fr
door fritsssst Oct 27, 2013 om 09:37
Geldzaken & recht

Wat kan doen tegen overlast van bovenburen?

Hallo,

Ik woon in een appartement uit 1955 met houten vloeren. Ik heb verschrikkelijke overlast van mijn boven buren. Ik heb een koophuis en boven mij wordt het appartement (ook koop) verhuurd aan drie studenten. De studenten maken veel herrie, veroorzaken overlast in het pand en ik ben nu met de verzekering bezig om de zesde lekkage te vergoeden.
De vloer waar de studenten op leven is een laminaat vloer waar naar mijn mening geen juiste ondervloer onder ligt.

Ik weet niet meer wat ik moet doen? Kan ik hier mee naar de rechtsbijstand? Of de vve? Ik wil heel graag stappen ondernemen!!

18404 25 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2013 om 09:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hebt u al eens contact opgenomen met die huurders, of de verhuurder? Die studenten zullen dat laminaat niet gelegd hebben.

Waar bestaat die overlast uit? Betaalt uw verzekering wel steeds uit en verhalen zij dat op uw buren? Waardoor is er steeds lekkage?

ro
door ron530 - Oct 27, 2013 om 10:16
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U zal uw klacht bij de VVE neer moeten leggen die kan de eigenaar die de woning verhuurt aanspreken op de overlast.

fr
door fritsssst - Oct 27, 2013 om 12:29
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de huurders al meerdere keren aangesproken en de eigenaar zegt dat ik bij de studenten moet zijn. De overlast bestaat voor een groot deel ook uit gewonen leefgeluiden...
De lekkages hebben steeds een andere oorzaak. Dan is het de douche, dan het ontdooien van de vriezer, dan een wasmachine op een veel te kleine afvoer Enz enz.

Ik ben in staat mijn huis te koop te zetten. Ik heb alles verbouwd en alles is nieuw in mijn huis. Inmiddels kan ik nu heel het huis weer verven ook ivm kleur verschil...

zoekster
door zoekster - Oct 27, 2013 om 12:50
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u al andere eigenaren van de appartementen rondom de overlastwoning aangesproken en gevraagd of zij ook overlast ondervinden? Dan een vergadering van de VVE beleggen. Die verhuurder maakt zich hier veel te makkelijk vanaf, hij is aansprakelijk!

U kunt hier zeker mee naar de rechtsbijstand, want niet alleen moet de schade vergoed, ook de overlast moet stoppen en de rechtsbijstandverzekeraar moet die verhuurder maar eens aanpakken. Als hij een jurist in zijn nek heeft, dan begrijpt hij wel dat hij aan de slag moet met dit probleem.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2013 om 13:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tegen gewone leef geluiden kunt u natuurlijk niets doen, maar die lekkages zijn te voorkomen en moeten stoppen.

Dus neem contact op met de VvE en uw rechtsbijstand.

zoekster
door zoekster - Oct 27, 2013 om 13:16
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als er in de reglementen van de VVE staat dat er alleen een harde vloer is toegestaan met de juiste ondervloer, zal de verhuurder hier toch echt mee aan de slag moeten.
Niet alleen met de lekkages.

Leest u er dit op na

klik HIER

ja
door jans2 - Oct 27, 2013 om 13:29
311 Antwoorden / 4 Vragen

Bij een andere vraag stond deze link, misschien heeft u daar iets aan?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 27, 2013 om 15:17
16885 Antwoorden / 202 Vragen

