jo
door jongkind_1 Oct 17, 2004 om 20:42
Geldzaken & recht

Verplichte overlijdensrisicoverzekering samen met lening

Op 1-6-2002 sloot ik een lening af bij DSB Frisia van €28.541,- en ik werd verplicht gesteld een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten voor een bedrag van €3.488,- Per 1 oktober 2004 heb ik de leningin z'n geheel ingelost. Nu wilde ik een deel (naar redelijkheid) terug van de betaalde premie overlijdensrisicoverzekering. Deze verzekering is afgesloten bij Cardif uit Oosterhout. Ik krijg echter te horen dat dit niet kan. Er vindt geen enkele restitutie plaats. Mijn vraag: mag dat zomaar? Kan ik ergens reclameren? Heb ik recht op een gedeeltelijke teruggave nu de lening er niet meer is?

3757 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 24, 2004 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij zitten momenteel haast met het zelfde probleem, ook wij hebben een 2e hypotheek bij de DSB afgesloten, met de beroemde verplichte overlijdensrisico verzekering, ook wij hebben het bedrag extra "geleend"om alle premie's ineens te storten.

gezien het bij ons ook om koppelverkoop ging, zijn wij nu bezig om deze storting terug te krijgen, omdat het hier dus om misleiding van de klant is gegaan, wij hebben de verzekering afgesloten op 01-05-2002.

nu hebben ze onze reclamering in eerst instantie afgewezen, enwel met de reden"koppelverkoop mag niet, en dat weten onze adviseurs, en wij nemen niet aan dat dit gebeurd, en van deze advisuer zijn geen verdere klachten over koppelverkoop binnen gekomen, dus..... uw reclamering wordt afgewezen.

hier laten wij het dus ook niet bij, en wij hebben ook weer terug geschreven, mocht het echter weer op een afwijzing uitdraaien dan gaan wij verder, dit is ook voor u nog een idee, het gaat hier om   Stichting Klachtenintituut Verzekeringen    Postbus  93560      2509  AN   Den Haag     tel.070-3338999    internet: www.klachteninstituut.nl                   dit is de instantie die klachten behandeld wanneer een verzekerde en verzekeraar een klacht niet naar genoegen opgelost krijgen

succes  afiena

ve
door verwijderd - Oct 24, 2004 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben redelijk thuis met deze leningsvorm en bij het afsluiten van de lening is waarschijnlijk het bedrag van 3.488 in het te lenen bedrag meegefinancierd. Ten eerste heeft u hier te maken met koppelverkoop hetgeen niet is toegestaan. Als de bank als eis steld dat u een overlijdensrisicoverzekering moet afsluiten moet u de vrijheid hebben om dat te doen bij een verzekeringsmaatschappij naar uw keuze. De premie die u dan had hoeven te betalen was veel en veel lager geweest dan de premie die u nu heeft betaald. Daarnaast heeft u een premiebedrag van 3.488 betaald dat bestemd is voor de contactuele looptijd van de lening. Afgezien van het belachelijk hoge premiebedrag dat in rekening wordt gebracht voor het afdekken van het risico heeft u vanwege het feit dat u de lening voortijdig heeft afgelost recht op premierestitutie.

Als bijvoorbeeld de oorspronkelijke looptijd 10 jaar was geweest, hetgeen gelijk is aan 120 maanden komt dat neer op een premie van 29,07 euro per maand. Het premiebedrag van 3.488 gedeeld door 120. De lening heeft 29 maanden gelopen dus zou u in dit voorbeeld nog recht hebben op 91 maanden premierestitutie, hetgeen in dit voorbeeld neerkomt op 2.645,37 euro.

In het contract en of rekenoverzicht staat het bedrag van 3.488 euro als het goed is appart vermeld met een omschrijving waaruit blijkt dat het een premiebedrag betreft.

Voor zover u ooit een polis heeft ontvangen van de overlijdensrisicoverzekering adviseer ik u met het contract van DSB en de daarbij behorende algemene voorwaarden, alsmede de verzekeringspolis en algemene voorwaarden naar een bureau van rechtshulp te gaan. Zij kunnen u verder adviseren en eventueel voor u een brief schrijven. Ik weet niet of u een verzekeringsagent heeft die voor u nog andere verzekeringen beheerd. Wellicht dat hij of zij bereid is om voor u deze zaak over te nemen.

Ik zou zeker niet opgeven en in ieder geval zelf alvast een brief aangetekend met bewijs van ontvangst sturen naar zowel de DSB als Cardif, waarin u aangeeft de door u teveel betaalde premie terug wenst te ontvangen en als men van mening is dat u geen recht heeft op premierestitutie op grond waarvan zij dit weigeren uit te keren. Hierdoor voorkomt u dat het dossier wordt gesloten en dwingt u hen een schriftelijke uitspraak te doen op welke grond zij de premie niet wensen terug te betalen.

