ph
door phebe Jun 29, 2011 om 16:47
Geldzaken & recht

Volgens mij klopt hier toch iets niet?

Oké het wordt een heel verhaal, en niet op alle punten even duidelijk.
Ik was in gesprek met een kennis die er momenteel helemaal doorheen zit en het niet meer snapt.

Zo'n 10 jaar geleden is ze gescheiden van haar (geweldadige) ex.
Ze hadden samen kinderen (groot gezin)
Haar ex kon geen allimentatie voor haar en de kinderen betalen omdat hij in de bijstand zat, mevrouw zat toen ook in de bijstand en draaide volledig op voor de kosten van de kinderen, haar ex heeft hier nooit een cent aan bijgedragen.
Een jaar(!) na de scheiding kreeg mevrouw een brief dat er tijdens het huwelijk schulden zijn gemaakt door haar ex-man, hier wist mevrouw echter niets van. Haar ex-man heeft dit geld vergokt.

Mevrouw woont momenteel samen met haar huidige vriend, ze hebben geen samenlevingscontract.

Mevrouw heeft een aantal jaar geleden onder vrijwillige bewindvoering gezeten, en toen ver onder de bestaansnorm geleefd om deze schuld af te betalen.
Dit is echter fout gelopen, mevrouw heeft blijkbaar alleen de 'kosten' van deze bewindvoering betaald en na het traject bleek dat het volledige bedrag van deze schuld nog open stond, de bewindvoerder heeft in de 3 jaar dat mevrouw onder bewindvoering zat geen cent van de schuld afbetaald terwijl dit natuurlijk wel de bedoeling was.

Momenteel heeft mevrouw 'ruzie' met het incassobureau.
Ze is nu al zo lang bezig met het afbetalen van die schuld en raakt het echt een beetje beu, zeker omdat ze geen enkelle medewerking krijgt.
Het incassobureau is van mening dat mevrouw wel meer kan afdragen dan de €200,- per maand die ze nu afdraagt. Want ze woont samen.
Ze heeft echter geen samenlevingscontract met haar huidige vriend en deze man is ook niet aansprakelijk voor de schuld die de ex van mevrouw is aangegaan.
Het incassobureau denkt hier echter anders over en willen het bedrag zelfs verdubbelen!
Volgens het incassobureau betaald de ex-man van mevrouw €50,- per maand omdat hij in de bijstand zit en dus niet meer kan betalen.
Mevrouw werkt maar heeft geen hoog inkomen (ong. hetzelfde wat haar man aan bijstand zou krijgen)

Mevrouw heeft nu vragen waar ze geen antwoord op krijgt, en ik kom er ook niet meer uit.
- De schulden zijn gemaakt tijdens het huwelijk, maar opgegaan aan gokschulden van de ex-man, hier zijn papieren van, mevrouw wist duidelijk niet af van de schulden die haar ex had gemaakt.
- De schulden werden haar pas een jaar ná de scheiding bekend, toen de schuldeisers voor de deur stonden.
- De ex-man heeft nooit allimentatie betaald voor mevrouw of de kinderen, dit klopt toch niet?
- Volgens het incassobureau betaald haar ex-man €50,- per maand, maar mevrouw is hier niet zeker van aangezien haar oudste kinderen laatst een brief kregen van de laatst bekende woonplaats van de ex-man van mevrouw aangezien ze niet zeker waren wat de huidige verblijfplaats van meneer is (ze vermoeden uitkeringsfraude) Mevrouw heeft dus het idee dat het incassobureau liegt en mevrouw volledig voor de schuld opdraait.
- Na een scheiding wordt de schuld 50/50 verdeeld, maar in dit geval lijkt dat niet zo te gaan en betaald mevrouw veel meer dan haar ex-man, mocht de schuld wel 50/50 zijn verdeeld dan zou dat betekenen dat mevrouw met het huidige bedrag dat ze betaald aan het incassobureau binnen 1.5 jaar van de schuld af is. Ze is echter bang dat ze ook de rest van de schuld zal moeten betalen omdat haar ex-man dit blijkbaar niet doet.

