marann
door marann Dec 15, 2010 om 14:42
Geldzaken & recht

Verzendkosten Wehkamp

Geacht panel,
Ik ben al heel lang klant bij Wehkamp in Zwolle. Tot mijn verbazing zag ik bij de laatste bestelling, dat de verzendkosten € 5,95 zoals altijd waren, maar daar onder stonden ook nog kosten voor achteraf betalen. Ik krijg altijd een acceptgiro van de firma Wehkamp en betaal via internet dus ik vind dit niet redelijk. Je kunt natuurlijk met de bestelling meteen betalen, maar als de kleding niet past en ik het terug stuur zouden ze mij dus mijn geld terug moeten betalen. Dit is voor hun toch veel meer werk.Ook de bezorger vindt het raar zei hij.
Graag hoor ik uw commentaar. Bij voorbaat dank

9894 18 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Dec 15, 2010 om 14:58
11566 Antwoorden / 51 Vragen

Marann,

onderstaand bij de aanvullende algemene voorwaarden van Wehkamp:

"Betalen
U betaalt ineens en ontvangt bij of na de
levering een rekening. Het totaalbedrag,
verminderd met eventuele retouren, moet u
vóór de vermelde uiterste datum betalen. U
kunt hiervoor gebruik maken van een van de
volgende betaalwijzen:
 betalen met de acceptgirokaart;
 betalen met een eenmalige
incassomachtiging. Dit kan via
wehkamp.nl of via de Betaaltelefoon® 038
- 4 264 345;
 betalen via internet bankieren, kies de
optie ‘acceptgiro’;
 betalen met iDEAL. U kunt dan direct
tijdens het bestelproces de betaling
afhandelen met uw eigen bank.
Voor achteraf betalen worden kosten in
rekening gebracht
."

Dit is de verklaring.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 15, 2010 om 15:33
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Voor zover ik me kan herinneren is er al een topic hierover. Volgens mij bij discussies. Gebruik de zoekfunctie.

Ook op het Tros Radar forum las ik een topic hierover.

Een belachelijke regeling.

pino123
door pino123 - Dec 15, 2010 om 15:38
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op woensdag 15 dec 2010, 15:33]Voor zover ik me kan herinneren is er al een topic hierover. Volgens mij bij discussies. Gebruik de zoekfunctie.

Ook op het Tros Radar forum las ik een topic hierover.

Een belachelijke regeling.

Ben ik niet met je eens, er zijn talloze manieren, zoals Ideal, waarmee je kosteloos kan betalen. Eigen keuze zou ik zeggen.

Dat ze de mensen (vooral de vaste klanten) er niet van op de hoogte hebben gesteld is een ander verhaal.

marcel75
door marcel75 - Dec 16, 2010 om 10:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Deze discussie hebben we onlangs ook al gehad. Zal mijn standpunt dus maar herhalen: Nee, het is juist raar dat de verkoper de koopprijs en betalingsrisico moet voorfinancieren. Vroeger werd er wel meer op de pof gekocht, maar dat is niet meer van deze tijd. Je kunt immers ook niet meer bij de bakker een brood halen en later afrekenen. "Boter bij de vis" is het adagium.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 16, 2010 om 10:28
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt immers ook niet meer bij de bakker een brood halen en later afrekenen.

Hier in het dorp wel hoor, daar zijn ze niet zo moeilijk.

Maar Wehkamp zal zien dat het ze klanten gaat kosten. De meeste mensen bestellen nl meer maten of artikelen zodat ze thuis rustig een keuze kunnen maken. Moeten ze dit alles vooruit betalen met het idee dat ze ik weet niet hoelang moeten wachten totdat ze hun geld weer terug hebben, dan zullen ze niks meer bestellen.
Bovendien is het voor veel mensen niet haalbaar om alles van tevoren te betalen.
En 7,50 kosten voor een bestelling zullen veel mensen terecht te duur vinden.

birdies
door birdies - Dec 16, 2010 om 11:03
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Maar Wehkamp zal zien dat het ze klanten gaat kosten.......

Dat zijn dan waarschijnlijk vaak klanten die anders 'op de pof' kopen, scheelt ze mooi een hoop rente en financiële ellende.

sonjaatje
door sonjaatje - Dec 16, 2010 om 11:24
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Zullen ook veel klanten zijn die direct betalen (achteraf).
Ik persoonlijk zou het er niet voor over hebben, 7,50 om iets te bestellen.

sy
door sylli - Dec 16, 2010 om 11:31
250 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op donderdag 16 dec 2010, 10:28] Je kunt immers ook niet meer bij de bakker een brood halen en later afrekenen.

Hier in het dorp wel hoor, daar zijn ze niet zo moeilijk.

Maar Wehkamp zal zien dat het ze klanten gaat kosten. De meeste mensen bestellen nl meer maten of artikelen zodat ze thuis rustig een keuze kunnen maken. Moeten ze dit alles vooruit betalen met het idee dat ze ik weet niet hoelang moeten wachten totdat ze hun geld weer terug hebben, dan zullen ze niks meer bestellen.
Bovendien is het voor veel mensen niet haalbaar om alles van tevoren te betalen.
En 7,50 kosten voor een bestelling zullen veel mensen terecht te duur vinden.

Mwah... niet helemaal hoor. Ik ben ook al jaren klant bij Wehkamp en ik bestel veel artikelen (kleding) ineens. Bijna alle artikelen die ik bestel, bestel ik in meerdere maten en zelfs kleuren, puur om te passen.
Ik krijg de hele stapel met een ontvangstbon erbij en na het passen gaat een dikke 75% of meer retour.
Mijn ervaring is dat Wehkamp vrij vlot is met het verrekenen van de retourgezonden artikelen (er zit voldoende tijd zit tussen de "voorlopige bon" en de uiteindelijke werkelijke nota), zodat ik de werkelijke bon bijna altijd nog voor de vervaldatum ontvang en die gewoon direct per Betaaltelefoon of via Internetbankieren kan voldoen.
De bezorgkosten lijken hoog, maar dat is vooral wanneer je weinig bestelt. Als je net al ik een hekel heb aan kleding zoeken en passen in winkels en winkelen via Internet leuk vindt, is een webwinkel als Wehkamp best okay en valt die € 7,50 best mee.

marann
door marann - Dec 16, 2010 om 13:31
38 Antwoorden / 15 Vragen

Ik wil alle mensen bedanken voor uw antwoorden en wil nog even zeggen dat je voor 1 bestelling dus € 5,95 + € 2,50 = € 8,45 kwijt bent. Ik zal dus alleen bij hoge uitzondering nog iets bestellen bij Wehkamp. Het was namelijk makkelijk voor mij omdat ik gehandicapt ben en niet altijd lang kan staan. Bestel wel kleding bij de concurrent! Wens u allen een fijn weekend!

marann
door marann - Dec 16, 2010 om 13:32
38 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op donderdag 16 dec 2010, 10:28] Je kunt immers ook niet meer bij de bakker een brood halen en later afrekenen.

Hier in het dorp wel hoor, daar zijn ze niet zo moeilijk.

Maar Wehkamp zal zien dat het ze klanten gaat kosten. De meeste mensen bestellen nl meer maten of artikelen zodat ze thuis rustig een keuze kunnen maken. Moeten ze dit alles vooruit betalen met het idee dat ze ik weet niet hoelang moeten wachten totdat ze hun geld weer terug hebben, dan zullen ze niks meer bestellen.
Bovendien is het voor veel mensen niet haalbaar om alles van tevoren te betalen.
En 7,50 kosten voor een bestelling zullen veel mensen terecht te duur vinden.

quantas
door quantas - Dec 16, 2010 om 13:35
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ook de concurent heeft verzendkosten simpel zat.
Dat het altijd weer op IK BEN GEHANDICAPT moet uitkomen vind ik pas arrogant.

Er zijn wel meer mensen die iets mankeren of iets niet kunnen, dat u gehandicapt bent wil niet zeggen dat er geen verzendkosten mogen gelden voor een bestelling.
En er zijn ook leveranciers die enkel en alleen op vooruitbetaling leveren ook bij een speciaalzaak als u een wasmachine koopt zal ie eerst betaald moeten worden.