Groeten,

Sylvia

ve
door verwijderd - Oct 24, 2004 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Sylvia,

Bedankt voor je antwoord. Ik krijg de indruk uit je antwoord dat er toch nog een restittutie kan plaatsvinden. Ik ga er zeker mee verder.

Jongkind

ve
door verwijderd - Oct 24, 2004 om 18:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je antwoord. Ga zeker door en ik denk dat er nog veel meer mensen zijn die hier mee te maken hebben. De consumentenbond gaf me een mondelinge reactie, maar gaven me niet te veel kans. Na je reactie ga ik zeker door.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2004 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste vrager

bij deze toch nog even weer een reactie,is het misschien raadzaam om uw reclamatie direct bij de DSB neer te leggen?  u kunt dan misschien ook aanhalen dat er ten eerste sprake is geweest van koppelverkoop, en ten tweede, dat u geen informatie heeft gekregen over de verzekering, dat er bij beeindiging van de lening geen restitutie zou plaats vinden.  u bent dus inwezen misleid.

het is maar een idee, en misschien wel de moeite waard.

succes   afiena

ve
door verwijderd - Oct 29, 2004 om 22:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste jongkind

bedankt voor je reactie, en goed dat je een advocaat hebt ingeschakeld.      nu heb ik informatie waar je advocaat misschien iets aan heeft, op trosradar.nl is een forum over van alles wat met de DSB bank te maken heeft, weinig goeds dus.     ik hoop dat je hier kunt kijken, en dat je er iets aan hebt.

www.trosradar.nl  - voorpagina - forum - juridisch/financieel - banken/financieen - DSB ( niet te missen)

we blijven strijden voor ons recht

succes   afiena

ve
door verwijderd - Nov 5, 2004 om 04:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

1. Cardiff maakt (volgens mij) onderdeel uit van de DSB groep en is dus het zelfde bedrijf.

2. Probleem met deze verzekering is dat het persoonsgebonden is. Het is niet afgesloten op het geleende bedrag maar op u persoonlijk. Ook al heeft u het geleende bedrag terug betaald de verzekering blijft openstaan.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2005 om 15:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gezien de hoogte van het bedrag betreft het hier geen overlijdensrisiciverzekering, maar een verzekering ,die uitbetaalt,bij arbeidsongeschiktheid! Dan wordt een maandbedrag uitbetaald.Het is een koopsom, die inderdaad bij het leenbedrag wordt meegefinancieerd.Daarnaast vaak nog een Cardiff-overlijdensrisicoverzekering, die uitkeert binnen de contractsduur bij overlijden van de verzekeringsnemer,met een maandpremie.Wat ook heel fijn is bij Postkrediet/DSB en de talloze dochters; bij overname van de lening wordt,zonder dat je ergens voor tekent(!) een Hollands Welvarenverzekering bij Reaal afgesloten.Ad €204 per maand!! Ik ben nu al 5 maanden bezig met elke maand storneren (terug laten boeken door de bank)van de afboeking(waar ik GEEN machtiging voor had gegeven!!), en na elke maand bellen en toezeggingen, is het nu eindelijk(?) geregeld dat de verzekering wordt geroyeerd!! Opletten dus!!

ve
door verwijderd - Jan 31, 2005 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ik zit ook hier met zoiets. Heb de papiertjes niet goed gelezen en had haast tijdens tekenen van het contract. Nu ik een nieuw huis wil kopen lees ik het een en ander door. Heel leuk die lagere maandlasten, maar nu heb ik een ORV van 6850,- en een Woon comfort plan van cardif waar nog eens 8930,- inzit. Iemand in dit forum het al terug gekregen? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wil namelijk mijn huidige hypotheek opzeggen na het verkopen van mijn huis. En kijken of ik dat teveel betaalde geld terug kan krijgen. Help...

