Li
door Liesmal9 Jun 8, 2024 om 20:28
Geldzaken & recht

Wat mag ik

Dag, Gisteren kocht ik iets bij de Action, het was rond de 5 euro.
Om te betalen gaf ik een briefje van € 50,= wat ik uit mijn pottemonee haalde.
Kreeg wisselgeld tot een bedrag van € 10,=, wachtte op meer maar kreeg NIETS meer.
De cassiere vertelde dat ik haar een briefje van € 10,= gaf.
Bedrijfslijder erbij, ze ging beelden bekijken, maar kon het niet zien, ik mocht de beelden niet bekijken, we kwamen er niet uit en ik mocht de winkel, zonder het resterende bedrag waar ik recht op heb verlaten.
Heb ik het recht om de beelden van mijzelf en de cassiere te bekijken.
Vast bedankt en groet,  Liesbeth.

9285 17 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Jun 8, 2024 om 20:39
11652 Antwoorden / 51 Vragen

U kunt verzoeken om de kassa te laten controleren op een fouten qua kassa lade en boekingen, of te wel de kas opmaken. Ga in elk geval of zondag of maandag naar de winkel en vraag de filiaal beheerder om uitleg. En het andere de beelden inzien heeft u geen recht op, wel kunt u eisen dat u aangehoord wordt, serieus. Echter als u fout zit of vergist staat u met uw mond vol tanden. Vaak worden biljetten van 50 meteen afgeroomd in een kluisje onder de kassa. En gecontroleerd op echt of niet.

Li
door Liesmal9 Jun 8, 2024 om 21:21
11 Antwoorden / 7 Vragen

Heb bovenstaande gedaan en werd aangehoord. Weet zeker dat ik een biljet van € 50,= heb gegeven, heb geen controle gezien.
Volgens bedrijfsleider zat er geen briefje van € 50,= in de kassa en op de beelden kon zij niets zien.
Wat is de reden dat ik de beelden van mijzelf niet mag zien.
Groet.

mahadma
door mahadma Jun 8, 2024 om 22:27
11652 Antwoorden / 51 Vragen

Dat zal met winkel regels zijn. Kunt u op de een of andere wijze aantonen dat u 50 opgenomen heeft? Dan maakt u een kans. Anderzijds zou ik het hoofdkantoor contacten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 9, 2024 om 00:59
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Iemand liegt dus.....

Ik zou graag de bon willen zien.....

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 8, 2024 om 20:41
7281 Antwoorden / 3 Vragen

Een briefje van € 50 wordt altijd door de scanner gehaald voor controle op echtheid en was dat kennelijk niet op het beeld te zien.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 8, 2024 om 22:00
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Liesbeth

In mijn leven heb ik nog nooit zoiets meegemaakt, maar ik ga ervan uit, dat u de waarheid vertelt.....

Om u zo goed mogelijk antwoord te geven , heb ik wat vragen:

Wat is uw leeftijd?

Was u de enige klant aan de kassa of stond er iemand achter u?

Wat staat er op de kassabon?
Kunt u een foto ervan maken en hier plaatsen?
U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

Li
door Liesmal9 Jun 8, 2024 om 22:12
11 Antwoorden / 7 Vragen

Dag Geboren Amsterdammer, Weet niet wat mijn leeftijd er toe doet maar ik ben 70 jaar.
Er waren meerdere mensen bij de Kassa, deze hadden niet gekeken wat ik de cassiere gaf, zij heeft het briefje ook niet even in het zicht gelegd,
Kassabon uploaden en plaatsen lukt mij niet, zie ik ook geen nut van in.
Pak mijn verlies wel, mijn briefje van € 50,= is uit mijn portemonee en de cassiere zegt dat ze het niet heeft gekregen.
Beelden van mijzelf mag ik niet bekijken, einde verhaal.
Plezierige avond en groet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 8, 2024 om 23:29
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Liesbeth,

Op uw leeftijd heeft u al genoeg levenservaring om , als u te weinig wisselgeld krijgt, de caissière direct te alarmeren hierover en niet weg te lopen.....

Vervolgens gaat u erg hard praten en keihard  herhalen, dat u te weinig wisselgeld krijgt.

Intussen wordt de rij achter u langer en komt de bedrijfsleider langs, die alles goed bekijkt.

Bij nog steeds onenigheid , weigert u weg te gaan en wacht op de gebelde politie.....

Als u een smartphone heeft , gaat het uploaden heel eenvoudig : u maakt een foto van de kassabon, logt in met uw smartphone op dit forum, gaat naar uw eigen vraag en bij een nieuw antwoord,klikt u op "upload een afbeelding", uw smartphone gaat dan naar "galerij " en u klikt op de foto van "camera".....

Mabelle
door Mabelle Jun 9, 2024 om 18:00
537 Antwoorden / 1 Vragen

[edit bijdrage - redactie. Graag respectvol reageren, of je onthouden van een bijdrage.]

