vi
door vink1280 May 10, 2011 om 10:47
Geldzaken & recht

Vraag over incasso CZ zorgverzekeringen

Geachte heer, mevrouw,

Al enige tijd heb ik problemen om mijn ziektekostenverzekeraar te betalen. Dit is geen onwil maar momenteel kunnen wij het gewoon niet betalen. Nu heb ik al verscheidene malen getracht contact hierover op te nemen met CZ met de vraag of ik het eind mei (dan krijgen mijn man en ik vakantie geld en hopelijk inkomsten belasting terug) kan voldoen. Dit was volgens CZ niet mogelijk. Ik dacht dan wacht ik op het incasso bureau want deze zijn meestal wel schappelijk en hiermee kun je goed een betalingsregeling afspreken. Nu kreeg ik vrijdag de brief van het incasso bureau waarin geschreven stond dat ik binnen 10 dagen het bedrag van 908,24 aan ze over moest maken verder was hierin te lezen Als u niet betaald, zal CZ ons opdracht geven u te dagvaarden voor de rechtbank. Bij toewijzing van de vordering zijn daaraan voor u hoge kosten verbonden. Dit vond ik al vreemd omdat je meestal van een incasso bureau een brief krijgt waarin je nog in staat gesteld wordt om te bellen voor een betalingsregeling maar goed....ik dacht ik ga ze meteen bellen om te vragen of ik het bedrag in twee termijnen terug mag betalen. Blijken we nog niet bij hen aangemeld te zijn. Maar het brief papier is wel van hen. Nu blijkt dat CZ deze brief heeft opgesteld in naam van het incasso bureau. We hebben CZ gebeld en volgens hen mag dit gewoon. Nu is mijn vraag.....mag dit inderdaad? Dit lijkt mij namelijk erg vreemd. Ik hoop hierop antwoord van u te mogen ontvangen.

Met vriendelijke groet,
S van den Brand

7654 13 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - May 10, 2011 om 11:45
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik zou toch maar even nadenken om hoe dan ook te zorgen dat u elke maand rekening houd dat u betalingen moet verichten. En wat het incassoburo doet is gelijk dreigen probeer ze eens te benaderen om een regeling toe te passen, met de opmerkingen die u plaatste over de inkomsten die u verwacht eind mei.

harrie
door harrie - May 10, 2011 om 11:55
765 Antwoorden / 36 Vragen

Ja dat mag.... Veel incassobureau's zijn gewoon een onderdeel van hetzelfde bedrijf.
Overigens kan iedereen een incassobureau beginnen. Je hebt alleen briefpapier nodig met een liefst imponerende naam...

Ex-Haagsche Harrie

lottesanne
door lottesanne - May 10, 2011 om 14:48
438 Antwoorden / 47 Vragen

Je moet het niet zover laten komen. Als je een achterstand hebt van 6 maandpremies of meer, wordt je aangemeld bij het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) als zijnde een wanbetaler. Je bent dan verplicht om de maandelijkse premie aan het CVZ te betalen + een opslag. Je betaalt dan 130% van de nominale premie (nu € 148,95). Dus zien dat je CZ meteen betaalt.

vi
door vink1280 - May 11, 2011 om 00:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties,
wat bedoel je lottesanne met 130% van de nominale premie? komt die 148,95 dan bovenop de 209,00 die ik maandelijks moet betalen? ik heb trouwens nog geen 6 maanden achterstand hoor. Het gaat om 4 maanden inclusief vertragings rente.

en harry, ik vraag mij af of dit incasso bureau onderdeel uitmaakt van cz want toen ik hen belde om een regeling te treffen zeiden ze dat het nog niet bij hun aangemeld was. ik moest het nog met cz opnemen. Dit heeft echter geen zin omdat ik al een aantal keer gevraagd heb of het eind mei betaald mag worden. Ik laat het nu dus maar even op zijn beloop en laat ze het naar het incasso bureau sturen. Met een beetje geluk krijg ik dan eind mei van het "echte" incasso bureau de brief (want de gestelde 10 dagen verlopen pas op 16 mei) en dan kan ik het toch nog eind mei betalen.

birdies
door birdies - May 11, 2011 om 05:24
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........wat bedoel je lottesanne met 130% van de nominale premie.........

