es
door esje1984 Apr 17, 2005 om 12:33
Geldzaken & recht

Wat kan ik wel en niet?

Hallo mensen


Onlangs, voor ongeveer een maand terug heb ik bij Ziengs in Hengelo schoenen gekocht. Deze waren niet meteen in goede staat, ze pasten slecht, vooral aan de rechtervoet, en ik had erg veel pijn aan mijn voeten. Ik ben daarop naar Ziengs in Doetinchem gegaan en zij hebben de schoen laten repareren. Ik ben ze toen ongeveer 2 weken kwijt geweest. Ze lopen nu ontzettend goed en fijn, maar tot mijn verbazing zag ik gister dat de zool van de linkerschoen begint los te laten. Als ik de schoen niet aan heb is het niet te zien, maar als ik de schoen wel aan heb, zie je toch duidelijk dat de zool loslaat.


In hoeverre sta ik nu nog in mijn recht om naar de winkel te gaan en ze nogmaals de schoenen te laten repareren op HUN kosten? Want volgens mij mogen schoenen niet met een maand loslaten. En...ze waren 60 euro en dat vind ik voor suede laarzen, gekocht bij ziengs, waar 60 euro nog goedkoop is erg veel geld. Wie kan mij op weg helpen? Ik heb de kassabon en de originele doos nog.


Groetjes Esje

876 11 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hallo Esje, So wie So weer terug gaan naar Ziengs waar de Schoenen zijn gekocht .Niet op blijven lopen eerst even de reactie afwachten. Gaan ze moeilijk doen even terug komen in dit forum er zijn Experts die hierin goed kunnen adviseren indien nodig.FRED

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

dag esje,


Als een produkt binnen het eerste halve jaar kapot gaat, wordt aangenomen dat het defect al bij de koop aanwezig was. Je kunt dan gewoon teruggaan naar de winkel (de verkoper) die de schoenen kostenloos dient te repareren of te vervangen. Als reparatie of vervanging niet mogelijkl is, is de winkelier wettelijk verplicht de aankoopsom terug te betalen. Dit alles is geregeld in de nieuwe consumentenwet Koop en Garanties van 1-5-2003 (Burgerlijk Wetboek Boek 7). Als de winkelier niet wil meewerken aan het uitvoeren van deze wettelijke regeling, dan kun je de koop schriftelijk ontbinden en je geld terugeisen. Lees ook even wat je rechten zijn voordat je naar de winkel terug gaat. Zie daarvoor de links. Sukses, groeten, Ton.


Brochure Koop en Garanties


Stichting de Ombudsman



Consumentenrechtprodukten


 

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 13:09
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Esje , zo zie je maar weer dat is nu de service van Kassa.fred

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

De grote vraag is altijd: beantwoord de afgeleverde zaak (i.c. de schoenen) aan de overeenkomst?


Of de afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoord wordt ook wel conformiteit genoemd. Artikel 7:18 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek zegt: 'bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.


Als je jouw verhaal naast deze bepaling legt, kan geconcludeerd worden dat het gebrek zich binnen zes maanden na aflevering heeft voorgedaan (dit kan aangetoond worden d.m.v. de kassabon), waardoor vermoed wordt dat de schoenen al bij aflevering af ondeugdelijk waren en dus niet aan de overeenkomst beantwoorden. De bewijslast ligt bij de verkoper: indien hij het hier niet mee eens is, zal hij het tegendeel moeten onderbouwen en bewijzen.


Artikel 7:21 van het Burgerlijk Wetboek geeft aan hoe er gehandeld moet worden indien er sprake is van non-conformiteit. Lid 1 zegt dat de koper onder andere herstel kan eisen, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen, of vervanging kan eisen, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen (... enz).


Voorwaarde is overigens wel dat koper binnen bekwame tijd (twee maanden na ontdekking is tijdig) nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken de verkoper van het gebrek op de hoogte moet stellen.


