tinus sanders
door tinus sanders May 9, 2018 om 14:03
Geldzaken & recht

Waarom moet ik 3,9 procent huursverhoging betalen dit jaar en vragen de wooncorp

Waarom moet ik 3,9 procent huursverhoging betalen aan mijn verhuurder Bedrijspensioenfonds voor de landbouw en vragen de wooncorporaties maar 1,5 procent?

1466 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 9, 2018 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen
tenormin
door tenormin May 9, 2018 om 15:28
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, nou, zo lief is mijn WBV niet. ;-)

tenormin
door tenormin May 9, 2018 om 17:32
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Dan is mijn WBV dus errug lief.

tenormin
door tenormin - May 9, 2018 om 15:27
16836 Antwoorden / 108 Vragen

U moet toch echt de brief van de Belastingsdienst hebben ontvangen (zie de link van @tijger1). Dus u valt onder het hoogste percentage. Dat is wat ze aan uw verhuurder hebben doorgegeven. En Woningcorporaties vragen niet alleen maar 1.5 %. Dus "gewoon" naar inkomen gaat het.

tijger1
door tijger1 May 9, 2018 om 15:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De huurverhoging is dit jaar “gewoon” 3,9 procent. Dus de Ts valt niet onder het hoogste percentage, maar het laagste. De huisbaas mag natuurlijk wel nog minder rekenen.

tenormin
door tenormin May 9, 2018 om 16:00
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, in mijn brief staat toch echt: van 1.5 tot 3.9. En ik krijg 2.5 verhoging. (Geen koorts).

tijger1
door tijger1 May 9, 2018 om 17:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U begrijpt het niet. Voor lage inkomens mag TOT 3,9% Huurverhoging gevraagd worden. Voor hogere inkomens nog meer. Klik mijn link eens aan in mijn eerste reactie.

tijger1
door tijger1 May 9, 2018 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u hoeft dus in ieder geval 1,4 % minder te betalen dan dat ze mogen vragen.

marita5
door marita5 - May 9, 2018 om 15:30
11519 Antwoorden / 15 Vragen
li
door lisa123 - May 9, 2018 om 16:59
134 Antwoorden / 53 Vragen

Beste Tinus,

Zoals de anderen al schrijven bent u verkeerd voorgelicht, mijn huisbaas Metterwoon vraagt ook 3,9% huurverhoging terwijl mijn inkomen uit WAO en een klein pensioentje maar net € 20.000 bedroeg.

ro
door ron503 - May 9, 2018 om 17:03
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De huur van een sociale huurwoning mag dit jaar met maximaal 3.9% verhoogd worden. Het is aan de verhuurder te bepalen of die de maximale huurverhoging ook hanteert. De WBV waar ik een woning van huur stelt een huurverhoging van 2.1% voor dus is het niet zo dat alle WBV's hetzelfde percentage hanteren. Die maximale 3,9% huurverhoging is van toepassing voor inkomens tot €. 41.056,00 inkomens daarboven 'de scheefwoners' worden beloond want was het percentage vorig jaar nog 6,5% is dat nu 5,4% geworden.

holstein
door holstein May 11, 2018 om 08:25
922 Antwoorden / 16 Vragen

Scheefwoners beloond????  Bij dat woord roepen de mensen direct, ze kunnen het wel betalen, nou ik heb jarenlang in een situatie gezeten dat je samen iets hoger in inkomen zit en dan onevenredig zwaar wordt gepakt met de huur.
Het huis waar we toen woonden is door ons dik overbetaald, want toen we er uit waren werd het voor veel minder aangeboden.
Dus meer betalen, terwijl de huizen in de wijde omgeving allemaal flink lager zijn in kale huur, slaat helemaal nergens op, waar betaal je voor, de grote huursubsidie pot kleiner maken?

panter22
door panter22 May 11, 2018 om 08:59
6599 Antwoorden / Vragen

Zo lang is dat nog niet die extra huurverhoging voor scheefwoners.
waar betaal je voor, de grote huursubsidie pot kleiner maken?
De goedkoopste huizen voor de mensen met de laagste inkomens. Ja fantastisch.Goede plannen van Blok.Ik hoor het nog zeggen,
Want die goedkope huurhuizen zijn er bijna niet en daarom moest jij er uit.
En om je er uit te krijgen moet je extra huurverhoging betalen. Komt er een goedkoop huurhuis vrij.
Maar niet alleen jij hebt daar mee te maken, omgekeerd is het ook het geval. Een en twee persoons huishoudens met een laag inkomen kunnen maar tot ca. €600 huren van een woningcorporatie, anders wordt geen huurtoeslag meer verstrekt. Die woningen zijn er amper.
En bij de berekening van de huurtoeslag worden de(reken)variabelen aangepast, zodat je steeds minder huurtoeslag krijgt.
Ja dat zijn de bezuinigingen op de huurtoeslag en daar heb je als huurder met een hoger inkomen ook mee te maken.

ro
door ron503 May 11, 2018 om 09:43
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het scheefwoners plan is zowiezo een verloren zaak want met een hoog inkomen een sociale huurwoning bezet houden is ondanks de huurverhogingen goedkoper dan verhuizen. Die 1,5% extra huurverhoging is wel op te brengen want met een inkomen van €.41.056,00 is een woning die net onder de grens van een sociale huur is vastgesteld want met een maximale huurprijs €. 667,12 per maand en moet met een inkomen die boven de norm ligt wel op te brengen zijn.

tijger1
door tijger1 - May 9, 2018 om 17:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron593

De maximale huurverhoging, bij een hoog inkomen dus, was in 2017 4,3 procent.

Dus onzin dat scheefwoners beloond worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 10, 2018 om 11:19
16867 Antwoorden / 202 Vragen

En wat dan ook nog te denken waar sprake is van het absolute feit dat met de 3.9% wettelijk toegestane verhoging er woningen qia huurprijs buiten het criterium sociale woning vallen?

'Blok heeft veel mensen voor het blok gezet'.

tijger1
door tijger1 May 10, 2018 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat vallen sommige woningen ook al met één procent. Maar het blijven sociale huurwoningen.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 11, 2018 om 19:27
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Maar dat betekent ook dat ook deze (sociale huurwoningen) grens aangepast dient te worden net zoals de toegestane verhoging voor sociale huurwoningen. Mijn verhuutrder heeft 1.3% verhoogd en behoeft een pluim.
(Een warme douche vragen bij Radar gaat me te ver).

panter22
door panter22 - May 11, 2018 om 19:20
6599 Antwoorden / Vragen

Maximale huursomstijging begrenst huurverhoging woningcorporaties

Om huurders met een laag inkomen te ontzien, mogen woningcorporaties de huur maar beperkt laten stijgen. Sinds 1 januari 2017 geldt een maximale huursomstijging van 1% + inflatie. De huursomstijging wordt berekend per kalenderjaar. Per 1 januari 2018 geldt een maximale stijging van de huursom van 2,4% over het gehele kalenderjaar.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/aanpak-scheefwonen

Je huurt niet van een woningcorporatie en die 1% met eventuele inflatie geldt alleen voor de armste huurders.