sl
door slankie66 Nov 15, 2010 om 20:05
Geldzaken & recht

Verschillen in huurprijs

Mijn vraag is of een woningbouwvereniging voor hetzelfde appartement bij de ene huurder 100 euro per maand meer mag vragen als voor de andere huurder?
Woon hier sinds april 2009 en betaal 625 euro per maand. In Augustus 2009 is schuin tegenover mij ook een nieuwe bewoner gekomen en deze huurder betaalt 100 euro minder per maand. Diverse malen gebeld met de woningbouwvereniging maar die houden vol dat dit komt omdat er al meerdere huurders in mijn appartement hebben gehuurd.

Mag dit zo maar ?

2868 6 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 15, 2010 om 20:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als blijkt dat een appartement moeilijk verhuurbaar is, dan kan een woningbouwvereniging huurverlaging toepassen. Altijd beter dan leegstand.

Vladja

ch
door chantalsw - Nov 16, 2010 om 09:54
4 Antwoorden / 2 Vragen

Zaken als ligging , uitzicht , verdieping en aantal huurders kunnen de verschillen in huur prijs maken. ook als dit hetzelfde type appartement betreft

stacey
door stacey - Nov 16, 2010 om 10:14
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--dat dit komt omdat er al meerdere huurders in mijn appartement hebben gehuurd.--

Dat kan kloppen, bij vertrekkende huurder kunnen ze de huur met X-bedrag aanpassen en zo optrekken naar huidige niveau.
Als er in de andere woning iemand 20 jaar heeft gewoond is de (start)huur daarvan destijds stuk lager geweest en ze mogen het niet in 1 klap optrekken naar zelfde prijsniveau van het huidige huurprijs niveau nu, daarvoor bestaat een soort stappenplan met percentages, op een gegeven moment zullen alle huren met eenzelfde puntenaantal op het zelfde uit moeten gaan komen maar dat gaat niet zomaar (ineens).

Tevens kan (een ander) puntenaantal van woning voor verschil huurprijs zorgen.

Je daar druk over maken heeft dus verder geen zin, het mag/kan gewoon dus.

sonjaatje
door sonjaatje - Nov 16, 2010 om 10:37
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Hier in de straat betaald ook bijna niemand dezelfde huur.
Mijn naaste buurman bv betaald minder omdat hij er iets langer woont, en een aantal buren aan de overkant betalen weer meer omdat ze er korter wonen.

Zodra er een huis leegkomt en er komen nieuwe bewoners gaat de huur omhoog.

mariegh
door mariegh - Nov 20, 2010 om 10:52
263 Antwoorden / 13 Vragen

Met € 625 zit je vlak onder de maximale huur in de sociale sector. Kennelijk heeft je woning een puntenaantal dat deze huur in 2009 rechtvaardigde. Als er een oude huurder vertrekt, kijkt Actys naar de bij dat puntenaantal maximaal haalbare huur die op dat moment bij de woning mogelijk is. Daar zijn tabellen voor die je op de site van het ministerie kunt raadplegen. Omdat die maximale huur ieder jaar wordt aangepast, gaat de huurprijs voor nieuwe huurders dus steeds verder omhoog, terwijl de huurders die jaren blijven zitten, nooit meer huurverhoging krijgen dan de paar procent die door de overheid worden vastgesteld. Vandaar de prijsverschillen. En van Actys is bekend dat ze zo nodig de huur verlagen als er lastig huurders te vinden zijn. Wellicht heeft je overbuurman ook wat minder punten voor zijn woning; dat zou je eens kunnen vergelijken.
Dus ja, het mag zomaar.

invalide
door invalide - Nov 20, 2010 om 12:11
787 Antwoorden / 5 Vragen

Dus als het huis van buren leeg komt verhuizen want als die goedkoper is mag dat!

Zij veel extra kosten en of ze dan Uw huur gaan aanpassen?
Het is nu met dit VVD CDA kabinet vrije markt geworden dus kan dit helaas wel!