fr
door fredjansen Jan 23, 2013 om 13:34
Geldzaken & recht

Verkeersboete is hoger dan het proces verbaal

Op 1 januari heb ik een verkeersboete opgelegd gekregen van € 85,00 (volgens het proces verbaal) door opsporingsinstantie Vereniging Natuurmonumenten.
Overigens terecht. Nu krijg ik van het CIJB een sanctie opgelegd van € 90,00. Mag dit zomaar, de opgelegde boete (€ 85,00) is een boetebedrag uit 2012. Moet ik überhaupt betalen terwijl er een fout is gemaakt?

1839 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2013 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet ook administratiekosten betalen.

fr
door fredjansen - Jan 23, 2013 om 14:01
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het verschil zit 'm niet in de administratiekosten, dit is € 7,00. Het bedrag van het PV is lager dan het sanctie bedrag.

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2013 om 14:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem eens contact op met Natuurmonumenten.

zoekster
door zoekster - Jan 23, 2013 om 14:07
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Neem contact op met het CJIB tel 058 234 21 30. Zij zullen u wel uitleg kunnen geven.

sw
door swat1500 - Jan 23, 2013 om 22:55
3857 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, u zult het hoger bedrag moeten betalen. Kennelijk had de betreffende verbalisant nog niet het nieuwe bokje gekregen.
Opsporingsambtenaren zijn niet bevoegd om de hoogte van de boete te bepalen. De hoogte van de boete voor een groot aantal feiten zijn door de minister vastgesteld en tevens vanaf welke datum die tarieven gelden.

U kunt dan ook aan het papiertje dat u van de opsporingsambtenaar krijgt geen rechten ontlenen. Het is niets meer of minder dan een kennisgeving dat u een boete gaat ontvangen.
Het officiële stuk waar u wel rechten en plichten aan ontleend is de beschikking die u van het CJIB ontvangt.

U kunt bellen met het CJIB en daar krijgt u hetzelfde antwoord.

Bellen met Natuurmonumenten heeft geen zin want daar ligt de bon niet meer.

sw
door swat1500 - Jan 23, 2013 om 22:55
3857 Antwoorden / 0 Vragen

Bokje = boekje

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 24, 2013 om 01:50
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 23 jan 2013, 13:43]U moet ook administratiekosten betalen.

Administratiekosten mag niet meer worden berekend, rechterlijke uitspraak.

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 24, 2013 om 01:52
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 23 jan 2013, 14:03]Neem eens contact op met Natuurmonumenten.

Natuurmonumenten kunnen niets betekenen, de handeling van de buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) is zelfstandig & onafhankelijk.

sweeterlake
door sweeterlake - Jan 24, 2013 om 01:56
468 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=swat1500 schreef op woensdag 23 jan 2013, 22:55]Ja, u zult het hoger bedrag moeten betalen. Kennelijk had de betreffende verbalisant nog niet het nieuwe bokje gekregen.
Opsporingsambtenaren zijn niet bevoegd om de hoogte van de boete te bepalen. De hoogte van de boete voor een groot aantal feiten zijn door de minister vastgesteld en tevens vanaf welke datum die tarieven gelden.

U kunt dan ook aan het papiertje dat u van de opsporingsambtenaar krijgt geen rechten ontlenen. Het is niets meer of minder dan een kennisgeving dat u een boete gaat ontvangen.
Het officiële stuk waar u wel rechten en plichten aan ontleend is de beschikking die u van het CJIB ontvangt.

U kunt bellen met het CJIB en daar krijgt u hetzelfde antwoord.

Bellen met Natuurmonumenten heeft geen zin want daar ligt de bon niet meer.

Het ligt eraan of de BOA het transactiebedrag van € 85,00 heeft genoteerd op de bekeuring of dat het een "PV" heeft genoteerd, dat betekent concreet "proces-verbaal" en wordt het transactiebedrag door het OM, Officier van Justitie, bepaald.

fr
door fredjansen - Jan 24, 2013 om 08:56
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hartelijk dank allemaal. Volgende keer maar ergens anders parkeren ;-)

Gr
door Grunn1 - Jan 24, 2013 om 10:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=sweeterlake schreef op donderdag 24 jan 2013, 01:50][quote=tijger1 schreef op woensdag 23 jan 2013, 13:43]U moet ook administratiekosten betalen.

Administratiekosten mag niet meer worden berekend, rechterlijke uitspraak.

Klopt niet, administratiekosten mogen wel degelijk in rekening worden gebracht alleen is het nu mogelijk om hiertegen in beroep te gaan. Dat is de uitspraak.

Administratiekosten CJIB mogen van het Hof
LEEUWARDEN - De overheid staat in haar recht als zij administratiekosten van 6 euro rekent over verkeersboetes. Dat heeft het gerechtshof in Leeuwarden vrijdag bepaald. In een zaak die een automobilist had aangespannen, oordeelt het hof dat er geen internationale regels zijn die de administratiekosten zouden verbieden.