald op zijn Raborekening. Nu zegt de rekeningontvanger dat mijn zoon het geld bij de ingrekeninghouder moet terughalen en dat hij mijn zoon niet betaald. Is di de normale gang an zaken en kan dat zomaar? Wij kennen de ingrekeninghouder niet en weten ook niet van welk bankrekeningnummer het is betaald.

4635 10 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 3, 2014 om 13:21
11566 Antwoorden / 51 Vragen

Het antwoord staat in regel 1 van uw vraag: Mijn zoon heeft een rekening naar iemand gestuurd en per ongeluk een verkeerd IBAN nummer er op gezet (paar cijfers vergeten).

Dat geld is hij aan redelijkheid grenzende zekerheid kwijt.

Het is een fout in basis ontstaan van uw zoon, de betaler heeft overgemaakt, netjes en op tijd.

De ontvanger zou het wegens een onverschuldigde betaling terug moeten storten, maar als tie dat niet doet .........

jantje7
door jantje7 - Dec 3, 2014 om 13:32
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Als een IBAN nummer niet voldoende letters en cijfers heeft is het niet te gebruiken. De persoon die het heeft overgemaakt heeft of het nummer zelf aangepast of heeft het niet over gemaakt. Stel hem verantwoordelijk voor het niet voldoen van zijn betalingsverplichting. Alleen hij kan eventueel geld terug vragen op dat verkeerde rekening nummer, als dat al bestaat.

door 14peter - Dec 3, 2014 om 13:37
567 Antwoorden / 2 Vragen

Dit kan niet kloppen; Als je cijfers weglaat het je geen 18 tekens, dus geen geldige IBAN. Er moet dus meer fout zijn gegaan.

do
door donderdragon - Dec 3, 2014 om 13:43
7 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u zoon de rekeningontvanger gevraagd om een bewijs (een screenshot bv.) dat deze de betaling heeft gedaan, al dan niet naar het verkeerde IBAN nummer?

ed
door eduin - Dec 3, 2014 om 14:04
1 Antwoorden / 1 Vragen

Naar alle waarschijnlijkheid heeft de persoon het bankrekeningnummer ingetikt op een site waar je kan zoeken naar een ibannummer, dan kom je uit op een ING rekeningnummer. Hij heeft dus niet de letters en nummer van de RABO ingetikt en de onvolledige rekeningnummer.

me
door mein33 - Dec 3, 2014 om 14:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Weet uw zoon wel heel zeker dat hij een verkeerd rekeningnummer op de nota heeft vermeld of is dit de verklaring van de ontvanger van de betreffende nota.
Maakt(e) hij geen gebruik van een nota waarbij al zijn gegevens al op voorhand zijn ingevuld
Een bankrekeningnummer bestaat uit 18 karakters (cijfers en letters).
Indien er een korter, dus foutief, bankrekeningnummer wordt ingevuld bij een overboeking wordt dit nummer geheel automatisch geweigerd.
Het bedrag kan dus nooit, op welke rekening dan ook, zijn terecht gekomen.
Er heeft dus ook nooit een betaling van de nota plaatsgevonden.
Degene die beweert wel te hebben betaald spreekt niet de waarheid.
Uw zoon zal een termijn moeten stellen waarbinnen de rekening moet worden voldaan.
Indien dat niet gebeurt zal hij een incassobureau moeten inschakelen om zijn geld alsnog te krijgen.

tenormin
door tenormin - Dec 3, 2014 om 14:12
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Ben het met @14peter eens; heb ooit eens (met de nieuwe IBAN nummers) een verkeerd nummer ingevuld voor betaling: kreeg het niet verzonden: kwam roze balkje dat ik dubbel moest checken: geen 18 tekens. (Gelukkig)!.

diumenge
door diumenge - Dec 3, 2014 om 14:52
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zoals donderdragon al aangeeft, vraag een bewijs op waar de betaling uit blijkt en de afzender. Indien het geld inderdaad overgemaakt is dan ligt het probleem nu inderdaad bij uw zoon. Met het bewijs kan hij 1 cent overmaken naar de ontvangen en verzoeken contact op te nemen.

gerbera
door gerbera - Dec 3, 2014 om 22:38
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het hele verhaal klopt niet. In het IBANnummer moet ook staan RABO....., en dan wordt het niet naar een ING nummer overgemaakt.

target
door target - Dec 5, 2014 om 13:42
297 Antwoorden / 3 Vragen

Scherp gerbera.

Inderdaad. Men verzint vanalles om iets niet of later te betalen.
Wat bekende en meest gangbare smoezen (die ik ook vaak hoorde) zijn:
Overgemaakt maar bank heeft het teruggestuurd.
Betalingsopdracht niet bij de bank aangekomen.
Rekeningnummer klopt niet. ;-)
Overgemaakt maar saldo was niet toereikend.
Vergeten.

Allemaal smoezen die in het echt zelden voorkomen. Alleen die laatste is dan nog enigszins "eerlijk".

Dus ga eerst maar eens na of de debiteur wel echt betaald heeft.
Anders is het inderdaad de fout van je zoon en heeft de debiteur aan zijn betalingsverplichtingen voldaan, namelijk betalen aan het door crediteur opgegeven nummer.