U geeft deels zelf al eht antwoord: schakel uw rechtsbijstandsverzekeraar in. Voortdurende geluidsoverlast is een reden om via de rechtbank ontruiming te vorderen.
Juist de afgelopen tijd is hierover veel gepubliceerd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 27, 2013 om 16:47
16885 Antwoorden / 202 Vragen

http://www.geldenrecht.nl/artikel/2013-10-25/lastige-woningeigenaren-aanpakken

of wel: dit zie ik zojuist in de Nieuwsbrief van geld en recht

komsja
door komsja - Oct 27, 2013 om 17:33
1064 Antwoorden / 218 Vragen

U zegt dat u in een appartement woont met GEEN betonnen maar HOUTEN vloeren,het is algemeen bekend dat een houten vloer in een verdieping woning veel en veel meer geluiden doorgeeft dan een betonnen vloer,een houten vloer kan ook kraak geluiden geven,een houten vloer(in uw geval het plafond) geeft ook geluiden door ook al leg je nog zo,n dikke ondervloer onder een laminaat vloer,dan nog hoor je je boven buren rondlopen.en helemaal als je bovenburen lopen op hard schoeisel.
Als er niet te praten is met die studentjes en de eigenaar van uw woning geeft ook niet thuis,dan kunt u maar 1 ding doen,en dat is om te hopen dat u snel andere bovenburen krijgt die wat rustiger zijn en rekening houden met de onderburen.
Maar als iemand geen geluid overlast van boven of beneden buren wil hebben dan moet je niet in een flat gaan wonen,zo simpel is het.Ik woon ook in een flat,en had ook een paar studenten boven me wonen die dachten dat ze alleen op de wereld waren,maar heb ze dat gauw afgeleerd,want soms moet je hard optreden om iets voor elkaar te krijgen,heb nu(gelukkig)iemand boven me wonen die rekening houd met de beneden bewoners,Heb toen ik hier kwam wonen mijn beneden bewoners gezegd,dat als u geluid overlast heeft dan moet u dat melden en zal er dan voor zorgen dat dat niet of nauwelijks meer voorkomt.

de eelco
door de eelco - Oct 28, 2013 om 08:26
607 Antwoorden / 92 Vragen

De overlast bestaat voor een groot deel ook uit gewonen leefgeluiden...
De lekkages hebben steeds een andere oorzaak. Dan is het de douche, dan het ontdooien van de vriezer, dan een wasmachine op een veel te kleine afvoer Enz enz.

als de overlast bestaat uit een groot deel van "" GEWONEN LEEFGELUIDEN EN LEKKAGE VAN DOCHE,WASMACHINE EN ONTDOOIEN VRIESER "" dan lijkt mijn het niet zo,n groot probleem.
de lekkage,s stoppen vanzelf wel een keer en aan gewonen leefgeluiden moet u hoe vervelent het ook is aan MOETEN wennen..
het maakt niet uit dat er laminaat ligt wat wel uitmaakt is dat het op een houten vloer ligt ....
misschien is het een oplossing dat u met buurtbemiddeling aan de gang gaat want die kunnen kosteloos met of zonder de wijkagent een gesprek regelen met u de verhuurder en de huurders...

di
door diversion - Oct 28, 2013 om 12:08
103 Antwoorden / 7 Vragen

Een bekend probleem. Ik woon in een appartement met boven mij een woning waarin een plavuizenvloer ligt. Ik kan er bij wijze van spreken een muis horen lopen. Gelukkig heb ik nu een bovenbuurman die vaak van huis is, maar vroeger had ik ook last van het lopen met naaldhakken door de bovenbuurvrouw e.d. En de koopappartementen in het gebouw waarin ik woon zijn de laatste jaren opgekocht door twintigers, en die denken toch al dat ze alleen op de wereld zijn. In dit geval moet u volgens mij in eerste instantie bij de eigenaar zijn. Hij verhuurt de woning en is daarmee ook verantwoordelijk voor het gedrag van zijn huurders. Hij kan zich er niet achter verschuilen dat u dan bij die studentjes zelf moet zijn. En als hij niks doet moet u bij de VVE zijn, die kunnen hem dan aanspreken. Het hele probleem met geluidsoverlast bij appartementen is dat de meeste bewoners in de loop der jaren harde vloeren (parket, laminaat, plavuizen) hebben gelegd terwijl dit in de meeste gevallen niet of alleen met een heel goede dempende ondervloer mag. Vroeger met vloerbedekking was dit probleem een stuk kleiner. En VVE's doen er vaak niets aan omdat ze voor een voldongen feit zijn geplaatst of omdat dit probleem niet in het reglement is opgenomen. Ik heb me in elk geval voorgenomen mijn appartement te verkopen zodra de woningmarkt weer wat aantrekt en nooit meer in een appartement te gaan wonen.

he
door henry1942 - Oct 28, 2013 om 12:15
100 Antwoorden / 28 Vragen

Ik weet niet in welke gemeente u woont, maar het is zeker de moeite waard om te informeren of er een vergunning nodig is voor het verhuren aan kamers wat in veel gemeentes wel nodig is,
( waarschijnlijk betalen de studenten per persoon met gezamenlijk gebruik van keuken , douche , etc., )
Is dat zo dan moet de verhuurder aan veel voorwaarden voldoen O.a. veiligheid, geluidsoverlast, brand veiligheid
noodvoorziening ( meestal een soort touwladder bij brand , brandblussers, etc. etc. en dan kunt u hem daarop aanspreken, event. via de gemeente c.q. brandweer..
Maar als de verhuurder het app. aan één persoon heeft verhuurd, dan wordt het echt moeilijker .

pk49
door pk49 - Oct 28, 2013 om 12:15
243 Antwoorden / 2 Vragen

uit ervaring kan ik u wel vertellen dat na jarenlange ergernissen,waarschuwingen uitdelen,het hogerop zoeken en klachten blijven indienen, het enige wat helpt is verhuizen naar een andere woning.Nooit meer een appartement of flat voor mij.De nieuwste appartementen zijn redelijk goed geisoleerd,maar de oudere helemaal niet.Vooral die met houten vloeren zijn een ramp.

komsja
door komsja - Oct 28, 2013 om 15:57
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Dat er hier een aantal bewoners van een flatwoning nooit meer in een flat willen wonen is op zich wel begrijpelijk,want het is ook enorm irritant als je de pech hebt dat er mensen boven je komen wonen die lak hebben aan de beneden buren en totaal geen rekening met een ander houden.
Toen mijn boven buurvrouw er kwam te wonen liep ze met schoenen/laarzen met van die houten harde hakken kon precies horen waar ze heen liep,dat heeft een maand of 2 geduurd Totdat ze bij haar eigen dacht,wat ik van MIJN boven buren hoor dat hoort mijn beneden buurman ook.En toen was het afgelopen.Heb alleen bij de woning bouw een klacht in moeten dienen omdat sommige mannelijke visite van haar het nodig vonden om over de railing te spugen.Terwijl je op een zomerdag heerlijk op het balkon zit te eten.Maar das nu door m,n klacht naar o.a de woningbouw nu ook afgelopen.
Dus heb het prima naar me zin in de flat.alles gelijkvloers enz enz
Maar als je de pech hebt dat je een paar aso,s boven je hebt dan is het niet leuk wonen nee.
Weet er alles van,toen hier die studentjes nog boven woonde.
Maar ook in een laagbouw woning kan je enorme overlast ondervinden hoor,want sommige buitenlanders leven volgens hun eigen cultuur en dan kan je zomers niet in je tuin zitten,want dan zitten ze (voornamelijk in het weekend) allemaal onder zo,n zelfgemaakte aanbouw en maar kleppen en maar kleppen.of je hebt een aso-nederlanders gezin naast je wonen die om de haverklap harde muziek draaien.en met een bezopen kop gaan lopen schreeuwen.
Het is natuurlijk niet overal 1 en al ellende en kommer en kwel,maar je kan pech hebben.

am
door amigo7 - Oct 28, 2013 om 19:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon de tv inlichten. Hoe heet het bonjer met de buren? Die lossen dit wel op!

labren
door labren - Oct 29, 2013 om 11:16
862 Antwoorden / 0 Vragen

als het zo erg is , de politie erbij halen als de overlast vooral snachts zo erg is , dat wordt wel opgelost

labren
door labren - Oct 29, 2013 om 11:18
862 Antwoorden / 0 Vragen

of ga eens een goed gesprek aan met die studenten

he
door henry1942 - Oct 29, 2013 om 11:40
100 Antwoorden / 28 Vragen

Na alle goede tips en adviezen is er maar één antwoord op je vraag, dat je eigenlijk zelf al gegeven hebt. Waarvoor betaal je aan de VVE en aan de rechtsbijstandverzekering?? om die te hebben als het nodig is, toch , m.a.w. als de donder contact opnemen met die TWEE, succes.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2013 om 12:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een VvE heb je niet omdat je die nodig hebt, maar die is verplicht in het geval van de Ts.

he
door henry1942 - Oct 29, 2013 om 15:05
100 Antwoorden / 28 Vragen

Tijger, vertel mij niet wat een VVE is, in mijn ogen is dit een probleem van alle bewoners
( eigenaren ), dus samen oplossen!!!!!!

di
door diversion - Oct 29, 2013 om 15:14
103 Antwoorden / 7 Vragen

henry1942, probleem bij veel VVE's (waaronder die van mij) is dat een hoop (meestal jonge) bewoners geen idee hebben dat het bezit van een appartement ook betekent dat je bepaalde zaken samen moet oplossen en ook niet de vergaderingen van de VVE bezoeken en dus geen idee hebben wat er allemaal speelt in een gebouw. Ook worden er op dit moment veel appartementen onderverhuurd omdat bezitters het appartement niet kunnen verkopen. Dan wordt het soms heel moeilijk om de bewoners op één lijn te krijgen om dingen samen op te lossen. En als de betreffende eigenaar/bewoner zich er ook nog eens niets van aantrekt heb je al helemaal een probleem. Dan mag je alleen maar hopen dat je een goede en daadkrachtige beheerder van de VVE hebt. Of je moet je rechtsbijstandverzekering inschakelen of eventueel de Vereniging Eigen Huis.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2013 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=henry1942 schreef op dinsdag 29 okt 2013, 15:05]Tijger, vertel mij niet wat een VVE is, in mijn ogen is dit een probleem van alle bewoners
( eigenaren ), dus samen oplossen!!!!!!

Twee huizen boven elkaar moeten ook een VvE hebben, dan schiet een gang daar naar toe niet echt op.

ma
door manwijf - Oct 30, 2013 om 08:36
574 Antwoorden / 1 Vragen

Heb zelf ooit mn flat verhuurd aan (wat later bleek) een aso. Wat een ellende was dat! Hij intimideerde de buren en het was regelmatig een herrie van je welste. Reken maar niet op de politie hoor. Die komt nooit preventief. Die komt pas als er sprake is van een strafbaar feit. Of wel als je de buurman iets aan doet.
VVE doet ook niets. Precies zoals Diversion zegt.

Daarom rest er niet veel meer... Tenzij je wilt verhuizen. Ik heb hem er uit weten te procederen, maar dat kwam meer omdat hij ook niet betaalde. Als je fatsoenlijk bent blijk je maar bar weinig rechten te hebben. De aso regeert! En wat denk je : Hij kreeg uiteindelijk via de WMO (wist niet dat die daarvoor bestemd was!) ook nog eens een flat van de gemeente. Net als een uitkering en alle toeslagen die je kunt bedenken.Nederland is gek! Om die reden kan ik ook geen enkel respect meer opbrengen voor al die sociale juffrouws en meneren. Ik heb genoeg gezien. De volgende huuder die zich zo gedraagt is mijn.

Redacteur
door Redacteur - Oct 31, 2013 om 15:01
1057 Antwoorden / 62 Vragen

Enkele bijdragen zijn verwijderd. Graag beschaafd reageren op het Kassa-forum.

De redactie