jojo333
door jojo333 Dec 9, 2006 om 18:08
Geldzaken & recht

Verkoop via marktplaats, wat is mijn recht / plicht?

Ik heb via marktplaats ski's te koop aangeboden. Hierop is gereageert door een persoon, prijs en ophaal datum ben ik mee accoord gegaan. Via email ook bevestigt.

Nu komt deze persoon nie opdagen op de gemaakte afspraak. Hoe lang ben ik verplicht om op hem of een reactie van hem te gaan zitten wachten.

Ik heb nl. nog iemand die interesse heeft en die heb ik gemeld dat hij vanavond te horen krijgt of de ski's verkocht zijn of niet. Dit heb ik niet aan de eerste koper gemeld.

Wel heb ik de eerste koper via email geprobeert te pakken te krijgen om te vragen of hij soms afziet van de koop en of hi dat dan wil laten weten.

1968 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

wanneer er niet wordt gereageerd of afspraak van afhaal wordt nagekomen, gewoon verkopen.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 18:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik zou die 1e pers een bericht sturen dat hij zich niet aan zijn tijd heeft gehouden en dat u hem hebt proberen te bereiken  en dat u  niets meer gehoord hebt  van hem  dat u nu een 2e koper hebt en deze aan hem verkocht hebt dit heb ik zelf ook een keertje mee gemaakt van de 1e hoorde ik niets meer maar ik heb het toen weg verkocht aan de 2e verkocht is verkocht

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 18:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maakt het dan niet uit dat wij een afspraak hadden?

En ( uit nieuwsgierigheid) wat asl je een vaste afspraak hebt en de koper ziet ervan af, kun je dan zeggen afspraak is afspraak.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Afspraak is afspraak geldt van twee kanten.

Komt hij niet op afspraak Zonder bericht dan ben je vrij door te gaan met de volgende liefhebber want dan kun je er wel van uitgaan dat hij niet meer geinteresseerd is.

Dus niet langer zitten wachten voor niets......... ;-)

Succes,

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

--------En ( uit nieuwsgierigheid) wat asl je een vaste afspraak hebt en de koper ziet ervan af, kun je dan zeggen afspraak is afspraak.-------

Feitelijk zou het wel zo horen te zijn, afspraak is afspraak maar zo werkt het meestal niet helemaal met dit soort verkopen, je zou wel kans maken voor de rechter wellicht.

Maar veelal is koper min of meer anoniem dus moeilijk.

Laatst heeft iemand die iets zou kopen en bij aankomst bij verkoper te horen kreeg dat het al verkocht was aan latere bieder omdat die meer bood hier werk van gemaakt en is door de rechter in het gelijk gesteld. Maar om voor een paar skies naar de rechter te stappen ?!

Maar deze koper laat het zelf afweten dus verspeelt daarmee zijn `recht`op de skies

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb inmiddels van deze persoon een bericht gehad dat hij vanaf vanmorgen ging twijfelen en dat als ik een ander had ze maar aan de ander moest aanbieden. dat heb ik ook gedaan, en ik heb hem een mail gestuurd waarin ik aangegeven heb dat ik erg teleur gestelt ben in hem omdat hij niet uit zichzelf heeft gereageert. Dit puur om mijn eigen frustratie kwijt te kunnen.

Waar zijn toch de nette omgangsvomen van de mensen gebleven. ( Dit zou bijna een forum kunnen worden)

Ik heb inmiddels de ski's aangeboden aan een ander.

BEDANKT VOOR ALLE ANTWOORDEN

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op marktplaats.nl is een bod en de acceptatie daarvan niet bindend. Het is aan het fatsoen van de beide partijen of een afspraak nagekomen wordt.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

In dit geval ging het er al om dat wij beiden privé al contact hadden gehad met elkaar zowel telefonisch als via mail om afspraken te maken over komen ophalen, prijs enz..

Ik vraag dit nu puur uit nieuwsgierigheid, want ik wil die persoon niet verplichten iets te kopen waar hij niet achter staat, maar waneer praat je dan over een echte koopafspraak als je via marktplaatst iets regelt.

Want zoals ik uit de laatstse opmerking opmaak, kan je als je bv een hogere bieding krijgt gewoon tegen eimand waarmee je al in een vergevorderd stadium van afspraken bent, zeggen sorry ik kon er meer voor krijgen.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt wat je zegt. Dat staat overigens ook beschreven in de gebruiksvoorwaarden van marktplaats.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een mondelinge afspraak is ook een afspraak. Tenminste als je het fair wilt spelen. Ik moet er wel bij zeggen, dat je dit vaak tegenkomt op advertentie-sites, want dat is Marktplaats. Het is geen veiling-site, die hebben heel andere restricties. Je had beter een slag om de elleboog kunnen houden. Een goede leer voor de volgende keer?!

