ba
door barru Jul 1, 2007 om 18:47
Geldzaken & recht

Vut/bijverdienmarge/dubbele loonbelasting.

Kan iemand mij misschien advies geven over het volgende:

In het kort. Sinds 2004 met de VUT. Uitkeringsinstantie ABP. Over uitkering wordt reeds loonbelasting ingehouden. Bijverdienmarge toegestaan tot laatstverdiende bruto-salaris. Nu in de gelegenheid bij een bedrijf 20 uur  b e t a a l d e  arbeid te verichten. Welke weg dient er bewandeld te worden om  d u b b e l e  loonbelasting te voorkomen? Moet er ueberhaupt over die 20 uur loonbelasting betaald worden? Verder wil het bedrijf, waar de 20 uur eventueel gewerkt gaan worden, deze werkzaamheden via een uitzendbureau laten regelen.  Bij voorbaat hartelijk dank aan de expert(s) die deze vraag willen beantwoorden. Het wordt bijzonder op prijs gesteld.

1592 13 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Jul 1, 2007 om 19:37
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Hallo Barru,

Over inkomsten moet loonbelasting betaald worden. Wel heb je recht op een heffingskorting en een arbeidskorting(deze is o.a.afhankelijk van je leeftijd). De heffingskorting heb je waarschijnlijk al opgebruikt via je VUT uitkering. Het uitzendburo kan je hierover zeer goed informeren. Mocht je teveel betaald hebben op het eind van het jaat kan dit teveel terug worden gevraagd via een T-formulier.

Jantje

poltol
door poltol - Jul 1, 2007 om 19:52
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Barru,

Het uitzendbureau kan je verder helpen. Vergeet niet het ABP te informeren anders zou het bij de jaar afrekenig weleens terug betalen kunnen worden. Ik neem tenminste aan dat de 20 uur per week zijn. Dat is meer dan een 50% "normale" werkweek. Tel daarbij de eventuele overuren, vacantie geld enz. en je bent zo aan je 100% loon van voor de VUT.

Veel plezier in je nieuwe baan, Poltol.

ba
door barru - Jul 1, 2007 om 20:50
2 Antwoorden / 2 Vragen

Jantje7 en Poltol, ontzettend bedankt voor snelle reacties. Zal jullie informatie meenemen in gesprek met uitzendbureau. Nogmaals, dank en groet, Barru ***

an
door andreas1946 - Jul 2, 2007 om 15:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo vraagsteller,

Ten eerste is de VUT bij mensen die in dienst van de overheid zijn al jaren geleden afgeschaft. Als u sinds 2004 een uitkering van het ABP geniet zal het waarschijnlijk een FPU uitkering o.i.d. zijn. Voorts staat op uw pensioenoverzicht precies wat de bijverdienstmarge is. Dat is niet zo moeilijk lijkt mij. Over alle bijverdiensten zal loonheffing ingehouden moeten worden. Het maakt niet uit bij wie. Ook al werkt u via een uitzendbureau. Over die inkomsten zal de loonheffing worden ingehouden die in de eerste (laagste) schijven voor de loon- en inkomstenbelasting vallen. Dat betekent dat voor de inkomstenbelasting na afloop van een jaar alle inkomsten bij elkaar worden opgeteld en dat een deel van de inkomsten wel eens in een hogere schijf kunnen vallen bijv. 52%. Een T-biljet indienen is dus onzin want u dient zelfs meer belasting te betalen. Ga dus voor een goed advies even bij een deskundige langs. Verder heeft u recht op 1 maal de Algemene Heffingskorting en over het arbeidsinkomen ook arbeidskorting. De Algemene Heffingskorting zal door het ABP al zijn gehanteerd. Resumerend kan ik stellen dat het leuk is om wat bij te verdienen, maar pas op voor de valkuilen. Als u meer verdient dan de bijverdienmarge kan uw uitkering voor een deel in gevaar komen. Zie ook uw pensioenoverzicht waarin dat duidelijk is uiteengezet. En voorts kunt u na afloop van het jaar voor de Inkomstenbelasting een aanslag verwachten.

capibo
door capibo - Jul 2, 2007 om 16:42
11 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo,

Natuurlijk moet er ingeval van werk loonbelasting worden betaald. U heeft een uitkering waar men loonbelasting op inhoud en over de eventuele 20 uur werk moet ook loonbelasting worden betaald. Als U dit niet wilt dan zult U zwart moeten gaan werken, Maar PAS OP bij het betrappen kunt U een deel van Uw uitkering kwijt raken. Over de uitkering van het UWV krijgt U geen arbeidskorting. U werkt er immers niet voor.

lexgensen
door lexgensen - Jul 2, 2007 om 17:29
274 Antwoorden / 88 Vragen

Ook ik ben vutter en werk. Over beide bronnen van inkomsten worden belastingen geheven. Bij het invullen van de belastingaangifte dien je beide inkomens te vermelden en dus op te tellen. Zo kan het gebeuren dat je ook voor een gedeelte in de hoogste schijf terecht komt. Overigens is voor het mij als gewezen ambtenaar Min van Defensie het zgh anti cummulatie beginsel vervallen hetgeen betekent dat ik onbeperkt kan bijverdienen als ik het maar opgeef bij de belastingdienst. Ik heb overig het ABP destijds hier wel melding van gedaan.

Ik ben geen belastingdeskundige maar zo werkt het in de (mijn) praktijk.

S6

ba
door barru - Jul 2, 2007 om 17:54
2 Antwoorden / 2 Vragen

Abdreas1946, neem me niet kwalijk, is inderdaad FPU en mijn bijverdienmarge is bekend. Dank voor uw informatie, zomede Capibo en LexGensen bedankt voor de informatie. Groet, Barru ***

vladja
door vladja - Jul 2, 2007 om 18:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Capibo,

Een uitkering van het UWV is iets heel anders dan een uitkering door de ABP wegens VUT.

vladja
door vladja - Jul 2, 2007 om 18:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Off topic

Capibo,

Kan je nog even antwoord
geven op mijn vraag in:

http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y&_scr=cons_question&cat=666&qid=291163

Vladja

do
door dommehenky - Jul 3, 2007 om 00:07
1 Antwoorden / 0 Vragen

Belasting moet je uiteraard betalen maar niet meer dan iemand anders met hetzelfde inkomen. Denk er wel aan dat U niet twee maal de heffingskortin ontvangt anders krijgt u na afloop van het jaar een aanslag van de Belastingdienst. U mag slecht bij een werkgever en/of uitkeringsinstatie heffingskorting ontvangen, let hier dus goed op, en infomeer even bij de uikerigsinstantienwat u mag bij verdienen!!!!!!! Alvast veel plezier met de betreffende functie gewenst......

aj
door ajmkoopmans - Jul 3, 2007 om 11:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

De regeling van bijverdienen tot het laatste genoten bruto loon is vorig jaar afgeschaft,je mag zoveel bijverdienen als je wilt

fr
door frederik53 - Jul 3, 2007 om 16:32
5 Antwoorden / 3 Vragen

ben sinds 2003 in dezelfde situatie. de dubbele loonbelasting wordt uiteindelijk verrekend met je belastingaangifte over dit jaar. dat het bedrijf jou eerst via een uitzendburo aanneem is mij ook overkomen maar dit is ter vervanging van je proeftijd. Ik moet eerst 1080 uur gewerkt hebben dan bieden ze mij een vast contract (mocht ik dit willen)

fr
door frederik53 - Jul 3, 2007 om 16:33
5 Antwoorden / 3 Vragen

ben sinds 2003 in dezelfde situatie. de dubbele loonbelasting wordt uiteindelijk verrekend met je belastingaangifte over dit jaar. dat het bedrijf jou eerst via een uitzendburo aanneem is mij ook overkomen maar dit is ter vervanging van je proeftijd. Ik moet eerst 1080 uur gewerkt hebben dan bieden ze mij een vast contract (mocht ik dit willen)