Ma
door Marly7 Feb 9, 2020 om 13:46
Geldzaken & recht

Wat gebeurd er met je geld na beeïndigen van lidmaatschap uitvaartvereniging

Vanaf je 18e betaal je je eigen contributie aan een uitvaartvereniging indien jouw ouders/verzorgers hiervan lid zijn. Kosten hiervan zijn ongeveer 60 euro per jaar en moet er voor zorgen dat je uitvaart tot een bepaald bedrag is geregeld. Dit zou uiteindelijk ongeveer 3000 euro zijn. Een eis is dat de uitvaart plaatsvind in de aangeven omgeving. Indien jij je lidmaatschap wilt opzeggen, gaat al het geld wat je daarin hebt gestoken verloren. Maar is het niet een beetje frappant dat je ervoor zorgt dat je uitvaart geregeld is voor je nabestaanden, maar zodra je niet woonachtig blijft of terugkeert naar die regio je opnieuw moet beginnen met het opbouwen van geld voor jouw uitvaart?

1949 8 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2020 om 13:56
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als u de verzekering wilt opzeggen is er sprake van afkoop en ontvangt u een beperkt deel, na berekening door de verzekeraar terug. Uw geld gaat dus niet geheel verloren maar waarom zou u opzeggen? Een uitvaartverzekering is toch niet regiogebonden? Zie bijv deze info: http://www.begrafenisverzekering.nl/afkopen   of deze naast nog meer hetgeen op i-net te vinden is  https://www.uitvaartverzekering.nl/onderwerpen/afkopen

getty
door getty - Feb 9, 2020 om 13:56
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nooit van deze constructie gehoord, waarover hebben we het?

panter22
door panter22 - Feb 9, 2020 om 13:59
6599 Antwoorden / Vragen

Om welke uitvaartverzekering gaat het en wat wil je. Geld terug?

diumenge
door diumenge - Feb 9, 2020 om 14:00
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het gaat om een uitvaartvereniging en niet om een uitvaartverzekering.

Wellicht is het frapant, maar dat is een gevolg van de gekozen constructie, mogelijk uit een tijd dat men altijd in of rondom de geboorteplaatst bleef wonen.

https://www.uitvaartverzekering.nl/onderwerpen/uitvaartvereniging

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2020 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent lid van een vereniging en ja, als u dan geen lid meer wilt zijn, dan houdt het op. Het is blijkbaar geen verzekering waarin u waarde opbouwt.

Maar voor € 3.000 is uw uitvaart echt niet geregeld, daar is wel meer voor nodig.

Maar waarom zou de uitvaart niet in die aangegeven omgeving kunnen plaatsvinden?

aurora1
door aurora1 - Feb 9, 2020 om 15:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Betalen de kinderen dat en niet de ouders?
3000 Eiro lijkt me overigens vrij weinig voor een begrafenis. Het is verstandig om een spaarrekening te hebben waarvan zoiets door nabestaanden betaald kan worden.
Hoe heet die vereniging?

Topantwoord

lo
door lovewinnie - Feb 9, 2020 om 15:42
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zulke constructies gaan vaak via een kerk. Je moet dan begraven worden op bepaalde begraafplaatsen of gemeente . Zn vereniging is geen normale uitvaardverzekering. Je spaart niks op. Je bent gewoon lid en mocht je sterven mag je voor die 3000 euro besteden aan de uitvaard onder hun voorwaarden .maar je bouwt niks op.

Anders dan standaard uitvaardverzekering . Daar bouw je wel op, dat geld krijgen je nabestaande  bij overlijden om vrij te besteden aan kist, bloemen etc. Of je mag uit hun assortiment kiezen voor bepaald bedrag . Stop je eerder kun je uitbetaald krijgen maar ook dat is niet altijd mogelijk of verstandig