robert11
door robert11 May 21, 2008 om 21:04
Geldzaken & recht

Verplicht op een andere locatie te gaan werken

De collega van mijn dochter werkt bij Expo (detailhandel) in Sittard. Het bedrijf gaat dicht, en de medewerkers worden overgeplaatst naar Hasselt in België.
De jonge man (22) moet 200 km per week rijden naar zijn werk! Hij krijgt 36 € per maand als vergoeding.
Bovendien moet hij volgens zijn fulltime contract voor 32 uren per week werken, maar werkelijk 44 uren per week! Hij krijgt geen overuren betaald, twee weken vakantie per jaar waarvan één onbetaald!
Zijn loon bedraag 980 € per maand netto!
Hoe kan hij zijn rechten op de overuren (betaald of gecompenseerd) waar maken?
Welke auto kilometer vergoeding is verplicht?

Met vriendelijke groet, Robert

2967 10 Rapporteer

tiberivs
door tiberivs - May 21, 2008 om 21:33
36 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een andere baan zoeken die wel betaald

robert11
door robert11 - May 21, 2008 om 21:37
310 Antwoorden / 25 Vragen

Deze advies had ik ook gegeven, maar het gaat om al die onbetaalde overuren en de km vergoeding!.

Trouwens het is niet in Hasselt, maar in Maasmechelen waar de jonge werk!

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 22, 2008 om 01:01
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Robert,

Is hij lid van een vakbond?

Hardware ERror MAN.

robert11
door robert11 - May 22, 2008 om 09:41
310 Antwoorden / 25 Vragen

Nee, dat had ik ook voorgelegen! Dan was het gemakkelijker geweest!
Zelfs heb ik hem aangeraden om naar wetswinkel te gaan met al zijn gegevens, en daar om raad te vragen.
Er heerst wantoestanden in deze winkel keten!....alhoewel ik denk dat deze jonge man gemakkelijk over zich heen laat lopen!. Zijn verzoek voor 3 weken vakantie is afgewezen, en een andere collega die NIET weg gaat, krijg wel 3 weken vakantie!

Groetjes, Robert.

na
door namliam - May 22, 2008 om 10:56
99 Antwoorden / 7 Vragen

Overwerk leveren voor de baas betekend OF uitbetalen OF Compenseren. Wil de baas niet betalen, simpel, niet extra werken. Of het moet je hobby zijn...

200 km / 4 dagen (32 uur = 4 dagen?) = 50 km per dag = 25 km enkele reis, klinkt niet al super ver alhoewel er vast werk te vinden is dat dichterbij is. Als hij meer dagen werkt dan is de afstand dus minder.

De toegestane belasting vrije reiskosten zijn 0.19 euro per KM, is dus 38 euro per week. Maar er staat nergens dat een werkgever "verplicht" is dat te betalen. Sterker nog volgens mij zit er ook een maximum aan.... maar dat weet ik niet zeker.

12 uur per week is wel veel. Bij vier dagen werk per week zou 4 uur (1 uur per dag) verantwoord "overwerk" kunnen zijn omdat hij (jij ook?) misschien Lunch en koffie pauze als werktijd zien?
Tel je bij die 12 uur ook reistijd? Ik neem aan van niet....

robert11
door robert11 - May 23, 2008 om 08:28
310 Antwoorden / 25 Vragen

38 € per week is dat wat ik ook had berekend, maar de baas betaal principieel niet meer dan 35 € per MAAND.
Zijn totaal overuren saldo is boven de 300 uren...en er wordt niets mee gedaan.
Heb de jonge  verzoek elders werk te zoeken in zijn stad! Het lijkt bij dit winkelbedrijf een absoluut wil keur wie wat doet en/of zomaar alles moeten pikken!
Mijn dochter, als collega, heeft meer loon dan hij en veel meer km vergoeding via de uitzendbureau!
rarara...
m.v.g.

na
door namliam - May 23, 2008 om 10:02
99 Antwoorden / 7 Vragen

Nog even dit...

Meer dan 300 uur? A 11 uur per week = al minstens een half jaar lang loopt dit? Daar trap je als werknemer toch niet in?

Overwerken = uitbetalen of compensatie uren. Gebeurt dat niet, werk je niet over. OK de eerste weken/maand(en) weet je dat misschien nog niet en ga je uit van de goeder trouw. Maar na 2 maanden 0 op request is het toch wel duidelijk dat er iets mis zit... Hooguit 3 maanden... omdat je het op je salaris van je 2e maand ziet dat het er weer niet bij zit.

robert11
door robert11 - May 24, 2008 om 20:41
310 Antwoorden / 25 Vragen

beste namliam,

Mijn dochter werkte  tot donderdag (laatste dag) via een uitzendbureau bij deze winkel. De jonge in kwestie werk al 2 jaar voor het bedrijf.
Ik kom achter dat de jonge idd over zich heen laat lopen, en is voor mij de kous af! Of hij neem maatregel tegen zijn baas, of hij zoek in zijn woonplaats Heerlen andere werk!

Ik denk dat ik als buitenstaander, niets meer voor hem kan doen!.

Groetjes, Robert

na
door namliam - May 24, 2008 om 20:42
99 Antwoorden / 7 Vragen

Uitzendbureaus worden rijk door jou te laten werken voor 1 euro per uur en 2 euro per uur te vragen aan betrevende winkel waar je werkt. Langer termijn werken voor een uitzendbureau is geen goed idee! Daar wordt maar 1 partij rijk van, het uitzendbureau!

Mogelijk houden ze zijn oude standplaats aan onder het mom "daar ben je eigenlijk voor aangenomen". Als dat veel dichter bij is/was, dan zou dat kunnen. Maar dan nog is 36 euro erg weinig.

Het is mogelijk dat men de kosten van openbaar vervoer aanhoud, maar 36 euro per maand voor openbaar vervoer ... is weinig.

Voor zover ik weet is er een MAXIMUM van 19cnt per KM, en wordt dat maximum door bijna iedereen gehanteerd. Helaas is het geen verplichting.

Is het uitzendbureau of de echte werkgever het probleem qua overuren? Als het echte bedrijf de uren ondertekend heeft en hij die uren netjes heeft ingeleverd bij het uitzendbureau, dan is het uitzendbureau simpelweg in gebreke. Een simpel briefje van "in gebreke stelling" en eis tot uitbetaling binnen een 2 weken oid en vervolgens naar de rechter indien noodzakelijk.

Als de werkgever zelf de uren niet wil tekenen, dan zou ik klagen bij hetzelfde uitzendbureau alhoewel die waarschijnlijk weinig hard zullen zijn tegen hun klant, zij verdienen meer aan die winkel dan ze zullen verdienen met zijn uren.

Per direct stoppen met overuren maken. Tijd = tijd, 4:30 naar huis = 4:25 beginnen met opruimen, 4:29 bij de prikklok staan en 4:30 de deur uit.

Probeer zsm een andere baan bij voorkeur rechtstreek bij een baas/winkel te vinden. 99.9% zeker dat je meer zal gaan verdienen. Immers het uitzendbureau wordt er niet meer rijk van. En als het dichterbij is dan is dat alleen maar mooi.

na
door namliam - May 27, 2008 om 16:53
99 Antwoorden / 7 Vragen

Ik ben het met je eens... er is maar zoveel wat je kan/wil doen.

Success met je dochter... En denk er aan, een uitzendbureau is leuk... maar je wordt er niet rijk van...
Vind een rechtstreekse baan, moet kunnen in deze tijd :)