Es
door Esther1953 Jun 10, 2024 om 20:06
3 Antwoorden / Vragen

Wat ik niet begrijp is dat er een plaatje vd kassabon te zien maar met een totaal van €60.- ipv €5.-
Was dit alleen als voorbeeld bedoeld

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 10, 2024 om 20:19
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Esther,

Die kassabon is van mijzelf als voorbeeld.

Helaas wilt de Topic Starter haar kassabon niet tonen....

sira
door sira - Jun 8, 2024 om 22:50
2454 Antwoorden / 24 Vragen

Dat u de camerabeelden niet mag zien, heeft met de wetgeving te maken. In een winkel mogen uitsluitend medewerkers die daartoe bevoegd zijn (vanuit de noodzaak van hun functie) de beelden bekijken.
De cassière en de vakkenvuller zijn niet bevoegd en u ook niet.

1paul
door 1paul - Jun 9, 2024 om 07:37
3260 Antwoorden / 0 Vragen

dit is dus waarom er een lip op de kassa zit, hierin bewaar je het gegeven geld tot de klant wisselgeld heeft gehad.

beelden bekijken mag je niet, wet op de privacy gaat ver, men kan wel aan het einde van de dag zien of er teveel geld in de kas zit als er ondertussen niet deze 40 euro uitgehaald is!!

ka
door kaartendraak Jun 10, 2024 om 19:54
191 Antwoorden / 2 Vragen

Nou, die 'lip' bestaat al jaren niet meer bij de kassa's. Er zijn nog wel kassieres die jouw geld eerst voor de klep leggen en dan die opendoen en eerst het wisselgeld pakken, dan pas jouw geld erin en je wisselgeld terug en dan pas de lade dicht. Maar dat zijn vaak de meer oudere ervarener kassieres, het jonge gruit stopt meteen je geld weg en telt uit wat op het scherm staat en dumpt het zo in je hand, niks meer van klein naar groot terug uittellen, dat mag je zelf doen voor zover je er nog tijd voor hebt, want de boodschappen van de volgende klant rollen al onder je neus door.

1paul
door 1paul Jun 11, 2024 om 08:14
3260 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb dus andere ervaring dan jouw en als men te snel wil dan doe je gewoon zelf rustig aan, haast haast haast is de weg tegenwoordig men doet maar, ik doe gewoon niet mee..

misschien tijd voor een andere winkel??

Li
door Liesmal9 Jun 11, 2024 om 14:49
11 Antwoorden / 7 Vragen

Bedankt nog Paul, dit ga ik ook doen.
Niet om een nieuwe discussie te starten maar ook als ik zelf op beeld sta en dit tijdstip is af te lezen op de bon, mag ik mijn beeld bekijken, NIET van anderen natuurlijk, ook dat snap ik.
Maar ook daar mag iedereen anders over denken.
Plezierige dag en tot de volgende vraag of antwoord.

Franske1958
door Franske1958 - Jun 9, 2024 om 08:14
445 Antwoorden / 3 Vragen

Voortaan betalen met een pinpas. Dan staan alle transacties op uw bankafschrift en kunnen alle aankopen altijd worden bekeken.

Thijs12
door Thijs12 - Jun 9, 2024 om 08:31
581 Antwoorden / Vragen

In ieder geval zou ik een brief naar het hoofdkantoor schrijven.
Ik zou indien mogelijk nooit meer contant betalen.
Veel veiliger met de pinpas.
Ik heb natuurlijk gemakkelijk praten, ik krijg tenminste mijn inkomen via de bank. Mijn vaste lasten moeten ook allemaal per bank betaald worden. Dat geldt helaas nog niet voor iedereen.
GA, leeftijd van personen is echt iets persoonlijks. Fotos hoef je ook niet te sparen van iedereen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 9, 2024 om 11:48
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs12,

Op de bon staat precies hoeveel TS heeft gegeven aan de caissière.

Iemand zit te liegen: of de caissière steelt geld of TS is "verstrooid".....

ti
door tilpend Jun 9, 2024 om 12:46
143 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, dat zie je niet op de bon. Je ziet wat de caissière heeft aangeslagen wat ze heeft ontvangen maar dat kan, door een fout of bewuste actie, iets anders zijn dan het bedrag dat TS gegeven heeft.
Leeftijd is echt volstrekt irrelevant.

Thijs12
door Thijs12 Jun 9, 2024 om 12:54
581 Antwoorden / Vragen

Op de bon bij contante betaling staat wat de cassiere intoetst.
Misschien niet het bedrag wat TS afgeeft.
Dat kan nu niemand meer controleren.
Hoe voorkom je zoiets? Foto maken als je het geld afgeeft?
Op de bon bij pinbetalingen staat exact hoeveel geld er afgeschreven wordt.
Daar kunnen ook fouten gemaakt worden. Maar die zijn dan wel gedocumenteerd.
Ik heb ooit gehad, een pinbetaling was niet gelukt, nog een keer de pin intoetsen. Toen dubbel afgeschreven hetzelfde bedrag een minuut verschil. Dit werd ook meteen opgelost. Bewijs aanwezig.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 9, 2024 om 15:55
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thijs12 en Tilpend,

TS is een vrouw van 70 en dus met voldoende levenservaring om zich niet zomaar re laten wegsturen als een klein kind.

