fl
door fleur123 Mar 10, 2010 om 16:59
Geldzaken & recht

Waar moet ik zijn?

ben tijdens bijstandsuitkering voor 100% afgekeurd.
in die periode een erfenis gehad,dus uitkering is gestopt.
wat doe ik als dit bedrag op is?

851 10 Rapporteer

getty
door getty - Mar 10, 2010 om 17:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Gewoon weer bij de sociale dienst. U mag als u geld op een normale manier is uitgegeven weer terug in de uitkering. Ze gaan wel controleren of u het geld niet onverantwoord heeft uitgegeven. Is dit niet het geval heeft u dus weer recht op een bijstandsuitkering. U mag als alleenstaande nog een restvermogen houden van circa € 5000 en als alleenstaande ouder/echtpaar circa €10000
Het feit dat u destijds bent afgekeurd betekent niet dat u recht hebt op een andere uitkering. Wel bij de aanvraag melden dat u vroeger was afgekeurd, zeker als u nu nog steeds deze klachten heeft. Mogelijk is wel een herkeuring nodig.

vladja
door vladja - Mar 10, 2010 om 17:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als het bedrag op tot het vrijgelaten bedrag, kunt u opnieuw bijstand aanvragen. Houd er wel rekening mee, dat u het geld niet in enen uitgeeft, maar langzaam en zuinig gebruikt alsof u nog een bijstandsuitkering heeft. De bijstand rekent namelijk uit hoeveel tijd u met dat geld toe kunt volgens hun normen. De aanschaf van duurzame goederen als wasmachine etc. is meestal geen probleem, maar feesten en partijen wel.

Vladja

do
door doradora - Mar 10, 2010 om 19:45
58 Antwoorden / 1 Vragen

vraag uw consulent om een brief waarin staat hoelang u met de erfenis moet doen.

volgens mij is het zo dat de sociale dienst het bedrag van de erfenis, na afrek van de vermogenvrijlating, deelt door 1,5 keer de uitkering die u nu p.m. ontvangt.
na deze maanden kunt u weer een uitkering aanvragen. u moet wel rekening houden met het feit dat, als u een grote erfenis ontvangt, ook geen recht heb op bv. huurtoeslag, zorgtoeslag, kwijtschelding gemeentelijk belastingen en hoogheemraadschap. bewaar alle bonnen van grote aankopen voor als de sociale dienst deze wil zien.

dora

elenay
door elenay - Mar 11, 2010 om 01:04
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ik help minima en ik ken zo'n geval en ik weet nog goed dat deze mevrouw van de Sociale Dienst niet zomaar haar geld kon uitgeven aan wat zij wou.

Dat werd in overleg geregeld.

Als dan het geld op is vervalt ze weer in een uitkering.

Maar zij bepalen de regels.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 11, 2010 om 02:22
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Fleur,

Wanneer je vóór je uitkeringssituatie gewend was wat royaler te leven, dan mag je dat in deze situatie weer doen. Reed je b.v. toen auto, dan mag je het weer doen. Gewoon je oude leventje weer oppakken tot het bedrag op is tot het vrijgelaten bedrag. Niet over de balk gooien!

Niemand kan je verplichten in armoede te leven (zoals met een uitkering) tot het bedrag op is tot het vrijgelaten bedrag. Je mag van je eigen geld leven zoals bij je sociale status van vóór de uitkeringssituatie past of paste!

Denkt een ambtenaar daar anders over dan kun je dat n.m.m. met succes aanvechten.

Hardware ERror MAN.

druifje01
door druifje01 - Mar 11, 2010 om 08:34
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Je mag volgens mij een bepaald bedrag aan spaargeld hebben, of heb ik het mis?
Laat je leven niet beheersen door de SD. Geniet met mate van je geld en vraag bijtijds weer een nieuwe uitkering aan.

stacey
door stacey - Mar 11, 2010 om 08:52
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Lees even info over `Interen van vermogen` hier : Bijstand

Succes,

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 11, 2010 om 10:55
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ stacey:

Uit de link die jij geeft haal ik het volgende:
"In het algemeen geldt dat u per maand ongeveer 1,5 keer de voor u geldende bijstandsnorm mag opmaken."

Er is dus geen vaste regel. Dat zwabberende bedrag is afhankelijk van wat bij je sociale status van vóór de eerste aanvraag paste.

H.

stacey
door stacey - Mar 11, 2010 om 17:36
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op donderdag 11 mrt 2010, 10:55
Er is dus geen vaste regel. Dat zwabberende bedrag is afhankelijk van wat bij je sociale status van vóór de eerste aanvraag paste. H.

Nee, dat zie je verkeerd, de bijstands norm die voor iemand geldt is afhankelijk van aantal dingen en wettelijk vastgelegd, de voor jou geldende norm dus + de helft daarvan dat is wat (maximaal) besteedbaar is per maand als interen.
Dat bedrag deel je door vermogen en uitkomst is x-aantal maanden, die maanden moet je leven van het geld alvorens weer recht te hebben op bijstand.

Dat heeft niets te maken met wat je levensstijl voordien is geweest.
Maar bij twijfel kan vraagsteller altijd overleggen met sociale dienst.

stacey
door stacey - Mar 11, 2010 om 17:45
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Dat bedrag deel je door vermogen en uitkomst is x-aantal maanden, die maanden moet je leven van het geld alvorens weer recht te hebben op bijstand.--

Excuses, Andersom natuurlijk, Vermogen:Maandbedrag= aantal maanden