Conclusie: de schoenen beantwoorden niet aan de overeenkomst, omdat zij binnen zes maanden na aflevering al stuk zijn. De verkoper moet maar aantonen dat de schoenen bij aankoop niet ondeugdelijk waren. Omdat de melding van het gebrek op tijd plaatsvindt, is de verkoper verplicht de schoenen ofwel  te herstellen(gratis, zie art. 7:21 lid 2 BW), ofwel te vervangen. Lukt dit niet, dan kan koper om retournering van de aankoopprijs verzoeken.


Een veel gehoord antwoord van winkelpersoneel is: 'ja, dat kan wel in de wet staan, maar wij hebben onze eigen regels'. Dit gaat met betrekking tot consumentenbescherming helaas niet op. Artikel 7:6 lid 1 BW bepaalt namelijk dat de regels van dwingend recht zijn, hetgeen betekent dat niet ten nadele van de koper van de wet afgeweken kan worden. Afwijking mag dus wel in het voordeel van de klant; dit komt helaas zelden voor. 


Enfin. Recht hebben is één, recht krijgen een tweede. Soms helpt het om het filiaal te passeren en een brief te sturen aan het hoofdkantoor.


Succes!


Bien


PS: de artikelen uit het burgerlijk wetboek zijn terug te vinden op www.overheid.nl.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

wat kan ik dan het beste doen? terug naar Ziengs in Hengelo? Daar heb ik ze gekocht, of terug naar Ziengs in Doetinchem, want daar woon ik en daar heb ik ze ook voor de eerste reparatie naartoe gebracht.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag esje,


Het antwoord op je vraag is helemaal afhankelijk van het beleid van de winkelketen. Je kunt het proberen in je woonplaats, maar ik denk zelf dat ze je naar de winkel in Hengelo zullen verwijzen. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Esje ,ik denk dat zowel Ziengs in Hengelo (ik neem aan gelderland) als Ziengs in Doetichem de reparaties op het zelfde adres laten doen, als je in Hengelo woont zou ik daar heen gaan.Misschien ken je de verkoopsters daar en ben je meer in dat filiaal geweest,fred

ve
door verwijderd - Apr 17, 2005 om 22:06
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik woon zelf in Doetinchem en ben pas aankomend weekend weer bij mijn vriend in Hengelo.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2005 om 00:01
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

esje,loop voor alle zekerheid nog even bij de winkel in doetichem naar binnen fred.

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Voordat je jezelf een heleboer gedoe op de hals haalt: vraag eens bij een schoenmaker wat het plakken van zo'n zool kost ? Ik denk dat een rit heen en terug naar Hengelo meer kost...

ve
door verwijderd - Apr 19, 2005 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Nou, van het weekend ben ik toch bij mijn vriend in Hengelo. In die zin maakt het niet zoveel uit allemaal. Vandaar dat ik nu wat gemakkelijker naar Ziengs in Hengelo kan. Maar soms is het beter om naar de winkel terug te gaan waar het product is gekocht...tenminste, dat leert de ervaring.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

wi
witteke - May 16, 2024 om 12:47
Geldzaken & recht

Sns 2008 afschrift

Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden

En we gaan er echt ge ... Lees meer

Fr
Fred Mennen - Apr 17, 2024 om 13:07
Geldzaken & recht

Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor

Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont ... Lees meer

wi
witteke - May 14, 2024 om 10:47
Computers & telefonie

Windows life mail mappen verdwenen

Ook goede morgen,ik gebruik windows life mail,en ja,ik weet het,dat is oud,maar werkt nog prima
Echter nu zie ik de submappen plots niet meer bij het hoofdaccount
En ik snap dat ik iets verkeerd heb gedaan,maar ik had ze heel graag terug
Ze zijn schijnbaar niet weg,maar onzichtbaar
Ik draai onder windows 10
Ik hoop en duim dat iemand een makkelijke oplossing weet
Beda ... Lees meer