ooijr
door ooijr Oct 22, 2020 om 14:57
Geldzaken & recht

Waarschuwing bij verlengen telefoonabonnement

In de algemene voorwaarden van de providers staat de wettelijke verplichting dat na afloop van het 1- of 2 jarig contract dat het overgaat in een contract voor onbepaalde duur met een opzegtermijn van één maand. Om onder deze voorwaarden uit te komen stuurt de provider jou tegen het einde van het contract "een leuke aanbieding". Als je op deze aanbieding ingaat omzeilen zij deze wettige verplichting en zit je weer voor één- of twee jaar vast aan het contract.
Ik zelf heb een uitgebreide discussie gehad met Vodafoon en op deze voorwaarde gewezen. Niet mee te discuseren, want contract is contract, je hebt zelf getekend en moet je maar de algemene voorwaarden lezen!!!
Het zou klantvriendelijker zijn als providers je op de mogelijkheid zouden wijzen dat het ook anders kan.Voor mij heeft Vodafoon in ieder geval afgedaan!

2449 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2020 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar men biedt u een nieuw aantrekkelijk contract aan.

Wat wordt er dan "omzeilt"?

ooijr
door ooijr Oct 22, 2020 om 15:06
4 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijk een aantrekkelijk contract, maar wel voor één of twee jaar!! En niet maandlijks opzegbaar.

Door een contractueel aanbod te doen omzeilt men de wettelijke verplichting om het contract door te laten lopen zoals in de algemene voorwaarden staat!

tijger1
door tijger1 Oct 22, 2020 om 16:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee hoor, als u niet op dat aantrekkelijke aanbod met een nieuw contract ingaat, blijft uw oude contract lopen en nu voor onbepaalde tijd met een maand opzegtermijn.

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 22, 2020 om 15:02
7211 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de waarschuwing maar Vodafone zal de enige niet zijn die zo te werk gaat.

ooijr
door ooijr Oct 22, 2020 om 15:13
4 Antwoorden / 6 Vragen

Zellf heb ik ook een contract bij Ben dat binnenkort afloopt. Zij hebben mij nu al gemaild dat zij met een leuke aanbieding komen. En die aanbieding bevat zeker geen continuering van mijn huidige contract, want met een opzegtermijn van één maand is dat voor hen niet aantrekkelijk!!

gerbera
door gerbera - Oct 22, 2020 om 15:06
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Jammer dat het bij u niet bekend is dat een contract vaak voor 1 of meer jaar is. Zij omzeilen niets maar doen u een aanbieding waar u niet op in hoeft te gaan. Doet u dat wel dan staat er ook duidelijk de duur van het contract aangegeven in de bijgeleverde algemene voorwaarden. Maar ja wie leest die vandaag de dag nog, een handtekening is snel gezet met alle gevolgen van dien. En troost u niet alleen providers doen dit maar ook o.a. uw energieleverancier en andere bedrijven waarbij u een kortlopend contract heeft en daar is niks mis mee.

ooijr
door ooijr Oct 22, 2020 om 15:10
4 Antwoorden / 6 Vragen

Natuulijk weet ik dat een contract een contract is en dat ik daar niet op inhoeft te gaan. Daar gaat het mij niet om. Wat ik die bedrijven kwalijk neem is dat men niet aangeeft dat er ook een mogelijkheid is om het contarct gewoon te continueren!!

Je
door Jeff59761 Oct 22, 2020 om 16:16
43 Antwoorden / 1 Vragen

Wie de voorwaarden nog leest? Ik onder andere en daarom kom ik ook nooit janken om dingen die ik had kunnen weten want ik weet ze al wel zouden meer mensen moeten doen dan staan er een stuk minder domme vragen op forums als deze vooral minder over dropshippers.

tijger1
door tijger1 Oct 22, 2020 om 16:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Ooijr

Maaruweettoch zelf wel dat uuw contract kunt continueren? Hebt u toch geen reminder van de provider voor nodig?

mahadma
door mahadma - Oct 22, 2020 om 15:11
11569 Antwoorden / 51 Vragen

A; U kunt ook op einde contractdatum ook op DIE dag overstappen, geen punt.
B: Dat er een maandelijks opzegbaar abo ontstaat, is alleen maar handig, ander doet je tel het gewoon zonder waarschuwing niet meer.
C: Deze overschakeling van einde contractdatum naar maandelijks opzegbaar vindt u be ELKE andere provider.
    Dus als Vodoafoon afgedaan heeft, is er geen enkele andere provider waar u terecht kunt.
D: De regel einde eerste contractduur vindt u ook bij verzekeringen, internet providers enz.
    De wereld zou er raar uitzien als "het kwartje" op is dan einde levering product ........
E: Als u geen verder contract wil als men u beld kunt u ook een woord zeggen van drie letters: N E E.