Succes!

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 21:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

In januari 2005 is er een zaak bij de rijdende recher geweest. Het ging hierom spullen die iemand wilde kopen, na het maken van de afspraak hierover, heeft de verkoper de spullen voor meer aan een ander zijn verkocht. De rijdende rechter stelde dat volgens de voorwaarden van marktplaats het aanbieden van goederen of het doen van een bod op de internetsite niet bindend zijn, echter als het bod is geaccepteerd is er wel sprake van een overeenkomst en moet de verkoper de zaken tegen de afgesproken prijs leveren. Dit geldt dan natuurlijk ook andersom. Als iemand per e-mail laat weten dat hij de spullen nog steeds wil hebben, dan moet hij ze ook afnemen. Maar de enige manier om dat te bewerkstelligen is via de rechter. De koper komt zijn afspraak niet na m.i. kunt u hem dan (via de rechter) dwingen om alsnog de spullen te kopen of ze gewoon aan een ander verkopen.

hier de link van de uitspraak van de rijdende rechter:

http://www.ncrv.nl/upnh/ZasrsqlHM_S03541eenmaalandermaal.doc

groet louisa2

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@louisa2,

Je was me net voor met het plaatsen van deze link. Wel is het belangrijk om te beseffen (velen denken dat het echt echt is) dat er

bij de Rijdende Rechter  niet officieel recht gesproken wordt.  Beide partijen tekenen vooraf een contract waarin zij aangeven akkoord te gaan met de uitspraak van ...

Groetjes, Read.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@read

Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd, want volgens mij zijn de enige alleensprekende rechters de kantonrechter en de politierechter. Deze hebben altijd een gerechtsdeurwaarder, een secretaris en een griffier bij zich die het vonnis moeten bekrachtigen. Dus in feite is dit zou dit in zekere mate nep zijn?

Groetjes, Libra

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Interressante antwoorden, zeker de laatste 2. Zoals al eerder geschreven heb ik de ski's al aan een ander aangeboden en ben ik niet van plan hem aan de afspraak te houden. Maar ik werd gewoon erg nieuwsgierig naar waneer je wettelijk een koop hebt gesloten via dit soort sites.

Waar ik me boos over maakte was het gemak waarop mijneer niet op de afspraak kwam en ook niets van zich liet horen totdat ik zelf contact zocht. Dit omdat ik dus niet iets wilde verkopen aan een ander als aan de persoon met wie ik een afspraak had.

Ik ben van plan om mij toch altijd netjes te blijven gedragen en daar bedoel ik de gewone omgangsvormen mee. Zoals afbellen als een afspraak niet door gaat.

Ik heb al eerder via marktplaats iets (pups) te koop aangeboden en dan wil ik geen "handgeld", omdat ik vind dat je een produkt, levend of materiaal ophaalt omdat je het graag wil en niet omdat er al iets betaald is.

Ik zal zo dus ook in de toekomst blijven werken als ik weer via marktplaatst iets aanbied. En moet dan maar voor lief nemen dat schijnbaar niet iedereen bepaalde beleefdheidsnormen gebruikt.

Ik dank julie nogmaals voor alle antwoorden.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Blijkt wel weer dat je niet alle harten met je eigen kunt vergelijken, jammer genoeg.......

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 22:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Read. het klopt wat je zegt, toch zijn het rechtelijke uitspraken. Mr Frank Visser houdt zich aan de Nederlandse wetgeving;

In Nederland is het wettelijk mogelijk dat een rechter ook buiten de officiële kanalen om, bindende beslissingen geeft. Dit kan echter alleen als beide partijen hiermee akkoord gaan. Van deze regeling wordt in dit programma gebruik gemaakt. Zo kan het dus gebeuren dat mr. Frank Visser, die in het dagelijks leven kantonrechter is in Zaandam, opeens recht spreekt in een café in Zuid-Limburg of een burenruzie in Leeuwarden beslecht.

Het is dus niet helemaal of helamml geen nep.

groet louisa2

ve
door verwijderd - Dec 16, 2006 om 15:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een bod op Marktplaats is niet bindend, dit in tegenstelling met bijvoorbeeld Ebay