majeun
door majeun Apr 9, 2013 om 21:37
Geldzaken & recht

Waar is mijn recht?

Geachte leden,
De wanhoop ben ik nabij, en vraag of hier misschien mij kan adviseren, en bij kan staan.

Ik ben gescheiden, in het echtscheidings-convenant werd vastgelegd, dat mijn ex, de lening, door beiden toen ondertekend, op zijn naam zou pakken, binnen 1 maand.
Dit is hij niet nagekomen, met als gevolg, dat ik een brief kreeg van de gerechtsdeurwaarder.

Alles heb ik in het werk gesteld, want leef zelf van minumum, advocaat, sociale dienst, etc.

Heb eigen huis, wat volledig met hypotheek belast is.

Ex heeft een vaste, en goed betaalde baan.

Heb geen vermogen, geen spaargeld, of noem maar op.

Aflossing van hypotheek is 347 euro per maand.

De leningverstrekker van toen, dreigt nu met gerechtsdeurwaarder, daar we toen beiden ondertekend hebben, en ik begrijp dat.

Mijn vraag is nu: welke stappen kan ik nu nog ondernemen om niet dakloos te worden?

Mvg.

6177 14 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Apr 9, 2013 om 21:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U kunt misschien in de wsnp terecht komen, dan moet u wel uw huis uit, maar voor zover ik het begrijp, kom je dan wel in aanmerking voor een huurhuis. Dan drie jaar op een houtje bijten en daarna bent u van alle schulden af. U zou kunnen aankloppen bij de schuldhulpverlening in uw gemeente om verdere informatie te krijgen.

stacey
door stacey - Apr 9, 2013 om 22:25
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=majeun schreef op dinsdag 9 apr 2013, 21:37]

Aflossing van hypotheek is 347 euro per maand.

De leningverstrekker van toen, dreigt nu met gerechtsdeurwaarder, daar we toen beiden ondertekend hebben, en ik begrijp dat.

Mijn vraag is nu: welke stappen kan ik nu nog ondernemen om niet dakloos te worden?

Mvg.

Kijken of je een afbetalingsregeling kunt treffen die haalbaar is, als je je huis zou kwijtraken ( verlies ook nog wellicht) en moet gaan huren ben je duurder uit met particuliere huur dan met hypotheek en afbetalingsregeling wellicht.
En zorgen dat je dat minimuminkomen aanvult als dat mogelijk is.

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2013 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Al die convenanten stellen helemaal niets voor. Dat is slechts een overeenkomst tussen de aanstaande ex-en. De schuldeiser heeft daar niets mee te maken.

U wordt niet zo gauw dakloos, want uw woning is volledig met hypotheek belast zegt u, en de eerste die eventueel recht heeft op uw woning is de hypotheekbank , dus daar heeft die gerechtsdeurwaarder niets aan.

U schrijft: gerechtsdeurwaarder, is er dan een rechtszaak geweest, zodat er een gerechtsdeurwaarder kon worden ingeschakeld? Bent u bij die rechtszaak geweest? Als dat het geval is, dan is ook u ex gedaagd en kan er simpel loonbeslag bij hem worden gelegd.

De leningverstrekker moet ook wel moeite doen om het geld bij uw ex te halen. Als u al van een minimum leeft, kan er maar op heel weinig beslag gelegd worden. U schrijft: aflossing pand, bent u niet in de war met rente pand?

Zoals zoekster als schrijft, ga naar de gemeente en vraag hulp.

sw
door swat1500 - Apr 10, 2013 om 00:17
3795 Antwoorden / 0 Vragen

De mogelijkheid bestaat dat de deurwaarder niet weet dat uw ex een goed betaalde baan heeft. Als uw wel weet waar uw ex werkt en wat hij verdiend kunt ju dat natuurlijk altijd de deurwaarder vertellen.

De kans bestaat dat uw ex nog meer schulden heeft en de schuldeiser dus geen mogelijkheden bij uw ex ziet dan gaan ze inderdaad naar u toe.

U kunt op uw beurt alle door u, in strijd met het convenant, betaalde bedragen natuurlijk bij uw ex terug eisen.

majeun
door majeun - Apr 10, 2013 om 02:16
110 Antwoorden / 43 Vragen

Beste meedenkers,

Heb een schrijven gekregen van gerechtsdeurwaarder.

Inderdaad is huren duurder dan huidige hypotheek.

Schuldeiser heb ik op de hoogte gesteld, waar ex werkzaam is, en ook wat zijn maandelijkse inkomsten zijn, en nee, ex heeft nergens meer een lening, ivm. bkr.

Bij de gemeente heb ik al tig keer aangeklopt, en heb alle moeite gedaan, ook bij maatschappelijk werk, advocaat etc. etc.

Een afbetalingsregeling treffen is echt niet mogelijk, daar ik aan het uiterste minimum leef nu.

Mvg.

alfatrion
door alfatrion - Apr 10, 2013 om 06:58
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Aan een deel van het inkomen mag de deurwaarder niet zitten. Ik meen dat dit 90% van de bijstandsnorm was. Treed hierover in overleg met de deurwaarder.

diumenge
door diumenge - Apr 10, 2013 om 07:07
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is het niet mogelijk om op basis van het convenant een vordering op de ex in te stellen?

jo
door jorisw - Apr 10, 2013 om 11:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 9 apr 2013, 22:43]Al die convenanten stellen helemaal niets voor.

