co
door corry44 May 25, 2007 om 19:12
Geldzaken & recht

Vraag voor een vriendin

mijn vriendin

bevindt zich in een nogal lastig pakket.
10 jaar geleden is ze samen met haar ( nu volwassen) kinderen ingetrokken bij een man in zijn koophuis.
beide hebben moeten tekenen op het gemeentehuis,dat zij een nieuwe inwoonster werd in H.
deden ze dat niet,dan mocht ze zich niet vestigen in dr nieuwe woonplaats.

nu gaat de relatie zeer slecht,en heeft de man geopperd dat het maar beter is om ieder op zich zelf te gaan wonen.

hij blijft dus in zn eigen woning,en mn vriendin moet maar een ander huis gaan zoeken.
mijn vriendin houdt haar poot stijf en zegt: het is niet mijn keus om hier weg te gaan..jij wilt dat,dus dan zoek jij ook maar mooi een huis met alles erop en eraan voor mij.
alleen,daar hebben beide geen geld voor.

nu heeft hij al informatie bij een advocaat ingewonnen,maar heeft daar verder niets tegen mijn vriendin over gezegt.

ik heb haar vandaag ook aangeraden van..ga eens op onderzoek uit naar wat je eventuele rechten zijn.

want stel dat ze van dr werk thuis komt en dr zitten opeens allemaal nieuwe sloten in de deuren.! wat dan?
kan het voor haar dan zomaar zijn (omdat het zijn koophuis) is,dat ze dan op straat staat?

ondanks aandringen van mn vriendin,wilde hij ook nooit een samenlevings contract aangaan,dus dat is er ook niet.

weet iemand hier misschien iets van informatie over?
over het hoe en wat ze misschien al kan gaan doen..ze gaat zo wie zo info halen al bij een advocaat

484 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 25, 2007 om 19:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi, het is een moeilijk verhaal maar niet hopeloos. door de inschrijving in die gemeente kan ze aanspraak maken op alle hulp die daar van toepassing is. Valt onder economisch gebonden zijn en de duur van wonen in de gemeente. Ga bij de gemeente informeren wat de mogelijkheden zijn en waar ze eventueel tegen aan kan lopen. Wat betreft de woning ligt het mijns inziens anders. Maar daar kunnen de experts wel meer over vertellen.

Succes Ronny.

ve
door verwijderd - May 25, 2007 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Corry,

wat de woning betreft, tsja, omdat er geen samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap en dergelijke is, heeft je vriendin werkelijk geen poot om op te staan.

Hadden ze wel een gezamelijke rekening? Dan zou ik maar gauw zorgen dat je vriendin een eigen rekening krijgt.

In ieder geval zijn alle spullen in het huis (inclusief het huis zelf) voor 100 eigendom van de man, en kan zij nergens aanpraak op maken, als hij erg kwaad wil kan ze zelfs geen aanspraak maken op heer kleding, als die man kwaad wil en zegt dat hij alles voor haar betaald heeft en dat ze het alleen maar in bruikleen mocht hebben.

Gauw naar de gemeente gaan en daar hulp zoeken (eventueel bij de sociaal raadsman), en met spoed een urgentieverklaring halen om een eigen woning te krijgen is het enige dat er nu nog rest.

Ik ben ook bang dat een advocaat uw vriendin niet veel anders zal kunnen vertellen.

Linda

ve
door verwijderd - May 25, 2007 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Dat is moeilijk,

--Anders dan voor gehuwden kent de wet geen specifieke regels voor samenwoners, noch voor de periode dat zij bij elkaar wonen noch voor het geval dat zij de samenwoning beëindigen. Zo'n einde kan in onderling overleg of met ruzie gepaard gaan---

Recht op urgentie voor woning zal ze niet krijgen gezien oa deze voorwaarde die door voor geldt; urgentiestatus ;    ---Er is sprake van een echtscheiding c.q. een verbroken samenleving en vrouw of man moet samen met een kind of de kinderen de woning verlaten. De betrokkene moet dit aantonen d.m.v. een rechterlijke uitspraak en tevens moet hieruit blijken dat het woonrecht is opgeëist, indien dit voor de hand ligt.---------

Jullie zullen er dus indien mogelijk samen uit moeten zien te komen;

--Wonen jullie samen zonder samenlevingscontract dan hebben jullie formeel geen recht op elkaars bezittingen. De gemeenschappelijke goederen die jullie in de loop der tijd hebben gekocht moeten gelijkelijk worden verdeeld. Daar moeten jullie onderling uit zien te komen.

( Daarbij kun je de hulp inroepen van een bedrijf dat de boedel kan taxeren. Ook kan zo'n bedrijf adviseren hoe je de boedel kunt verdelen.) Lukt het niet, dan moet de rechter uitkomst bieden. Eventueel kunnen jullie met de bewaarde koopbonnen aantonen van wie de verschillende goederen zijn. Als dat niet lukt, zal de rechter de bezittingen als gemeenschappelijke goederen beschouwen en ze gelijk verdelen.Kennisring recht en regel

Succes,

ve
door verwijderd - May 25, 2007 om 22:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

------Het feit dat men gaat samenwonen met iemand levert geen woonrecht op.

(Hierover kunnen in het samenlevingscontract wel afspraken worden gemaakt, ...)---------

Eigen woning
In geval wordt samengewoond in een huis dat in eigendom toebehoort aan één van beiden, komt de niet-eigenaar in een afhankelijke positie. Eindigt de relatie dan zal hij/zij het pand met moeten verlaten.

 ( In een samenlevingscontract kan in dat geval voor een bepaalde periode een voortgezet gebruiksrecht worden toegekend. Ook worden vaak afspraken gemaakt over de verhuis- en inrichtingskosten.)

Gezien het feit dat er dus niets geregeld is /zwart op wit staat kan ze dus in het ergste geval voor gesloten deur/op straat komen te staan, daar ze geen aanspraak kan maken op woonrecht/gebruiksrecht.

ve
door verwijderd - May 25, 2007 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Stacy echt recht heeft die vriendin niet maar ik ben van mening dat gezien de duur en economische gronden de gemeente moet helpen. Voor de eigendommen wordt het een moeilijke zaak want als ze dat niet kan bewijzen raakt ze alles kwijt. Zoals gezegd het wetboek geeft geen bescherming bij onderlinge afspraken, triest maar waar.

Ronny.

ve
door verwijderd - May 25, 2007 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ronny

-------maar ik ben van mening dat gezien de duur en economische gronden de gemeente moet helpen.-------

Vind ik ook maar helaas werkt het tegenwoordig niet meer zo, en naar wat ik begrijp zijn de kinderen volwassen en betreft het hier dus alleenstaande volwassene en dan doen ze zeker niets meer, - huur maar een kamer of ga bij je ouders wonen zullen ze zeggen -, triest maar het gebeurt, mede ook door de grote woningnood .

Bij ons bestaat urgentie voor dit soort dingen niet eens meer, enkel in geval van noodsituatie, zoals bv huiselijk geweld of gehandicapten ed. bij scheiding of relatiebeindiging heb je gewoon pech……………

helaas

ve
door verwijderd - May 28, 2007 om 03:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Corry,

We kennen in NL een zogenaamd gewoonterecht. Dit is helaas niet in de wet verankerd, maar als uw vriendin aan kan tonen dat zij al die tijd mee heeft betaald aan de kosten van de woning, dan is dat wellicht een optie.

Raadpleeg wel een jurist of het haalbare kaart is. Zoals ik al schreef, het is geen wettelijk recht!

Groet en succes voor uw vriendin, C.