Hopelijk kan iemand mij helpen duidelijkheid te krijgen.

mvg Phebe

4923 15 Rapporteer

vladja
door vladja - Jun 29, 2011 om 17:23
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Schulden, die tijdens het huwelijk zijn gemaakt vallen in de gemeenschap van goederen. Dat betekent dat je beiden hoofdelijk aansprakelijk bent voor de volledige schuld. De schuldeiser staat buiten de verdeling van of wie de schuldaflossing op zich neemt. Dat is een zaak van de exx gehuwden onderling.

Wel kan je als ex - als je alles afbetaald hebt - een vordering (geheel of gedeeltelijk) ter grootte van de schuld op de ex hebben. Maar dat moet je dan zelf maar zien te innen.

Aan wat soort instelling is de schuld? Is er een gerechtelijke uitspraak geweest? Om welke incassobureau gaar het hier?

Vladja

ph
door phebe - Jun 29, 2011 om 18:14
16 Antwoorden / 4 Vragen

Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik weet niet van wat de soort instelling de schuld is, ik weet alleen dat ze een incassobureau op haar dak heeft dat heel erg moeilijk doet.

Voor zover is had begrepen is er geen gerechtelijk uitspraak geweest, Mevrouw heeft wel een paar keer bij een advocatenbureau aangeklopt maar kreeg alleen te horen dat die te duur voor haar waren en haar niet wilden helpen.

Binnenkort komt mevrouw langs met alle papieren en ga ik eens kijken of ik alles op een rijtje kan krijgen, (overeenkomsten, hoogte van de schulden, het gedoe met de bewindvoerder, wat is er al afbetaald etc. etc.)
En dan ga ik samen met haar naar het juridisch loket.

Momenteel heb ik maar 1 kant van het verhaal en heb ik de papieren nog niet bekeken, ik kan nog niet veel meer zeggen dan wat ik al heb neergezet.
Ik wil alvast een klein beetje informatie verzamelen zodat ik een duidelijker beeld kan krijgen van haar situatie zodra ik haar papieren heb ingezien.

lottesanne
door lottesanne - Jun 29, 2011 om 18:59
438 Antwoorden / 47 Vragen

Omdat ze in gemeenschap van goederen waren getrouwd, is zij hoofdelijk aansprakelijk voor de hele schuld, ook wist zij hier niets van. Dit betekent dat zij net zo lang aangesproken kan worden totdat de gehele schuld is voldaan. Dus betaald haar ex niets, betaald zij feitelijk de hele schuld. Weliswaar kan zij zijn deel op hem verhalen, maar dat levert over het algemeen niets op. Overigens is het wel zo dat, wanneer de deurwaarder weet waar haar ex een uitkering heeft, beslag kan laten leggen op zijn uitkering. Maar ik ben bang dat dan ook bij haar loonbeslag gaat plaatsvinden.

Waarom zegt het incassobureau dat zij samenwoont? Dat komt omdat men de GBA-gegevens kan controleren. Haar vriend woont op haar adres, dus is er meer inkomen. Dat hij niets met dit schuld van doen heeft, is niet hun zaak, omdat men kijkt naar de feitelijke woonsituatie. Er komt meer geld binnen in dit gezin.
Heeft zij een inkomen uit werk dat min of meer gelijk is aan de voor haar geldende bijstandsniveau, kan zij een verklaring omtrent vermogen aanvragen. Zij vult dit in,laat dit controleren door de gemeente en als de verklaring wordt goedgekeurd, kan zij een beroep doen op gesubsidieerde rechtsbijstand. Ook kan zij gratis advies inwinnen bij de Sociaal Raadslieden.

vladja
door vladja - Jun 29, 2011 om 19:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Lottesanne,

Er is geen deurwaarder aan te pas gekomen tot nog toe, dus beslaglegging - na een uitspraak van de rechter - is totaal nog niet aan de orde.

