Waarom duurt overboeken zo lang
Ik heb afgelopen zondag via saldofoon van een fortisrekening een bedrag naar een postbank rekening over geboekt. Het bedrag is direct van de fortis rekening afgeschreven, maar nu (woensdag) staat het er nog niet bij.
Waarom moet dit allemaal zo lang duren? Er komt volgens mij geen handwerk meer aan te pas, het gaat allemaal automatisch. Ik vermoed dat Fortis het geld een paar dagen vasthoudt aangezien ik (tegen betaling) wél een spoedboeking kan doen.
Is dit niet pure geldklopperij?? Waar is mijn geld in de tussenliggende dagen???
Voorzover het in dit grijze gebied bekend is... kan ik het volgende zeggen. Het is erg aantrekkelijk voor de banken om een overboeking langer te laten duren. Immers in die tussentijd is het geld onderweg. Dat geld bestaat wel en wordt door één van de beide banken gebruikt om rente te vangen over dat geld. De Postbank is vooral een ster in late bijboekingen. De overboekingen verlopen via de Nederlandsche Bank. Dat kost wel wat tijd maar niet zoveel als de banken gebruiken. Of de Fortis het geld vasthoud dat durf ik niet te zeggen.
Bijna alle banken kennen zogenaamde valuteringsdagen. Dit betekent dat een afboeking niet tegelijkertijd plaatsvindt als een bijboeking. De Postbank is koploper met het aantal valuteringsdagen. Dit kan gemakkelijk oplopen tot 5 a 7 dagen. Daarom duurt het zo lang voordat het bedrag bijgeboekt wordt. Volgens mij is de Rabobank de enigste bank die geen valuteringsdagen kent.
Inderdaad zowel de banken als de BGC (bankgirocentrale) zorgen voor een nadeel voor de consument. De Postbank staat hierom het meest bekend, maar aan de andere voeren zij ook altijd Naam+Nummer controle uit wat de andere banken weer niet standaard doen, zo kun je dus door een type fout geld per ongeluk naar een onbedoelde rekening overboeken. Ook de Rabo rekent van valuta dagen, maar maakt die niet zo danig inzichtelijk dat de klant het kan zien. Houd van Bank naar Bank minimaal 3 werkdagen (en in dit geval is dat dus maandag) aan en van Bank naar Giro minimaal 5 werkdagen aan, dan kan je beter plannen. Overigens kun je bij je bankkantoor een uitdraai opvragen van de specifieke betaling en kun je zien wat zijn als valuta datum een de bgc opgeven (en dit hoeft niet de datum van afschrijving te zijn!!!).
Mijn eigen ervaring is dat als je bij Fortis geld aan de balie stort op je eigen rekening, je naar buiten kunt lopen en dat geld direct weer uit de pinautomaat kunt opnemen. Dat hoef je bij de postbank niet te proberen. Nu heb ik zowel een rekening bij Fortis als bij de Postbank. Geld overboeken van Fortis naar een andere bank gaat sneller dan van de postbank naar die andere bank. Hieruit trek ik dus de conclusie dat het aan de Postbank moet liggen en ben momenteel bezig om al mijn geldzaken naar Fortisbank over te doen. Kost wel wat inspanning met al de automatische betalingen e.d., maar ik wil wel sneller over mijn eigen geld kunnen beschikken.
Ik moet zeggen dat de postbank er inderdaad absurd lang over doet. Ik had maandag via girotel een overboeking gedaan naar de ing bank, en vrijdag ochtend was het daar nog steeds niet ontvangen. Het leuke is dat er gezegd word dat het tussen de 2 en 3 werkdagen duurt bij girotel naar een bankrekening, maar bij uitzondering kan het 5 werkdagen duren!! Dat laatste staat natuurlijk nergens op papier en zeggen ze alleen als je ze opbeld en ernaar vraagt.. Open communicatie dus..
Als ik via de postbank geld overmaak naar amerika is het er overigens sneller, dat geeft te denken. Het is toch van de gekke dat grote geldbedragen soms 5 werkdagen in het niets verdwijnen, zodat de bank extra rente kan vangen? Laten ze dan maar een soort abbonementsgeld vragen, maar de overboekingen realtime doen!
Met vriendelijke groet,
R.v.H.