Onzin. Een echtscheidingsconvenant is een rechtsgeldig document voor de 2 ex-partners. Als 1 van de ex-partners zich niet houdt aan de gezamenlijke gemaakt afspraken in het convenant kan de andere partner daarmee naar de rechter gaan (als het moet, je probeert dat natuurlijk eerst op een andere, goedkopere, manier op te lossen).

Dat andere partijen daar niets mee te maken hebben is logisch; die zijn immers geen partij bij de echtscheiding.

tijger1
door tijger1 - Apr 10, 2013 om 12:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw

Uiteraard is het een rechtsgeldig document. Maar als je hier op het forum leest hoe vaak de ex-en zich daar niet aan houden, schrik je. De meeste ex-partners hebben ook geen idee dat zo'n convenant voor de partij waar dat convenant over gaat, helemaal niet van belang is. Mijns inziens wordt daar door advocaten niet, of niet genoeg, op gewezen.

Dan denkt men alles goed afgesproken te hebben en zit men uiteindelijk nog met de gebakken peren.

@majeun

U schrijft: een brief van een gerechtsdeurwaarder, maar die kan niets doen, dan na een uitspraak van de rechter. Veel deurwaarderskantoren laten zich ook gebruiken (misbruiken) als incassobureau. Na een uitspraak van de rechter kan er pas beslag worden gelegd op uw spullen en kan loonbeslag volgen, maar u moet een minimum overhouden om van te leven. U zegt al op het uiterste minimum te zitten, dus daar valt niets te halen. Als het voor de rechter komt, moeten ze ook uw ex aanspreken, en dan kunt u het convenant naar voren brengen. Dus vooralsnog zou ik mij niet te grote zorgen maken.

jo
door jorisw - Apr 10, 2013 om 12:28
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Of advocaten er niet op wijzen of dat mensen het niet begrijpen (of niet goed luisteren), daar wil ik vanaf zijn. Het ging mij vooral om jouw stelling dat een convenant niets voorstelt en dat klopt niet. Het is net zo veel waard als ieder ander rechtsgeldig document. Dat veel mensen zich er niet aan houden zegt meer over die mensen dan over een convenant. Maar misschien is het goed als er bij een convenant een voorblad wordt geleverd waarop in hele grote letters staat dat het convenant alleen voor de ex-partners is en dat ze onderling de boel richting derden moeten regelen. En dat een partner zich niet aan de afspraken houdt de andere hem/haar kan aanklagen.

majeun
door majeun - Apr 11, 2013 om 00:47
110 Antwoorden / 43 Vragen

Dank U wel voor alle reacties.

Zoals ik het begrijp, en gelezen heb, is het opgemaakte convenant, wat door een rechtbank, dus de rechter in deze, is bekrachtigd, en de rechter nu belachelijk wordt gemaakt, daar zijn uitspraak een watje is en niets betekend?

Dit is, hoe ik het lees !

Ik wil absoluut niemand tekort doen, maar kom terug op mijn vraag, een rechter doet uitspraak, wat wordt bekrachtigd, maar wordt niet na geleefd.

Wat is mijn recht dan nog?

En ja, de inkomsten etc. van ex, heb ik doorgegeven aan gerechtsdeurwaarder.

Mvg.

testcase
door testcase - Apr 11, 2013 om 01:11
189 Antwoorden / 1 Vragen

De bank valt niets te verwijten. U heeft getekend ooit dat u hoofdelijk aansprakelijk bent voor de schuld zolang de bank u daar geen decharge voor heeft verleend, blijft u aanspreekbaar.

Dit laat onverlet dat uw partner in gebreke is t.a.v. het convenant. Het was beter geweest als voor het tekenen van het convenant bij de bank was geregeld dat hij alleen hoofdelijk aansprakelijk is voor de schuld. U kunt de bank niet verwijten dat u niet staat voor uw handtekening die u onder de lening heeft gezet. Het convenant is tussen u en uw ex en niet met de bank. De bank is daar niet betrokken bij geweest en dus ook niet aan te houden.

U kunt uiteraard wel de schade die nu ontstaat proberen verhalen op uw ex. Echter als het om een kale kip gaat....

sh
door shine - Apr 11, 2013 om 09:44
107 Antwoorden / 1 Vragen

http://www.echtscheidingswinkel.nl/echtscheiding/scheiding/convenant_echtscheiding/

Er van uitgaande dat de rechter het convenant heeft bekrachtigd, klopt de deurwaarder volgens mij aan het verkeerde deurtje. Geef de deurwaarder een kopie van dit bekrachtigde convenant.
En stuur de bank er ook een op. Lijkt me dat de bank wel te maken heeft met dit convenant mits door de rechtbank bekrachtigd.

sh
door shine - Apr 11, 2013 om 09:48
107 Antwoorden / 1 Vragen

Ik moet mijn eigen antwoord herstellen.
Antwoord op uw vraag staat duidelijk op onderstaande link

http://www.echtscheidingswinkel.nl/echtscheiding/boedelscheiding/schulden_en_scheiden/