Wat kan ik wel en niet?
Hallo mensen
Onlangs, voor ongeveer een maand terug heb ik bij Ziengs in Hengelo schoenen gekocht. Deze waren niet meteen in goede staat, ze pasten slecht, vooral aan de rechtervoet, en ik had erg veel pijn aan mijn voeten. Ik ben daarop naar Ziengs in Doetinchem gegaan en zij hebben de schoen laten repareren. Ik ben ze toen ongeveer 2 weken kwijt geweest. Ze lopen nu ontzettend goed en fijn, maar tot mijn verbazing zag ik gister dat de zool van de linkerschoen begint los te laten. Als ik de schoen niet aan heb is het niet te zien, maar als ik de schoen wel aan heb, zie je toch duidelijk dat de zool loslaat.
In hoeverre sta ik nu nog in mijn recht om naar de winkel te gaan en ze nogmaals de schoenen te laten repareren op HUN kosten? Want volgens mij mogen schoenen niet met een maand loslaten. En...ze waren 60 euro en dat vind ik voor suede laarzen, gekocht bij ziengs, waar 60 euro nog goedkoop is erg veel geld. Wie kan mij op weg helpen? Ik heb de kassabon en de originele doos nog.
Groetjes Esje
Hallo Esje, So wie So weer terug gaan naar Ziengs waar de Schoenen zijn gekocht .Niet op blijven lopen eerst even de reactie afwachten. Gaan ze moeilijk doen even terug komen in dit forum er zijn Experts die hierin goed kunnen adviseren indien nodig.FRED
dag esje,
Als een produkt binnen het eerste halve jaar kapot gaat, wordt aangenomen dat het defect al bij de koop aanwezig was. Je kunt dan gewoon teruggaan naar de winkel (de verkoper) die de schoenen kostenloos dient te repareren of te vervangen. Als reparatie of vervanging niet mogelijkl is, is de winkelier wettelijk verplicht de aankoopsom terug te betalen. Dit alles is geregeld in de nieuwe consumentenwet Koop en Garanties van 1-5-2003 (Burgerlijk Wetboek Boek 7). Als de winkelier niet wil meewerken aan het uitvoeren van deze wettelijke regeling, dan kun je de koop schriftelijk ontbinden en je geld terugeisen. Lees ook even wat je rechten zijn voordat je naar de winkel terug gaat. Zie daarvoor de links. Sukses, groeten, Ton.
Brochure Koop en Garanties
Stichting de Ombudsman
Consumentenrechtprodukten
De grote vraag is altijd: beantwoord de afgeleverde zaak (i.c. de schoenen) aan de overeenkomst?
Of de afgeleverde zaak aan de overeenkomst beantwoord wordt ook wel conformiteit genoemd. Artikel 7:18 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek zegt: 'bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Als je jouw verhaal naast deze bepaling legt, kan geconcludeerd worden dat het gebrek zich binnen zes maanden na aflevering heeft voorgedaan (dit kan aangetoond worden d.m.v. de kassabon), waardoor vermoed wordt dat de schoenen al bij aflevering af ondeugdelijk waren en dus niet aan de overeenkomst beantwoorden. De bewijslast ligt bij de verkoper: indien hij het hier niet mee eens is, zal hij het tegendeel moeten onderbouwen en bewijzen.
Artikel 7:21 van het Burgerlijk Wetboek geeft aan hoe er gehandeld moet worden indien er sprake is van non-conformiteit. Lid 1 zegt dat de koper onder andere herstel kan eisen, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen, of vervanging kan eisen, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen (... enz).
Voorwaarde is overigens wel dat koper binnen bekwame tijd (twee maanden na ontdekking is tijdig) nadat hij het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken de verkoper van het gebrek op de hoogte moet stellen.
Conclusie: de schoenen beantwoorden niet aan de overeenkomst, omdat zij binnen zes maanden na aflevering al stuk zijn. De verkoper moet maar aantonen dat de schoenen bij aankoop niet ondeugdelijk waren. Omdat de melding van het gebrek op tijd plaatsvindt, is de verkoper verplicht de schoenen ofwel te herstellen(gratis, zie art. 7:21 lid 2 BW), ofwel te vervangen. Lukt dit niet, dan kan koper om retournering van de aankoopprijs verzoeken.
Een veel gehoord antwoord van winkelpersoneel is: 'ja, dat kan wel in de wet staan, maar wij hebben onze eigen regels'. Dit gaat met betrekking tot consumentenbescherming helaas niet op. Artikel 7:6 lid 1 BW bepaalt namelijk dat de regels van dwingend recht zijn, hetgeen betekent dat niet ten nadele van de koper van de wet afgeweken kan worden. Afwijking mag dus wel in het voordeel van de klant; dit komt helaas zelden voor.
Enfin. Recht hebben is één, recht krijgen een tweede. Soms helpt het om het filiaal te passeren en een brief te sturen aan het hoofdkantoor.
Succes!
Bien
PS: de artikelen uit het burgerlijk wetboek zijn terug te vinden op www.overheid.nl.
wat kan ik dan het beste doen? terug naar Ziengs in Hengelo? Daar heb ik ze gekocht, of terug naar Ziengs in Doetinchem, want daar woon ik en daar heb ik ze ook voor de eerste reparatie naartoe gebracht.
Dag esje,
Het antwoord op je vraag is helemaal afhankelijk van het beleid van de winkelketen. Je kunt het proberen in je woonplaats, maar ik denk zelf dat ze je naar de winkel in Hengelo zullen verwijzen. Sukses, groeten, Ton.
Esje ,ik denk dat zowel Ziengs in Hengelo (ik neem aan gelderland) als Ziengs in Doetichem de reparaties op het zelfde adres laten doen, als je in Hengelo woont zou ik daar heen gaan.Misschien ken je de verkoopsters daar en ben je meer in dat filiaal geweest,fred
Voordat je jezelf een heleboer gedoe op de hals haalt: vraag eens bij een schoenmaker wat het plakken van zo'n zool kost ? Ik denk dat een rit heen en terug naar Hengelo meer kost...
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor
Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont
...
Lees meer
Windows life mail mappen verdwenen
Ook goede morgen,ik gebruik windows life mail,en ja,ik weet het,dat is oud,maar werkt nog prima
Echter nu zie ik de submappen plots niet meer bij het hoofdaccount
En ik snap dat ik iets verkeerd heb gedaan,maar ik had ze heel graag terug
Ze zijn schijnbaar niet weg,maar onzichtbaar
Ik draai onder windows 10
Ik hoop en duim dat iemand een makkelijke oplossing weet
Beda
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer