ho
door hoppelepop Aug 26, 2005 om 15:53
Geldzaken & recht

Vreemde gang van zaken

Ivm (mogelijke) oversluiting van mijn hypotheek werd door mijn tussenpersoon geregeld dat mijn huis getaxateerd zou worden. Dit is inmiddels ook gebeurd. Nu krijg ik tot mijn stomme verbazing te horen (van tussenpersoon) wat de onderhandse verkoopwaarde is maar dat er geen taxatierapport verstrekt wordt. Volgens hem is dit nieuw, maar had hij er ook nog nooit van gehoord. Voor de goede orde, ik wist niet van te voren wie zou taxateren en de enige afspraak met de tussenpersoon was dat, wanneer ik zou besluiten om mijn hypotheek niet over te sluiten, de taxatiekosten voor mijn rekening komen (bij acceptatie van de offerte waren de taxatiekosten kosteloos). Daar ben ik accoord mee gegaan. Overigens, het kantoor wat getaxateerd heeft is een gerenommeerde grote makelaar.

Ik heb tussenpersoon gemeld dat ik niet accoord ga met slechts een telefonische mededeling aan hen zonder inzage en dat ik, wanneer ik moet betalen, ik een taxatierapport wens te ontvangen.

In het verleden is mijn huis eerder getaxeerd en toen ontving ik binnen enkele dagen het rapport. Ik vind het een zeer bizarre gang van zaken en zal mij hier niet bij neerleggen.

Zijn er mensen die hier ook al eens mee te maken hebben gehad?? Wat zijn de evt. stappen die ik moet ondernemen?? Graag ontvang ik reacties. Bij voorbaat dank..

1516 3 Rapporteer

boldymann
door boldymann - Aug 26, 2005 om 16:02
49 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi

Ik heb het zo ook nog nooit gehoord!!! Het lijkt me wel dat je een taxatieraport behoord te krijgen!!! Anders kan je net zo goed de buurman uitnodigen!!! Dus een raport eisen!!!

S6 en de Groetjes Dave

user123
door user123 - Aug 26, 2005 om 16:15
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Het ligt eraan wie de opdrachtgever is van de taxatie en wat de opdracht is die de taxateur heeft meegekregen.

Een bank die een hypotheek gaat verstrekken wil weten of het onderpand voldoende waard is. zij zitten niet te wachten op een rapport met kadastrale tekeningen en historie. Een bedrag is voldoende. De relatie bank vs makelaar is voldoende. De kosten van zo'n onderzoek (een keertje langsrijden?) zijn ook aanmerkelijk lager dan bij een volledige taxatie. Dit laat u bijvoorbeeld doen wanneer u uw huis gaat verkopen en de verkoopwaarde laat bepalen.

U moet dus het doel van die taxatie goed in ogenschouw nemen.

Wanneer u het niet eens bent met de bevindingen van de -door de bank aangestelde- taxateur moet u zelf een contra-taxatie laten uitvoeren.

texmark
door texmark - Aug 26, 2005 om 22:10
20 Antwoorden / 0 Vragen

Het hangt van de bank af of zij een volledig taxatierapport willen of dat kan worden volstaan met een zogenaamde "zichttaxatie" eventueel in combinatie met een reeds bestaand (en niet te oud) rapport. Een zichttaxatie is veel voordeliger en, mits de bank daar genoegen mee neemt, is dat voor u ook gunstiger. Zo'n taxatie staat overigens ook op papier en daar moet u ook een afschrift van kunnen krijgen. Het is alleen veel minder uitgebreid. Meestal 1 A4 in een duur mapje.

Wat mij meer zorgen baart is het feit dat de tussenpersoon dit niet weet, want zo ongebruikelijk is het nu ook weer niet.