Het is echt te gek voor woorden, ik verwacht een groot geldbedrag, dat Woensdag j.l door de ABN AMRO is overgemaakt naar mijn ING betaalrekening. Mijn familieleden, die ook geld diezelfde dag kregen overgemaakt, hadden het dezelfde dag op hun rekening staan, en zijn allemaal klant bij de RABOBANK. Het is inmiddels Zaterdag en ik heb het nog steeds niet op mijn rekening. Het is wel een veel groter bedrag als wat die familieleden krijgen, maar toch. Ik heb gebeld en ze zeggen bij de ING dat ik maar contact met de ABN AMRO moet opnemen, die het geld heeft overgemaakt, maar ze willen bij de ING niet zeggen of het inderdaad binnen bij hen is, terwijl de ABN zegt dat het overgemaakt is, we hebben zelfs het rekeningnummer nog gecheckt en alles klopt. Wel zegt de ING dat het wel 2 tot 3 werkdagen kan duren voordat grote geldbedragen op je rekening staan, maar dat is inprincipe toch van de gekke? Het is jou geld en je kan er geneens over beschikken, terwijl je weet dat het overgemaakt is. Nu maar geduldig afwachten, terwijl ik er al helemaal op gerekend heb dat het al op mijn rekening zou staan.
Ik heb op maandag 19-12-2014 een bedrag online over gemaakt naar ING dit is ook wat er op de afschrift staat vermeld. ING beweerd nu pas op 22-13-2014 te hebben ontvangen. Dit zou betekenen dat het geld 3 dagen onderweg is. Nu heb ik daardoor een geschil met ING omdat het om een overschrijding gaat van een krediet limiet. Vraag me af hoe sterk ik sta als ik dit aanvecht omdat ik het vreemd vind dat het geld zolang onderweg is. ING heeft dit op basis van deze informatie over gedragen aan Vesting Finance Fidition waar het ook niet bespreekbaar is en die eisen per direct het volledige kredietbedrag.
Heb zelf het vermoeden dat het bij ING wel erg lang duurt voordat het daadwerkelijk op de rekning wordt geboekt.
[quote=benvdlei schreef op zaterdag 10 jan 2015, 13:50]Ik heb op maandag 19-12-2014 een bedrag online over gemaakt naar ING dit is ook wat er op de afschrift staat vermeld. ING beweerd nu pas op 22-13-2014 te hebben ontvangen. Dit zou betekenen dat het geld 3 dagen onderweg is. Nu heb ik daardoor een geschil met ING omdat het om een overschrijding gaat van een krediet limiet. Vraag me af hoe sterk ik sta als ik dit aanvecht omdat ik het vreemd vind dat het geld zolang onderweg is. ING heeft dit op basis van deze informatie over gedragen aan Vesting Finance Fidition waar het ook niet bespreekbaar is en die eisen per direct het volledige kredietbedrag.
Heb zelf het vermoeden dat het bij ING wel erg lang duurt voordat het daadwerkelijk op de rekning wordt geboekt.
De 19 was een vrijdag, de 22 de eerstvolgende werkdag. Banken verwerken betaling alleen op werkdagen dus is de betaling de volgende dag verwerkt... geen speld tussen te krijgen lijkt me.
Inderdaad geen speld tussen te krijgen, maar ik vind het totaal niet van deze tijd om in het weekend de overschrijvingen van bank naar bank stil te leggen.
[quote=zoekster schreef op zaterdag 10 jan 2015, 14:04]Inderdaad geen speld tussen te krijgen, maar ik vind het totaal niet van deze tijd om in het weekend de overschrijvingen van bank naar bank stil te leggen.
Tja, dat moet van europa...
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Refund mails alitalia???
Nu, na meer als twee jaar na het faillissement van Alitalia krijg ik een reactie van Alitalia mbt een refund voor twee geannuleerde tickets.
Men vraagt hiervoor een copie van mijn ID en mijn bankgegevens.
ik vertrouw dit niet helemaal.
Zijn er meer mensen die een mail hebben gehad of ervaring hiermee hebben?
Lees meer
AirBNB
Ik heb een boeking gemaakt via AIRBNB, die moet je vervolgens meteen betalen anders vervalt de boeking.
De knop van het betalen deed het niet. En daarom heb ik handmatig geld overgemaakt naar AIRBNB.
Ik heb een boekingsnummer en ik heb een rekeningnummer van hen.
Echter doordat de betaalknop niet is gebruikt is de boeking geannuleerd. Zij hebben mijn geld niet op de correcte m
...
Lees meer
Filmbox bij kpn
Ik kreeg een mail van KPN dat filmbox nu bij hun op kanaal 50 zit,natuurlijk meteen gaan kijken,maar het werkt nog niet
Me wel afgevraagd,moet je hier nu extra voor gaan betalen?
Net zoals bij netflix?
Voor mij heel onduidelijk,want daar heb ik geen zin in,heb al 4 van dit soort,gewoon betaald
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer