Bitterbleu
door Bitterbleu Dec 20, 2017 om 10:03
Geldzaken & recht

Vraag over reiskostenvergoeding

Goedemorgen allen, omdat ik sinds kort van de overheid naar het bedrijfsleven ben geswiched merk ik dat bepaalde zaken toch anders geregeld zijn. Ik ben b.v. zojuist verhuisd. Omdat ik iets verder ben gaan wonen vanaf mijn werk ging ik er vanuit dat de RKV daarop aangepast zou worden. Mijn werkgever geeft aan dat dit niet het geval is omdat ik er zelf voor 'gekozen' heb om te verhuizen. Nu is mijn vraag, waar kan ik dat terugvinden? Het bedrijf heeft geen CAO en er staat niks daarover in mijn arbeidscontract (alleen welke reiskosten ik krijg per dag). En wat als ik b.v. zou verhuizen veel dichter bij mijn werk, mag de werkgever dit dan niet aanpassen?

4920 17 Rapporteer

R81
door R81 - Dec 20, 2017 om 10:06
25 Antwoorden / 4 Vragen

Investeer eens in het lid worden van een vakbond

ge
door geert530 Dec 20, 2017 om 11:52
8 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt...maar veel mensen willen alleen de lusten(meer loon e.d) maar geen lasten (contributie).

Gerry1969
door Gerry1969 - Dec 20, 2017 om 10:10
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een reiskostenvergoeding is geen plicht voor een werkgever, het is een secundaire arbeidsvoorwaarde.
Leesvoer

tijger1
door tijger1 - Dec 20, 2017 om 10:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, de overheid is daar “guller en makkelijker” in. Niets in de CAO of arbeidscontract? Dan ook geen rechten.

Cookies
door Cookies - Dec 20, 2017 om 10:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, zo werkt dat bij andere organisaties/bedrijven dan de overheid. Lijkt mij ook heel wat reëler dan wat de overheid blijkbaar nog steeds doet.

Mijn werkgever geeft aan dat dit niet het geval is omdat ik er zelf voor 'gekozen' heb om te verhuizen.

Als je een km vergoeding hebt en je gaat dichter bij je werk wonen, zul je vanzelfsprekend ook minder vergoed krijgen.

Topantwoord

uwjurist
door uwjurist - Dec 20, 2017 om 10:31
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,
Er bestaat geen wettelijk recht op
reiskosten / gevarengeld / scheidingsgeld / verlof voor artsenbezoek / ploegentoeslag enz. enz. Wel kan uw cao / arbeidsovereenkomst / personeelsreglement hiervoor een regeling bevatten. Deze regeling (tenzij sprake is van een cao) is in te vullen zoals werkgever wil (binnen de fiscale grenzen van de werkkostenregeling). Werkgever kan dit dus stellen.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

jo
door jorisw - Dec 20, 2017 om 10:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat er geen CAO is, is niet relevant. Je hebt wel een arbeidscontract en daar staat in beschreven welke rechten je hebt (en in een eventueel aanvullende bedrijfsregeling waar naar verwezen wordt vanuit het contract). Staat daar niks, dan is er niks.

emcede
door emcede - Dec 20, 2017 om 11:22
960 Antwoorden / 4 Vragen

Wat staat er in de arbeidsvoorwaarden, die bij uw contract horen?

Op zich kan en mag dit. Exact deze discussie had ik een week of wat geleden met een familielid. Ik vind het heel normaal dat als je verhuist naar een plek die verder verwijderd is van je werk, dit niet 'het probleem' van je werkgever mag zijn. Ik ben zelf geen werkgever, maar werknemer in het bedrijfsleven. In onze arbeidsvoorwaarden staat:

"Bij verhoging van de afstand woon/werk door verhuizing van de werknemer is de werkgever gerechtigd de vergoeding te blijven

berekenen over de oorspronkelijke afstand woon/werk."

Familielid is ambtenaar en die vond het juist heel logisch dat je meer reiskostenvergoeding krijgt. Dat schijnt zo geregeld te zijn bij de overheid.