birgit67
door birgit67 Oct 26, 2011 om 11:25
Geldzaken & recht

Verplicht pinnen in restaurant van werk?

Op mijn werk, een zorgcentrum, moeten wij als personeel tegenwoordig verplicht pinnen als we willen betalen voor de lunch.
Meestal is het een bedrag van rond de 2 euro, ligt er aan wat je neemt.
Clienten van het zorgcentrum mogen wel contant betalen omdat niet iedereen een pin pas heeft.
Ze hebben het pinnen voor personeel ingevoerd omdat dat makkelijker is dan al dat losse geld.
Wij als personeel vinden het erg vervelend om elke dag voor zo'n klein bedrag te gaan pinnen en willen liever conctant betalen.
Mijn vraag is; mag dat eigenlijk?
Mogen ze ons verplichten te pinnen of hebben wij gewoon recht om contant te betalen?
Ik kan er nergens iets over vinden op internet.

2093 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Winkelier of ondernemer maakt zelf uit hoe hij z`n geld wil vangen,
jij bent vrij er wel of niet iets te kopenals de voorwaarden je niet aan staan..........
Misschien met z`n allen een paar dagen buiten de deur gaan eten uit protest ;-)

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 11:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dit mag en is in veel bedrijfskantines algemeen ingevoerd, al maken veel kantines waar ik ben geweest eerder gebruik van chip dan pin. Zie het probleem niet zo eigenlijk? Als het je niet bevalt, smeer je thuis je bammetjes... Scheelt ook weer in de kosten ;-).

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op woensdag 26 okt 2011, 11:28:
Misschien met z`n allen een paar dagen buiten de deur gaan eten uit protest ;-)

Dat gebeurt nu inderdaad, iedereen neemtsinds maandag broodjes en drinken mee.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

cococat schreef op woensdag 26 okt 2011, 11:52:
stacey schreef op woensdag 26 okt 2011, 11:28:
Misschien met z`n allen een paar dagen buiten de deur gaan eten uit protest ;-)

Dat gebeurt nu inderdaad, iedereen neemtsinds maandag broodjes en drinken mee.

En nou even afwachten of dat helpt!

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een vreemde vraag.
Immers, als u bij u thuis niet wilt dat er gerookt wordt dan wordt er toch niet gerookt door visite (of een andere)?
Welnu, die ondernemer in die bedrijfskantine stelt óók voorwaarden en 1 van die voorwaarden is dat u moet pinnen.
Dit om het geld in zijn kassa zo laag mogelijk te houden.
En waarom kleine bedragen ook niet pinnen?
U kunt met internetbankieren toch ook zien wat u nog in kas hebt?

Tsja, muggen en olifanten.

De Vrije Vogel (met slurfje).

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

grootvader schreef op woensdag 26 okt 2011, 13:51: En waarom kleine bedragen ook niet pinnen?
U kunt met internetbankieren toch ook zien wat u nog in kas hebt?

Hoewel ik wel een voorstander ben van pinnen kan ik me probleem hier wel voorstellen daar je veelal Geen bonnetje krijgt van dat euro broodje in een bedrijfskantine en niet iedereen internetbankieren heeft..............
Je raakt dan snel het overzicht kwijt als je beetje op je centen wilt/moet letten.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap overigens niet waarom contant betalen makkelijker zou zijn dan betalen via PIN....

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

rjw schreef op woensdag 26 okt 2011, 13:59: Ik snap overigens niet waarom contant betalen makkelijker zou zijn dan betalen via PIN....

o.a. dat je aan het eind van de dag de kas niet meer op hoeft te maken (behalve dan een uitdraai van de kassa), en het personeel niet met geld in aanraking hoeft te laten komen (met alle risico's van dien, zoals creatief geld tellen, rekenfoutjes maken, en 'wegrollend/wegwaaiend' geld).

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 14:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

@naitsoezn,

Even wat zout op een slak leggen:
rjw vraagt zich af waarom CONTANT betalen makkelijker zou zijn dan PINNEN.
Jij geeft een aantal redenen waarom PINNEN makkelijker is.

Een belangrijke(re) reden zou m.i. de hygiëne kunnen zijn. Hoe minder je met geld in aanraking komt hoe beter. Zeker in een kantine.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 14:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op woensdag 26 okt 2011, 14:13: @naitsoezn,

Even wat zout op een slak leggen:
rjw vraagt zich af waarom CONTANT betalen makkelijker zou zijn dan PINNEN.
Jij geeft een aantal redenen waarom PINNEN makkelijker is.

Oeps, verkeerd begrepen!

Makkelijker om met cash te betalen zou kunnen zijn dat je dan vanaf je werkplek met gepast geld naar de kantine kunt lopen en je geen zorgen hoeft te maken over waar je je pinpas moet laten... Heb zelf altijd een portemetnix bij me, maar als je weinig/geen zakken in je kleding/uniform (bv. verpleegsters in een zorgcentrum) hebt kan ik me voorstellen dat het als vervelend ervaren kan worden om een pinpas mee te nemen (vooral omdat je die tijdens en/of na de lunch makkelijk 'vergeet').

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

het mag idd dat ze die voorwaarde stelt maar ik denk dat ze er wel van terug komen als de omzet daalt als iedereen zijn eigen drinken en eten emegaat nemen en of buiten de deur gaat lunchen.

ve
door verwijderd - Oct 26, 2011 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

robtien schreef op woensdag 26 okt 2011, 15:05: het mag idd dat ze die voorwaarde stelt maar ik denk dat ze er wel van terug komen als de omzet daalt als iedereen zijn eigen drinken en eten emegaat nemen en of buiten de deur gaat lunchen.

Reken daar maar niet zo snel op; heb het al regelmatig meegemaakt bij bedrijfskantines dat ze eerst nog één kassa open laten waar met cash afgerekend kan worden, om die een paar maanden later alsnog dicht te gooien omdat mensen allemaal braaf overgestapt zijn naar chip. Het is gewoon een steeds kleiner wordende groep mensen die zo krampachtig vasthoudt aan cash geld...