Anders gezegd, ik snap uw waarschuwing niet.

ooijr
door ooijr Oct 22, 2020 om 15:14
4 Antwoorden / 6 Vragen

Jammer dat je het niet snapt!!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 22, 2020 om 15:12
2096 Antwoorden / Vragen

Je erop wijzen dat het anders kan, oftewel dat je ook naar de concurrent kan, vind jij een taak van het bedrijf? Wil je er nog een advies bij waar het goedkoper is of waar de klanten tevredener zijn, of ben je bereid dat zelf uit te zoeken?

ooijr
door ooijr Oct 22, 2020 om 15:17
4 Antwoorden / 6 Vragen

Ik vind het wel klantvriendelijk als men je op alle mogelijkheden wijst!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 22, 2020 om 19:05
2096 Antwoorden / Vragen

Je mag best denken dat je gelijk hebt, uiteindelijk leert iedereen een keer hoe de wereld in elkaar zit. De één moet gewoon wat vaker zijn neus stoten dan de ander voordat het kwartje valt

tenormin
door tenormin - Oct 22, 2020 om 15:22
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Maar u hoeft die leuke aanbieding toch niet te aanvaarden? Wat denkt u dat Energiebedrijven doen? Tegen het eind van je looptijd krijg je een belletje dat ze een leuke aanbieding hebben, voor 2 jaar b.v. Nou, laat me horen wat die aanbieding is. Als het me niets lijkt: ik ga er niet op in en kan, mocht ik een andere Energiemaatschappij vinden, gewoon per maand opzeggen. Natuurlijk niet als ik "gretig" de aanbieding in ontvangst neem: dan zit ik er weer aan vast. Maar het is helemaal niet klantvriendelijker als men op zaken gaat wijzen die gewoon klaar als een klontje zijn. Iedere Toko gaat voor de winst: of het nu de Verzekering, de providers of wie dan ook betreft.

gerbera
door gerbera - Oct 22, 2020 om 15:35
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik die bedrijven kwalijk neem is dat men niet aangeeft dat er ook een mogelijkheid is om het contarct gewoon te continueren!!

Das nou het vreemde in uw verhaal, u schrijft zelf dat het contract gewoon doorloopt met maandelijkse opzegging. Dus u had helemaal geen nieuw contract te hoeven afsluiten, maar dat wil niet zeggen dat ze u geen aanbieding mogen doen. Wat wordt er dus omzeilt, of had men in de voorwaarden op moeten nemen dat men u, na afloop van een contract, een (voordelige) aanbieding mag doen. Uw oude contract had gewoon doorgelopen met de mogelijkheid tot maandelijkse opzegging, dat is wat er in de wet is beschreven en daar houden providers zich aan.

rj
door rjw - Oct 22, 2020 om 15:59
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vind het vrij logisch dat een wijziging van een contract betekent dat je een nieuw contract aangaat. Als het domweg doorloopt verandert er niets en is het geen nieuw contract.

Je kunt hoogstens stellen dat de mensen die bij die bedrijven werken slimmer zijn dan een consument. Maar slimmer zijn is niet strafbaar. Iedere consument kan deze kennis ook hebben.

panter22
door panter22 - Oct 22, 2020 om 16:18
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt de algemene voorwaarden gekregen, maar zoals de meeste mensen niet gelezen.
Niet lezen is je eigen verantwoordelijkheid.
Een nieuw abonnement nemen, eventueel met elke 2 jaar een nieuwe telefoon, ook.
Dat je niet tevreden bent is jammer, maar kijk als je abonnement weer afgelopen is eerst eens op:
https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/abonnement-opzeggen/

Je
door Jeff59761 - Oct 22, 2020 om 16:20
43 Antwoorden / 1 Vragen

De waarschuwing moet zijn: Doe niet zo dom als ik ben geweest EN LEES DE VOORWAARDEN GOED.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Oct 22, 2020 om 19:59
2096 Antwoorden / Vragen

en als je daar geen zin in hebt (ik dus, heb wel betere dingen te doen) ga dan niet lopen janken maar neem je verlies.

pe
door peentjes - Oct 22, 2020 om 16:37
421 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt. Mijn provider heeft me in 15 jaar nog nooit een leuke aanbieding gedaan. Dus ook niet eentje waaraan ik 'opeens weer vast zit'. Ik bepaal altijd zelf (vanaf 3 maanden voor afloop van mijn contract) waarop ik inga. En de afloopdatum daarvan is als waarschuwing een maand ervoor in mijn agenda vastgelegd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 22, 2020 om 16:46
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ook ik begrijp uw klacht niet en ook niet waarom deze provider voor u heeft afgedaan. Men benaderde u tegen het einde van de overeenkomst en (ook) deze provider meldt dat aan u met daarbij het aanbod voor 'een leuke aanbieding'. Het is geheel en al aan u om de aanbieding te accepteren of om over te stappen naar een andere. Ik begrijp helemaal niet waarom u dat opvat als het onder de voorwaarden uit te komen. Daarbij komt ook nog dat u zelf de overeenkomst voor uw overeenkomst met Vodafone heeft ondertekent en dus ook helder kunt weten hoe te handelen om tijdig over te stappen als u dat wenst. Als ook al gezegd, in iets andere worden, ik ken geen provider die hun klanten waarmee de overeenkomst afloopt niet op een dergelijke wijze benadert met een aanbod om voort te zetten . Het is dan aan u om vast te stellen of er inderdaad sprake is van 'leuk aanbod' in vergelijking met hetgeeen ande providers dan aanboeden. En dat kan ook 'leuk'zijn en soms misschien zelfs nog 'leuker' ook.