=marann schreef op donderdag 16 dec 2010, 13:31: Ik wil alle mensen bedanken voor uw antwoorden en wil nog even zeggen dat je voor 1 bestelling dus € 5,95 + € 2,50 = € 8,45 kwijt bent. Ik zal dus alleen bij hoge uitzondering nog iets bestellen bij Wehkamp. Het was namelijk makkelijk voor mij omdat ik gehandicapt ben en niet altijd lang kan staan. Bestel wel kleding bij de concurrent! Wens u allen een fijn weekend!

birdies
door birdies - Dec 16, 2010 om 13:42
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@quantas: het gaat topicstarter meer om de acceptgirokosten die sinds kort in rekening worden gebracht.

quantas
door quantas - Dec 16, 2010 om 13:46
670 Antwoorden / 0 Vragen

Mag ik je er ook op wijzen dat voor een ondernemer een acceptgiro ook niet gratis is, je betaald daar bij je bank ook voor.
Het is wat dat betreft normaal dat men de kosten ook doorberekend.
Met name omdat veel mensen alles maar bestellen en naderhand weer terugsturen omdat men niet in een winkel wil gaan passen lopen die kosten dus hoog op.

In dit geval rekent wehkamp het dus 1 op 1 door, ik vind het altijd wel mooi deze discussies, men klaagt over kosten acceptgiro maar als wehkamp nu niks rekent en elk artikel 1 euro duurder maakt hoor je niemand,

=birdies schreef op donderdag 16 dec 2010, 13:42: @quantas: het gaat topicstarter meer om de acceptgirokosten die sinds kort in rekening worden gebracht.

birdies
door birdies - Dec 16, 2010 om 13:47
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Bij de concurrent (Neckermann) lees ik:

Achteraf betalen
In dit geval ontvangt u een acceptgiro bij uw bestelling of - als u u hiervoor hebt aangemeld - een digitale nota. U kunt eerst bepalen of u de bestelling wilt behouden of dat u deze (gedeeltelijke) wilt retourneren. Als u kiest voor achteraf betalen kan het wel zo zijn dat we u vragen om een vooruitbetaling. Hiervoor worden € 0,25 bankkosten in rekening gebracht.

birdies
door birdies - Dec 16, 2010 om 13:49
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......men klaagt over kosten acceptgiro maar als wehkamp nu niks rekent en elk artikel 1 euro duurder maakt hoor je niemand......

Lijkt me niet terecht, want waarom zouden alle klanten moeten betalen voor degenen die persé met acceptgiro willen betalen.

Trouwens, mij hoor je helemaal niet zeuren over die kosten, koop al vele jaren niet meer bij Wehkamp.

quantas
door quantas - Dec 16, 2010 om 14:05
670 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=birdies schreef op donderdag 16 dec 2010, 13:49]
Lijkt me niet terecht, want waarom zouden alle klanten moeten betalen voor degenen die persé met acceptgiro willen betalen.

Nee daarom doet Wehkamp het juist ook op deze manier.
Ik zou ook niet willen betalen voor een ander, omdat die zo nodig een acceptgiro wil hebben.

ge
door geurtsvrom - Dec 21, 2010 om 09:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hadden de mensen idd. even op de hoogte kunnen stellen.
Als je vooruit betaald, kun je weken wachten voordat je je geld terugkrijgt.

quantas
door quantas - Dec 21, 2010 om 12:39
670 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=geurtsvrom schreef op dinsdag 21 dec 2010, 09:29]
Ze hadden de mensen idd. even op de hoogte kunnen stellen.
Als je vooruit betaald, kun je weken wachten voordat je je geld terugkrijgt.

Dat klopt en weet je ook waarom dat zo lang duurt omdat de andere groep te lam is om binnen 10 dagen hun rekening te betalen.
Dus de goede lijden onder de kwade dat is gewoonweg zo.

Als iedereen netjes zou betalen op tijd dan boekte wehkamp het ook wel meteen terug, maar aangezien wehkamp net zoals andere ondernemers geen bank zijn zal de consument dat toch op zijn bord krijgen.