Een incassobureau heeft GEEN inzage in de Gemeentelijke Basis Administratie. Een incassobureau kan niets meer of minder dan jij en ik als we een bordje "incassobureau" schilderen en dat op de deur spijkeren. Het is een vrij beroep zonder enige wettelijke bevoegdheden. Dat houdt ook in dat zij niet kunnen voorschrijven hoeveel je in de maand moet betalen of kunt missen. Daar hebben ze geen enkele zeggenschap over in tegenstelling tot een gerechtsdeurwaarder met een vonnis tot betaling van de rechter in zijn hand.

Een incassobureau is een grote vals blaffende hond, maar in een kooi. Hij kan verder niets dan alleen maar dreigen van achter de tralies.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Jun 29, 2011 om 20:54
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Correctie. Voor schulden die zijn aangegaan door 1 van de echtgenoten is de ander na ontbinding van het huwelijk voor "slechts" de helft hoofdelijk aansprakelijk naast de ex. De ex is nog volledig aansprakelijk voor de schuld.

lottesanne
door lottesanne - Jun 30, 2011 om 07:24
438 Antwoorden / 47 Vragen

@Marcel75, wanneer schulden door één van de echtgenoten is aangegaan tijdens het huwelijk, zijn na echtscheiding in principe beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele schuld, ongeacht of één van de partners wel of niet hier weet van had. Alleen voor schulden die de ex aangaat na echtscheiding, kan TS niet worden aangesproken.
@Vladja, ik weet dat er nog geen deurwaarder aan te pas is gekomen. Ik wilde alleen maar aangeven wat er gebeurt wanneer dit het geval zou zijn. En ik weet dat sommige incassobureau"s schurken zijn. Maar ik weet ook dat een groot aantal incassobureau's gelieerd zijn aan een deurwaardersbureau. Deurwaarderskantoren runnen zelf ook incassobureau's om schuldbetalingen in de minne te kunnen schikken, zonder dat ze naar de rechter hoeven. Vaak zijn deze ook iets redelijker dan die zogenaamde "cowboys" als Interim Justitia. In die zin zou men achter de GBA-gegevens kunnen komen. En niet meewerken kan dan leiden tot een deurwaarderstraject. Maar in hoeverre in dit verhaal hier sprake van is, weten wij niet.

vladja
door vladja - Jun 30, 2011 om 08:36
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 29 jun 2011, 20:54]Vladja,
Correctie. Voor schulden die zijn aangegaan door 1 van de echtgenoten is de ander na ontbinding van het huwelijk voor "slechts" de helft hoofdelijk aansprakelijk naast de ex. De ex is nog volledig aansprakelijk voor de schuld.

Hier zit je er toch echt naast. Je bent hoofdelijk aansprakelijk voor 100% van de schuld, die is aangegaan tijdens de huwelijkse periode in gemeenschap van goederen.

Dat je later - als je alles betaald hebt - een verhaalsrecht op je ex hebt, staat los van de voldoening van de schuld.

Vladja

ph
door phebe - Jun 30, 2011 om 08:59
16 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 29 jun 2011, 20:54]Vladja,
Correctie. Voor schulden die zijn aangegaan door 1 van de echtgenoten is de ander na ontbinding van het huwelijk voor "slechts" de helft hoofdelijk aansprakelijk naast de ex. De ex is nog volledig aansprakelijk voor de schuld.

Wat ik nu in het verhaal van mijn kennis zo raar vind is dat volgens haar het incassobureau heeft gezegt dat haar ex ook mee betaald aan het aflossen van de schuld, €50,- per maand, meer kan meneer niet missen want hij zit in de bijstand.
Mevrouw kan het bedrag van €200,- ook eigenlijk niet missen, en heeft dat volgens haarzelf ook aangegeven.
Mevrouw heeft een klein baantje en verdient daarmee niet zoveel, ze heeft de zorg voor de kinderen die nog thuiswonen, (waarvan één met een handicap, dus meer zorg en hogere kosten)
Haar ex-man heeft in de 10 jaar dat ze gescheiden zijn nooit alimentatie betaald omdat hij in de bijstand zat en het geld volgens zijn advocaat niet kon missen.
Ik heb het idee dat er flink misbruik is gemaakt van de situatie van mevrouw, haar goedgelovigheid en het feit dat mevrouw niet goed voor zichzelf kan opkomen, en niet alleen door het incassobureau maar ook door haar ex-man, de advocaat van haar ex-man, de bewindvoerder etc.

Deze week (of anders begin volgende week, net hoe het uit komt) komt mevrouw langs met de papieren, waarschijnlijk heb ik dan wat meer duidelijkheid.

marcel75
door marcel75 - Jun 30, 2011 om 09:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja/Lotte,
Ik verwijs jullie graag naar arkel 102 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, zie hier de tekst:

"Artikel 102
Na ontbinding van de gemeenschap blijft ieder der echtgenoten voor het geheel aansprakelijk voor de gemeenschapsschulden, waarvoor hij voordien aansprakelijk was. Voor andere schulden van de gemeenschap is hij voor de helft aansprakelijk; voor dat gedeelte der schuld is hij hoofdelijk met de andere echtgenoot verbonden."

In dit geval gaat het dus om de tweede zin.

vladja
door vladja - Jun 30, 2011 om 10:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Marcel,

- De schulden zijn gemaakt tijdens het huwelijk, maar opgegaan aan gokschulden van de ex-man, hier zijn papieren van, mevrouw wist duidelijk niet af van de schulden die haar ex had gemaakt.

Ik heb het ook steeds over schulden, die tijdens de gemeenschap van goederen zijn ontstaan. Jij haalt er zaken bij, die niet aan de orde zijn en zaait daarmee alleen maar verwarring.

Voor schulden die zijn aangegaan door 1 van de echtgenoten is de ander na ontbinding van het huwelijk voor "slechts" de helft hoofdelijk aansprakelijk naast de ex. De ex is nog volledig aansprakelijk voor de schuld.

Alsof je door de echtscheiding nog maar 50% behoeft te betalen.

Vladja

ph
door phebe - Jun 30, 2011 om 11:12
16 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens de Jurofoon is mevrouw voor de helft draagplichtig aan de schulden die zijn gemaakt.

Echtscheiding: hoe worden de schulden verdeeld?

Maar...... er staat in dit artikel ook dat de toestand van de gehele boedel op de dag van de ontbinding van het huwelijk maatgevend is voor de verdeling.
Schulden vallen ook onder 'boedel'
Mevrouw had volgens eigen zeggen echter geen weet van de schulden aangezien haar ex deze papieren voor haar had achtergehouden, kan dit nog van betekenis zijn in de verdere afhandeling van de schulden?
Mevrouw heeft mij ook verteld dat ze onder dwang papieren heeft getekend, maar ik weet niet specifiek of dit om deze lening gaat of om wat anders.
Ik vermoed zelf dat het om deze lening gaat, zeker omdat het om een heel hoog bedrag gaat, maar dat mevrouw alleen haar handtekening heeft moeten zetten van haar ex en het contract zelf niet in heeft kunnen/mogen zien. (onder dwang betekend in dit geval dat de ex-man dreigde zowel haar als de kinderen geweld aan te doen)

Ook staat er in het artikel van de Jurofoon dat er een uitzondering kan worden gemaakt als de schulden specifiek door één partij zijn gemaakt.
Er moet dan wel toestemming van de rechter komen.
En dat is nu het probleem, er is volgens mevrouw nooit een rechter aan te pas gekomen, ook niet voor de scheiding voor zover ik de situatie heb begrepen van mevrouw. (wat mij nogal vreemd lijkt)
Voor zover ik van mevrouw heb begrepen was er alleen contact met de advocaten en heeft de advocaat van haar ex gezegt dat meneer geen alimentatie kon betalen omdat hij in de bijstand zat/zit en is er geen zitting bij de rechtbank geweest.

Met een klein beetje zoekwerk en het samenbrengen van losse stukjes (mondelinge) informatie die ik van mevrouw heb gekregen kan dit voor zover ik heb kunnen vinden twee dingen betekenen:
1.) Mevrouw heeft de scheidingspapieren getekend op aandringen van haar ex en zijn advocaat, waarin stond dat beide partijen overeen zijn gekomen dat er geen alimentatie hoeft te worden betaald, zonder dat mevrouw goed heeft begrepen wat haar rechten waren en wat voor consequenties dit had.
2.) Mevrouw spreekt niet helemaal de waarheid. (voorlopig wil ik echter uitgaan van optie 1. Ik ken mevrouw nu een paar maanden en heb veel met haar gepraat, en zoals ik haar nu ken zie ik inderdaad dat ze die papieren inderdaad puur uit onmacht en onwetendheid zou hebben kunnen ondertekend)

Ik weet waarschijnlijk meer wanneer ik de papieren in heb gezien (zoals ik al zei: Ik heb maar één kant van het verhaal en nog geen kans gehad om de papieren te bekijken. Dus hoe alles precies in elkaar zit weet ik nog niet)

stacey
door stacey - Jun 30, 2011 om 11:19
10352 Antwoorden / 12 Vragen

1.) Mevrouw heeft de scheidingspapieren getekend op aandringen van haar ex en zijn advocaat, waarin stond dat beide partijen overeen zijn gekomen dat er geen alimentatie hoeft te worden betaald, zonder dat mevrouw goed heeft begrepen wat haar rechten waren en wat voor consequenties dit had.--

Je kunt geen afstand doen van Kinderalimentatie,
je kunt als betaalplichtige ook niet zelf bepalen dat je niet kunt/of wilt betalen omdat je niet genoeg geld zou hebben.............

Van partner alimentatie kun je wel afstand doen.

vladja
door vladja - Jun 30, 2011 om 11:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De ontbinding van een huwelijk moet langs de rechter. Je hoeft er zelf niet bij te zijn, de papieren worden ingediend.

Er vindt geen zitting plaats als:
* er een eenzijdig verzoek is ingediend;
* er geen verweer is binnengekomen;
* er geen minderjarige kinderen van 12 jaar of ouder zijn, die hun mening moeten geven over het gezag.

Mevrouw is misschien wel voor de 50% draagplichtig voor schulden (afhankelijk van wat er in het echtscheidingsconvenant staat), maar wel voor de volle 100% aan te spreken voor de betaling van alle schulden aangegaan tijdens de huwelijkse gemeenschap van goederen. Voor wat zij meer moet betalen dan haar afgesproken deel, krijgt ze een vordering op de ex-partner.

Als één van de partijen het convenant wil wijzigen en de ander is het er niet mee eens, dan hangt het van het convenant af of de afspraken uberhaupt gewijzigd kunnen worden.

Onder bepaalde omstandigheden kan dat alleen wanneer er sprake is van onvoorziene omstandigheden op grond waarvan het niet redelijk is elkaar aan de gemaakte afspraken te houden.

Wanneer je de afspraken wilt wijzigen of wil je er helemaal van, omdat de ander zijn deel van de afspraken niet nakomt, dan hangt het van de inhoud van het convenant af of dat kan. Vaak staat namelijk in het scheidingsconvenant aangegeven dat het convenant niet kan worden ontbonden (geheel of gedeeltelijk) en dat je alleen nakoming kan eisen.

Eerst maar eens de papieren afwachten.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Jun 30, 2011 om 11:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Ik haal er niets bij. Ik geef de regeling voor schulden die door 1 echtgenoot zijn aangegaan, in dit geval gokschulden, en die in de gemeenschap van goederen zijn gevallen. In art. 1:102 BW staat overduidelijk dat de andere echtgenoot dan maar voor de helft hoofdelijk aansprakelijk is voor die schuld en de echtgenoot die de schuld is aangegaan voor het geheel uiteraard nog steeds aan te spreken valt. De ex hoeft inderdaad maar de helft te betalen en niet het geheel.

Phebe,
Waar jij naar verwijst zijn verknochte goederen en schulden. Maar daar is niet zo snel sprake van.

marcel75
door marcel75 - Jun 30, 2011 om 13:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Vladja,
Ik val in herhaling als ik zeg: lees artikel 102 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. Extra informatie is ook nog te krijgen in het Handboek Nederlands vermogenrecht bij scheiding onder redactie van prof Van Mourik.

Over draagplicht zijn heel andere artikelen geschreven en die gelden gedurende het huwelijk. Niet na ontbinding van het huwelijk.