Klik hier voor meer info

lottesanne
door lottesanne - May 11, 2011 om 07:25
438 Antwoorden / 47 Vragen

Je betaald dus geen nominale premie meer aan het CZ, maar je betaald maandelijks aan het CVZ de standaard nominale premie met daar bovenop een bestuurlijke boete van 30% bovenop de nominale premie. Dit gaat net zo lang door totdat je de achterstand bij het CZ volledig hebt afgelost. Dit alles wordt geïncasseerd bij de werkgever of uitkeringsinstantie (het mag geen beslag heten, maar de werkgever/uitkeringsinstantie is verplicht mee te werken). Bij een WWB/WIJ-uitkering wordt de bestuurlijke premie geïncasseerd via het CJIB. Dit laatste geldt ook als het inkomen niet toereikend is om de premie + bestuurlijke boete via de werkgever geïncasseerd kan worden.

askjeeves
door askjeeves - May 11, 2011 om 07:52
134 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is een brief van PRC gerechtsdeurwaarders. Afdeling incasso van CZ gebruikt het briefpapier. Als je op de aangehechte acceptgiro kijkt, dan zie je dat je gewoon aan cz moet betalen.
Wat vervelend is, is dat bij elke maandpremie die je achterloopt er ruim 35 euro aan administratiekosten word gerekend. Dus niet over de totale achterstand, nee per achterstand. Daar kan je bezwaar tegen maken en 1x de administratiekosten betalen.

Als je niet op tijd betaald, dan krijg je nog een brief en die is ook van PRC en dan moet je wel aan de deurwaarder betalen. Betaal je dan nog niet, dan gaan ze je dagvaarden.

CZ......leuker kunnen we het niet maken.

we
door webcareteamcz - May 11, 2011 om 14:42
25 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag Vink1280,

Als medewerker van CZ lees ik uw bericht. Vriendelijk vraag ik u contact op te nemen met ons team Klachten en geschillen om uw probleem (nogmaals) te bespreken. U kunt ons bereiken via telefoonnummer (013) 593 80 90.

Met vriendelijke groet,

Team Klachten en geschillen CZ

loreleigil
door loreleigil - May 11, 2011 om 14:58
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=askjeeves schreef op woensdag 11 mei 2011, 07:52]CZ......leuker kunnen we het niet maken. Waarom die sneer naar CZ? Zij kunnen er toch niets aan doen dat er mensen zijn die gewoon hun rekeningen niet betalen? Moeten ze dan rekeningen niet betalen makkelijker en vooral leuker gaan maken voor mensen?

vi
door vink1280 - May 11, 2011 om 21:23
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=loreleigil schreef op woensdag 11 mei 2011, 14:58][quote=askjeeves schreef op woensdag 11 mei 2011, 07:52]CZ......leuker kunnen we het niet maken. Waarom die sneer naar CZ? Zij kunnen er toch niets aan doen dat er mensen zijn die gewoon hun rekeningen niet betalen? Moeten ze dan rekeningen niet betalen makkelijker en vooral leuker gaan maken voor mensen?

Het is niet zo dat mensen "gewoon" de rekening maar niet betalen hoor. Ik ben mij er zeker van bewust dat rekeningen gewoon betaald dienen te worden. Alleen is dit voor heel veel mensen in Nederland om verschillende redenen niet mogelijk. Voor ons is dit in ieder geval momenteel niet mogelijk, en dit heeft met prive omstandigheden te maken waar ik niet verder over uit wil wijden. Maar het is dus zeker geen onwil, het is onmacht. Maar ik begrijp dat er mensen zijn die dit niet willen of kunnen begrijpen. Voor die mensen hoop ik dat ze nooit voor dergelijke problemen komen te staan.

loreleigil
door loreleigil - May 12, 2011 om 22:49
678 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, het spijt me wel, maar omstandigheden of niet, u betaalt niet! Dan miszeg ik toch niets? Ik heb toen ik net op mijzelf woonde ook problemen gehad om rond te komen, en toen ben ik in de knoop gekomen met de huur. Maar vóór het zo ver kwam dat ik helemaal niet kon betalen, heb ik zelf contact opgenomen met de woningbouw en direkt een betalingsregeling getroffen. In uw geval heeft u te lang gewacht en gewoonweg helemaal niets betaald. Dan maakt u voor uzelf het probleem groter.

vi
door vink1280 - May 12, 2011 om 23:51
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=loreleigil schreef op donderdag 12 mei 2011, 22:49]Ja, het spijt me wel, maar omstandigheden of niet, u betaalt niet! Dan miszeg ik toch niets? Ik heb toen ik net op mijzelf woonde ook problemen gehad om rond te komen, en toen ben ik in de knoop gekomen met de huur. Maar vóór het zo ver kwam dat ik helemaal niet kon betalen, heb ik zelf contact opgenomen met de woningbouw en direkt een betalingsregeling getroffen. In uw geval heeft u te lang gewacht en gewoonweg helemaal niets betaald. Dan maakt u voor uzelf het probleem groter.

zoals u in mijn eerste bericht kon lezen heb ik diverse malen getracht een regeling met CZ te treffen maar dit was volgens hen niet mogelijk. Daarom wacht ik nu op bericht van het incasso bureau omdat met hen meestal wel een betalingsregeling te treffen is. Maar met een beetje geluk is dit dan niet meer nodig omdat het eind mei geen probleem meer is om de achterstand te voldoen. Mijn vraag was alleen of het is toegestaan om uit naam van een incasso bureau en op brief papier van dit incasso bureau een brief te sturen terwijl je de persoon aan wie de brief gericht is nog helemaal niet hebt aangemeld bij het incasso bureau. Want als je deze belt om een betalingsafspraak te maken krijg je te horen dat je nog helemaal niet bekend bent bij hen. En dat je dit met CZ zelf moet regelen (wat dus niet mogelijk is)

loreleigil
door loreleigil - May 13, 2011 om 20:17
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=vink1280 schreef op donderdag 12 mei 2011, 23:51][quote=loreleigil schreef op donderdag 12 mei 2011, 22:49]Ja, het spijt me wel, maar omstandigheden of niet, u betaalt niet! Dan miszeg ik toch niets? Ik heb toen ik net op mijzelf woonde ook problemen gehad om rond te komen, en toen ben ik in de knoop gekomen met de huur. Maar vóór het zo ver kwam dat ik helemaal niet kon betalen, heb ik zelf contact opgenomen met de woningbouw en direkt een betalingsregeling getroffen. In uw geval heeft u te lang gewacht en gewoonweg helemaal niets betaald. Dan maakt u voor uzelf het probleem groter.

zoals u in mijn eerste bericht kon lezen heb ik diverse malen getracht een regeling met CZ te treffen maar dit was volgens hen niet mogelijk. Daarom wacht ik nu op bericht van het incasso bureau omdat met hen meestal wel een betalingsregeling te treffen is. Maar met een beetje geluk is dit dan niet meer nodig omdat het eind mei geen probleem meer is om de achterstand te voldoen. Mijn vraag was alleen of het is toegestaan om uit naam van een incasso bureau en op brief papier van dit incasso bureau een brief te sturen terwijl je de persoon aan wie de brief gericht is nog helemaal niet hebt aangemeld bij het incasso bureau. Want als je deze belt om een betalingsafspraak te maken krijg je te horen dat je nog helemaal niet bekend bent bij hen. En dat je dit met CZ zelf moet regelen (wat dus niet mogelijk is)

In uw openeningspost staat dat u met geld dat in mei komt, een schuld uit eerdere maanden wilt betalen. Dan bent u dus te laat, dus vind ik het niet gek dat CZ dat weigert. Als zij bij heel veel verzekerden maanden moeten gaan wachten tot het hen beter uitkomt om te betalen, zitten zij straks met een probleem.