ve
door verwijderd - Mar 17, 2005 om 00:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

hoi

ook wij zijn zo dom geweest om een tweede hypotheek af te sluiten bij Frisia, ze hebben ons dus ook een overlijdensrisico en arbeidsongeschiktheidsverzekering aangesmeerd. wij willen hier ook graag vanaf. als het mogelijk mocht zijn dan hoor ik het graag

ga in ieder geval vast de stappen ondernemen die hier beschreven staan

ve
door verwijderd - Mar 17, 2005 om 09:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik las dat je een pollis hebt lopen bij cardiif  nou wij ook een overlijdesrisico betaald 6222 een wao betaald 860 na menig keer schrijven om premiresitutie is er een pers bij ons thuis geweest van de dsb bank  om ons verhaal aan te horen  deze man is zege en schrijfen 10 min bij osn thuis geweest met de mdedeling binnen 3 weken zouden wij horen of we geld terug kregen  nou je kunt het wel raden afg  week een brief geen premie terug de pollis is persoonsgebonden en je mag hem verpanden aan een andere bank   il heb de man gebeld met de mededeling dat het een stel  smerige  oplichters zijn en ze mensen bestelen van hun eigen geld ik laat het alsog niet bij zitten  en schakel rechts bijstand in nog beter zou zijn als de mensen met deze zelfde klachten zich zoude verenigen  om samen deze zaken uit te knokken met dsb bank en cardiff  het is per slot allemaal van het dirk scheringa kartell noem het gerust maffia streken

ve
door verwijderd - Apr 20, 2005 om 10:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

is er al iemand die al wat bereikt heeft met het fenomeen koppelverkoop? ook ik ben er in gestonken, en wel 2 keer! dit betekend ook 2 keer over een verzekering pakketje, ik heb ook gebeld met cardif, kreeg daar hetstandaard antwoord wat hier ook veelvuldig beschreven word.

Heb ook mijn premie van de kapitaal verzekering(ook keer 2) laten stonneren en hier nu een betaling herrinnering van ontvangen. mijn vraag is dan ook of ik de laatste 12 maanden ook terug kan krijgen.

er was op dit forum iemand die ook gestonneerd had.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2005 om 13:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt deze vraag beter in een nieuwe topic stellen want dit is een ergoud en onverzekerd draadje.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2007 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

boven de 15000 euro moet er verplicht van de wft een orv verzekering bij. dit zodat de nabestaanden niet in de problemen komen en met een rest schuld blijven zitten. deze overleidings risico verzekering is geen spaarpolis er wordt dus niks opgebouwd en er valt niks terugtehalen. zelfde verhaal bij een auto verzekering die je misschien nooit hebt gebruikt en deze is ook verplicht.

ve
door verwijderd - Oct 19, 2007 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik wil nog even mededelen dat het geen vorm van koppel verkoop is. dit niet omdat je wel verplicht wordt een orv af te sluiten maar hoeft niet persee bij 1 bank te zijn. als er maar een orv aanwezig is.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2008 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb een lening gehad en binnen 1 jaar de lening weer ingelost. Echter wel een koopsom van € 10.942,- betaalt aan een risico verzekering. Tevens is er bij het afsluiten een zgn Hollands welvaren afgesloten voor € 105,- per maand. Dit laatste bedrag zat eerst in het te betalen maandbedrag, maar nu de lening is ingelost wordt dit vervolgens zomaar separaat afgeschreven. De eerste keer dat ik het zag heb ik het bedrag gestorneerd en ik werd een week later gebeld door het incasso bureau van de DSB dat dat niet zomaar kon. Dus ik gevraagd waar is dat voor en toen bleek het nog van de lening te zijn. Nou ze kunnen mijn rug op. Gelijk opgezegd, maar de incasso's bleven. Dus ook mijn storno's. Ze hebben niet meer gebeld. Maar op mijn verzoek van restitutie van de opgebouwde waarde hoor je ook niets. De risico verzekering is ondergebracht bij Reaal en de bijbehorende voorwaarden komen via de DSB. Zij zijn dus een volmacht. Daarin staat dat eens per 5 jaar de verzekering beeindigd kan worden. Deze moet je minimaal 2 maanden voor de einddatum aangetekend opzeggen en de medewerker van de DSB garandeerd (?) dan dat op de betreffende datum vanzelf restitutie volgt. Maar ik wil geen 4 jaren wachten! Ik wil de premie nu terug. Ze verwijzen maar naar de voorwaarden. Mijn argument is dat ik geen vrije keuze heb gehad in het afsluiten van een risico verzekering. tevens verplicht deze tegen koopsom te doen. Er is geen verplichting voor een premiebetaling voor een levernsverzekering. Dat is in de wet geregelt. Een zgn brengpremie en geen haalpremie. Dus als ik een verzekering had gehad tegen maandelijkse premiebetaling had ik gewoon kunnen stoppen met betalen nadat de lening was ingelost.                        Ik heb inmiddels advies ingewonnen en ben nu rechtstreeks in gesprek met Reaal. Ik heb aangetekend een verzoek ingedient en wacht nu op hun reactie.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2008 om 23:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>

hallo,

wij hebben dus wel restitutie gehad en alles af kunnen sluiten doordat de lening is afgelost ivm met een nieuw huis en dus een nieuwe hypotheek.

het is te belachelijk voor woorden en ik wens je heel veel succes.