se
door sergehansen Nov 9, 2006 om 12:32
Geldzaken & recht

Vervoersschade

Onlangs is mijn Hp desktop pc voor een reparatie onder garantie bij mij thuis opgehaald. Volgens de medewerker van Hp die ik bij de melding van mijn defect had gesproken diende ik de pc in een passende doos aan te bieden. Ik heb de pc in een passende (van een andere computer want ik had na 2 jaar de originele doos niet meer) doos verpakt en aan de door Hp gestuurde koerier van UPS meegegeven.

Na drie weken ontving ik een brief van het repair center uit Duitsland waarin word gesteld dat de computer schade heeft aan de cover (het huis van de computer) en dat deze schade niet onder de garantie valt. De rekening voor herstel bedraagt €484.73.- maar ik kon ook alleen de schade binnen de garantie laten repareren dat is wel gratis.

Ik heb onmiddelijk contact opgenomen met Hp en gemeld dat ik niet begrijp hoe het kan dat ik een volstrekt gave computer heb meegegeven en dat nu blijkt dat er schade aan het exterieur is geconstateerd. Het antwoord was dat zij het ook niet begrepen wat er was gebeurt maar dat ze verder niets konden betekenen??? Ik heb alleen de schade onder garantie laten repareren.

Ik heb de computer nu 3 dagen geleden terug gekregen en toen ik de doos opende wist ik niet wat ik zag. De computer is letterlijk gecrashed en dus krom. Er zat een onderdeel van het exterieur los meegeleverd omdat het niet meer past, de cdrom lade sluit niet goed de zijkanten zitten er scheef op en je kan dus op het binnenwerk kijken. Omdat het hele apparaat is ontwricht zitten ook de onderdelen in het apparaat er krom in zoals het moederbord en ook andere kaarten zitten scheef. Het geluid werkt ook niet en waarschijnlijk is de geluidskaart stuk (Maar volgens Hp kan ik daar de computer wel weer voor reparatie aanbieden?!?!?)

Ik heb direct na ontvangst mijn onvrede in een klacht verwoord en aan Hp gestuurd. Wat moet ik doen. Moet ik bewijs aanleveren dat mijn  pc intact was toen die in de doos verdween of dat de koerier er mee gesmeten heeft of dat er iets mis is gegaan in het repair center?

628 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

UPS heeft een vrachtbrief uitgeschreven voor de PC die zij bij u hebben afgehaald. 1 van de taken van de vrachtbrief is dat de ontvanger ook tekent voor ontvangst in giede orde. Het repaircentre in Duitsland moet dan ook controlleren of de inhoud onbeschadigd is ontvangen (ze weten van u al wel wat er daadwerkelijk mis is, dus alle beschadigingen extra moeten opvallen). Als blijkt dat er iets mis is met het product, dan moet er een aantekening gemaakt worden op de vrachtbrief/bij de koerier op het moment van ontvangst.

Het vreemde is dat u pas na drie weken op de hoogte werd gesteld van de schade: wat heeft het repaircentre in die tussenliggende drie weken met die PC gedaan?

Kortweg omschreven: HP heeft desijds getekend voor ontvangst in goede orde en heeft verzuimd om de schade te rapporteren aan UPS. Dan is het vanaf nu helaas hun probleem, om dit met UPS op te lossen, niet de uwe.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 14:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sergehansen,

Zoals al opgemerkt zit je met een bewijsprobleem. Ik schat in dat je niet exact kunt bewijzen dat het vervoersbedrijf of anderszins de schade heeft veroorzaakt. Wat ik mij afvraag is: kun je in zo'n geval niet terecht bij je inboedelverzekeraar?

Vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de computer een paar uur voor verzending naar Hp weggehaald bij een reparatiebedrijf . Zij hadden al naar de pc gekeken en gezien de kosten voor reparatie mij geadviseerd gebruik te maken van de garantie bij Hp. Zij hebben natuurlijk wel gezien dat mijn klacht niets te maken heeft gehad met de conditie van de buitenkant.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de computer een paar uur voor verzending naar Hp weggehaald bij een reparatiebedrijf . Zij hadden al naar de pc gekeken en gezien de kosten voor reparatie mij geadviseerd gebruik te maken van de garantie bij Hp. Zij hebben natuurlijk wel gezien dat mijn klacht niets te maken heeft gehad met de conditie van de buitenkant.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2006 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Serge,

dit wordt een lastig zaakje voor u. U zit namelijk met het probleem: het te leveren bewijs.

Heeft u wel dat apparaat onbeschadigd meegegeven? Heeft personeel van UPS uw apparaat (de doos) laten vallen? Is er 'iets' op die doos gevallen in de auto van UPS (mogelijk zelfs zonder dat die chauffeur dit in de gaten heeft gehad)? Heeft personeel van HP 'iets op uw apparaat laten vallen? En misschien zijn er nog meerdere mogelijkheden.....

Overleg eens met UPS. Mogelijk dat zij hiervoor een verzekering hebben afgesloten. Maar u blijft met het feit zitten, dat de andere partij om bewijs kan vragen, dat u dat apparaat onbeschadigd heeft afgegeven. Denk hierbij aan getuigen.........

Gr. Hutch