en
door enigma-x Nov 15, 2003 om 23:49
Geldzaken & recht

Vorderen servicekosten

Ik ben een student en woonde tot voor kort in een studentenhuis, samen met 21 andere studenten. Hiervoor heb ik destijds een contract getekend, waarin gesproken werd over kale huur en servicekosten voor o.a. gas, water, licht en klein onderhoud. Dit bedrag stond op ongeveer 40 Euro per maand.

Afgelopen week bleek dat de werkelijke kosten ongeveer 11 Euro per maand meer bedroegen, waardoor alle studenten een rekening in de bus kregen van ruim 120 Euro welke per ommegaande gestort dient te worden.

De specificaties van de rekening zijn ter inzage beschikbaar bij de verhuurder, maar er staan ook posten op als: administratiekosten (5% van het totale geheel aan kosten) en onroerendgoed belasting.

Mag een verhuurder zoveel ineens vorderen, terwijl hij het jaar vooraf moet schatten (onafhankelijk van wat in het contract staat?)

Mag een verhuurder bij de servicekosten administratieve kosten a 5% rekenen?

Mag een verhuurder bij de servicekosten onroerendgoed belasting rekenen?

2457 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alles behalve OZB. Een hoger voorschot voorkomt verrassingen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit mag inderdaad, ook het gebruikersdeel van de onroerendgoed belasting mag de verhuurder als servicekosten doorbelasten. Dit betekent natuurlijk wel dat je zelf geen OZB-rekening van de gemeente mag krijgen.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Welkom to the real world...

Yep, dat mag. En aangezien jullie met z'n allen in een studentenhuis wonen, betaald jullie huurbaas de onroerendgoed en ja, die wordt door berekent naar de huurders.

Ik zou wel de specificatie bekijken (kopieeren en rustig met z'n allen bekijken) Wie weet staan er 'onderhouds' dingen op, waar jullie geen weet van hebben en het huis ook niet.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2009 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

5% administratiekosten is gebruikelijk (mits het gas niet de stookkosten betreft, in dat geval is 2% gebruikelijk).
OZB mag worden doorbelast, maar het betreft dan het eigenaarsdeel, en als dit niet in de voorwaarden van het huurcontract staat vermeld is het raadzaam hierover eerst navraag te doen bij de huurcommissie. Kost niets.
Per ommegaande storten is kul: iedereen heeft een betaaltermijn, en een betaaltermijn voor een afrekening servicekosten van een maand is beslist niet vreemd.
Wat wèl vreemd is, is dat je zegt dat je afgelopen week de afrekening hebt ontvangen. Over welke periode gaat de afrekening? De afrekening dient namelijk binnen zes maanden na het verstrijken van het boekjaar waarover wordt afgerekend, te worden verzonden aan de huurders. Als het boekjaar 2008 is, is hij dus vijf maanden te laat en is een gang naar de huurcommissie nóg meer aan te raden. Een bezwaarschrift kost 11 euri en alleen voor de verliezende partij.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2009 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

De ozb is alleen voor de ewigenaren en niet voor gebruikers dus mag die niet doorberekend worden.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Dec 9, 2009 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Orry weer een oud draadje.Niet goed opgelet.
Valerius

ve
door verwijderd - Dec 11, 2009 om 13:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beetje late reactie, had je vraag gemist.
Ik vraag me af wat ze onder 'klein onderhoud' verstaan. Je kunt de opgave op het kantoor nazien, dus ga maar eens spitten in die facturen. Kijk tevoren even bij de site van de Woonbond wat er wel en niet voor rekening van de huurder mag worden berekend. Zo is bijv. onderhoud aan de verwarmingsketel voor rekening van de verhuurder en niet voor de studenten! Die 5% administratiekosten gaan van de gemaakte kosten, dus als je posten opmerkt die niet voor jullie rekening behoren te komen, gaan ook de administratiekosten omlaag! En OZB is ook niet voor jullie rekening; zo kun je de kosten al lekker verlagen. Hopelijk ben ik niet te laat met mijn reactie en kun je er nog een beetje aan morrelen.

ve
door verwijderd - Dec 11, 2009 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruikersnaam:enigma-x
Level: Datum:zaterdag 15 nov 2003, 23:49
Categorie:Geldzaken & Recht - Huren/Kopen
Antwoorden:7
Trefwoorden:

ve
door verwijderd - Dec 12, 2009 om 00:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

valerius schreef op woensdag 9 dec 2009, 15:35: De ozb is alleen voor de ewigenaren en niet voor gebruikers dus mag die niet doorberekend worden.
Groet Valerius

En ja hoor, Valerius geeft alweer het foute antwoord.
OZB moet worden betaald door huurders en eigenaren van een huis of woning.
Als bewoner van een huurwoning betaal je OZB en je huisbaas betaalt ook OZB.
De gemeente vangt dus dubbel geld.
In een kamerverhuurbedrijf ligt dit iets complexer.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2009 om 09:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@wimmi20: de OZB voor huurders is al een aantal jaren geleden afgeschaft!

ve
door verwijderd - Dec 13, 2009 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

De OZB voor huurders is inderdaad enkele jaren geleden afgeschaft. Nu geldt alleen nog de OZB voor huiseigenaren. Maarrr..... dat mag deze weer doorberekenen aan de huurders, mits dat is opgenomen in het huurcontract. Bijv. onder de noemer wettelijke belastingen of dergelijke. Anders moet ie ze zelf betalen.
Voor de rest kun je op de site van VROM het servicekostenbeleid huurcommissie downloaden (laatste versie 1-1-2008). Hierin staat per kostenonderdeel uitvoerig beschreven hoe de huurcommissie over het betreffend onderdeel oordeelt. Heel handig voor huurders...

ve
door verwijderd - Dec 14, 2009 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Denk dat het allemaal al opgelost is.
Het betreft een vraag uit 2003