ja
door jack2 Nov 26, 2003 om 13:53
Geldzaken & recht

Vòòr levering betalen

Geachte heer, mevrouw, onlangs heb ik een keuken uitbreiding/ verandering laten uitvoeren. Het bedrijf wat dit leverde en uitvoerde hanteerde onder andere de algemene voorwaarden van toepassing van de Algemene Nederlandse Vereniging van Keukenspecialisten. Maar zij verlangden wel betaling van het gehele bedrag 10 (werk)dagen 10 dagen vóór levering! Daar heb ik tegen geprotesteerd. Was mijn protest terecht?

2228 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw protest lijkt mij meer dan terecht! Suc6

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is zeer juist. Maar bij het bestellen van de keueken heeft u waarschijnlijk een formuliertje moeten tekenen. Daar kan in kleine lettertjes staan dat u van te voren moet betalen. Staat dat er niet dan heeft u de volste recht van spreken. Normaal is dat wel een gedeelte betaald moet worden. Suk6

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vooruitbetaling is een mogelijke afspraak die beide partijen kunnen maken bij het aangaan van een overeenkomst. Als U er niet mee eens bent, weigert U gewoon met de bereffende dealer in zee te gaan. Bij de aanschaf en inbouw van mijn keuken heb ik elke vorm van vooruitbetaling geweigerd en toch was de eerste de beste leverancier al bereid mij de keuken te leveren. Naar aanleiding van het failissement van Hans Verkerk, waarbij veel vooruitbetalers het schip in zijn gegaan, zijn er nu steeds meer keukendealers die afzien van vooruitbetaling. U zou uw dealer moeten voorstellen zich daarbij aan te sluiten an als hij dat toch weigert, een andere dealer zoeken.. middenstanders staan in deze moeilijke economische tijden te springen om klanten... en niet andersom, toch? Succes!

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het protest is terecht indien u er niet voor heeft getekend dit bedrag te zullen voldoen.
Ik raad het u zelfs af om vooruit te betalen gezien de vele faillissementen van keukenbedrijven. Er zijn ook veel bedrijven die akkoord gaan met betaling achteraf.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een bedrijf vraagt om een aanbetaling en u bent daarmee accoord gegaan dan moet u daar van uw kant ook aan voldoen.
Een bedrijf mag altijd vragen om gehele betaling voor de plaatsing maar u hoeft dat niet te accepteren.
Hans Verkerk keukens in onlangs failliet gegaan en dat is overgenomen, maar de mensen die de keuken volledig hebben voldaan schieten er toch behoorlijk bij in, ondanks dat het andere bedrijf de mensen op een goede manier wil compenseren.
Je kan overeenkomen dat de dag van plaatsing 90 % van het bedrag telefonisch zal worden overgemaakt zodat diezelfde dag nog de betaling zichtbaar wordt bij het keukencentrum.
De overige 10 % kan je dan binnen 5 werkdagen betalen als alles naar wens is.
Zijn er gebreken dan moeten zij die eerst oplossen en als alles verholpen is moet u per omgaande de overige 10 % van het bedrag betalen.
Zo loopt u geen risico en het keukenbedrijf ook niet.
Uw reactie is dus wel enigzins correct.