sw
door swat1500 - Oct 22, 2020 om 18:26
3796 Antwoorden / 0 Vragen

U krijgt een nieuw aantrekkelijk contract en als u die aanbieding accepteert krijgt u een nieuw contract. Het oude contract vervalt immers.
Geen sprake van omzeilen en niets verkeerds mee. U kunt ook nee tegen de aanbieding zeggen en dan wordt het oude contract na de looptijd maandelijks opzegbaar.
Elk provider handelt op deze wijze en niet alleen providers.

ooijr
door ooijr Oct 23, 2020 om 10:55
4 Antwoorden / 6 Vragen

En dat weten de meeste mensen niet!

sw
door swat1500 Oct 23, 2020 om 11:19
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Elke Nederlander wordt geacht de Wet te kennen. Een provider hoeft daar dus niet nadrukkelijk nog een keer op te wijzen.

ooijr
door ooijr - Oct 23, 2020 om 10:54
4 Antwoorden / 6 Vragen

Jammer dat bijna al die slimme respondanten die gereageerd hebben niet snappen wat de kern van mijn verhaal is. De reacties die ik krijg had ik zelf ook wel kunnen verzinnen. Ik begrijp dat ik tot de minder slimme consument behoor die de algemene voorwaarden niet leest, maar mijn bedoeling was juist om die groep, waar ik ook toe behoor, er op te wiijzen wat de mogelijkheden zijn die de provider jou niet verteld.
Heel simpel.
Als je tevreden bent met je provider/contract, en je contract loopt af dan wordt het gewoon voortgezet als contract voor onbepaalde duur met de opzegtermijn van één maand!

De providers bieden jou onnodig een nieuw contract aan om er zeker van te zijn dat je weer één of twee jaar klant blijft! Als het aangeboden contract voor jou gunstiger is moet je er zeker gebruik van maken. Maar je hebt wel een keus.

Omdat ik heb gemerkt dat veel van mijn vrienden en kennissen dit ook niet wisten heb ik het op dit forum geplaatst. Zij behoren waarschijnlijk ook tot de wat dommere consumenten!!

sw
door swat1500 Oct 23, 2020 om 11:18
3796 Antwoorden / 0 Vragen

In de Wet is opgenomen dat contracten met een bepaalde duur na afloop van die duur onbepaald worden maar maandelijks opgezegd kunnen worden.
Elke Nederlander wordt geacht de Wet te kennen.
Onnodig is het niet een provider heeft veel liever contracten met klanten voor langere tijd (vaste inkomsten) dan veel contracten met klanten die elk moment weggekaapt kunnen worden door een concurrent.
Zo werkt het vrije markt concept.

gerbera
door gerbera Oct 23, 2020 om 11:51
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat ik heb gemerkt dat veel van mijn vrienden en kennissen dit ook niet wisten heb ik het op dit forum geplaatst

Kijk en dat vindt ik nou zo vreemd, als ik in mijn vriendenkring rondvraag is het overgrote deel bekend met het feit dat het contract gewoon doorloopt. Slechts een enkeling die voor het eerst een contract afsluiten hebben zich daar nog niet in verdiept. Dus ik denk dat het aantal "domme consumenten" binnen uw groep, lezen die dit forum dan ook?, wel meevalt maar u probeerd uw eigen straatje schoon te praten omdat u er wel ingetrapt bent. Ben eigelijk wel benieuwd hoe u dat dan met uw energie-leverancier doet, die zal ook wel met een leuk aanbod komen als einde contract naderd.

sw
door swat1500 - Oct 23, 2020 om 11:20
3796 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een vraag en antwoord forum en geen waarschuw elkaar site.

he
door henry1942 - Oct 23, 2020 om 11:32
100 Antwoorden / 28 Vragen

Er staat toch duidelijk, niets doen, maandelijks opzegbaar.
Ingaan op hun aanbod , nieuw contract !

Re
door Reinier182 - Oct 23, 2020 om 11:55
169 Antwoorden / Vragen

Het is echt misdadig als bedrijven klanten aanbiedingen doen om ze vast te leggen? Nee een normale eerlijke aanbieding is niks verkeerd aan. Jij bepaald of je er op ingaat en niemand anders. Het is altijd opletten en weet alles heeft een prijs.