Doordat TS niet heeft gewacht op de politie staat zij zwak.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 9, 2024 om 12:02
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Ik doe wekelijks mijn boodschappen bij de Action en ik betaal altijd contant.

Onderaan de kassabon zie je wat je aan de caissière geeft.

Als consument moet je natuurlijk goed opletten, helemaal als je alleen winkelt.

ne
door neodutchio Jun 9, 2024 om 14:25
5209 Antwoorden / 12 Vragen

Nogmaals: onderaan zie je wat de cassiere ingetoetst heeft.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 9, 2024 om 15:48
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Als je 50 euro aan de caissière geeft , dan zie je toch meteen op de kassabon, dat de caissière een fout heeft gemaakt ....?

De fout van TS was, dat zij zich liet wegsturen door de bedrijfsleider en niet wachtte op de politie.

ne
door neodutchio Jun 9, 2024 om 16:14
5209 Antwoorden / 12 Vragen

U haalt een hoop nutteloze zaken door elkaar. Niet echt handig en geeft enkel maar ruis.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 9, 2024 om 22:49
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Ik kom wekelijks bij de Action.

Dit verhaal rammelt......

ne
door neodutchio Jun 11, 2024 om 10:47
5209 Antwoorden / 12 Vragen

Nee, uw verhaal rammelt (weer eens).

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 11, 2024 om 10:53
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Bij mij (in de hoofdstad van
 Nederland.....;<)) ) hebben sommige kassa's een geldmachine : de caissière raakt het geld niet eens meer aan ; je moet de biljetten in een "gleuf doen" en ontvangt munten uit een bakje.

Hetzelfde systeem als bij sommige pompstations.

Ik zie het bij sommige Jumbo's.

Ik weet niet of zo'n systeem al in uw dorp is ingevoerd ....;<))

tenormin
door tenormin - Jun 9, 2024 om 14:00
16895 Antwoorden / 108 Vragen

Snap ik eigenlijk niet, ieder briefje word gescand op echtheid, zou sowiezo ook met uw briefje van €50,00 zo hebben moeten gaan. Als Action beweerd geen extra €50,00 in kas te hebben, kan ik me bijna niet voorstellen dat ze daarom gaan liegen. Om de kassamedewerkster te verdenken zou ook wel wat ver gaan. Misschien heeft u zelf echt een vergissing gemaakt en gedacht dat u nog een briefje van €50,00 wat maar een tientje bleek te zijn? Kan allemaal. Dit alles is echt helaas pindakaas.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 9, 2024 om 22:51
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

U haalt de woorden uit mijn mond.

E 50,- is veel geld om zo te laten gaan.....

ne
door neodutchio - Jun 9, 2024 om 14:30
5209 Antwoorden / 12 Vragen

De normale procedure is dat of direct de kassa opgemaakt word om na te gaan of er een kasverschil is. Andere optie is, als er niet direct opgemaakt kan worden, uw gegevens genoteerd worden om later contact op te nemen.

Waar het hier om draait is bewijslast en logica. Stel dat de cassiere kwaad in de zin heeft, dan red ze het niet door enkel minder terug te geven. Immers zou die €40,- alsnog ongezien uit de kassa gehaald moeten worden. Ook het scannen van de briefjes is een indicatie of het daadwerkelijk een briefje van 50 zou kunnen zijn.

Helaas in alle gevallen is het uw woord tegen Action.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 9, 2024 om 15:52
1843 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

TS is een vrouw van 70, zij heeft genoeg levenservaring om te protesteren tegen de gang van zaken.

TS had niet weg moeten lopen : hierdoor staat zij zwak.

ne
door neodutchio Jun 9, 2024 om 16:13
5209 Antwoorden / 12 Vragen

Leeftijd is totaal irrelevant.

Li
door Liesmal9 Jun 9, 2024 om 16:43
11 Antwoorden / 7 Vragen

Iedereen bedankt voor jullie antwoorden.
Leuk bedacht politie erbij halen, in deze tijd van tekort aan personeel.
Betaal eigenlijk altijd met pin maar wilde dit biljet gewisseld hebben vandaar.
Het is ook een stukje service.
Poosje geleden "vergat" ik mijn pinpas, Keerde meteen om, lag bij de casierre.Later zag ik dat er na een min. nogmaals was gepind.
Teruggegaan met deze beelden van de bank, hier stond het tijdstip op. Mocht de camera beelden waar IK op stond, op dit tijdstip bekijken.
Kreeg het geld, uit coulanse terug, heel netjes, hoefde men niet te doen, het was tenslotte mijn vergissing.
Helaas bij Action gaat het anders. Neem mijn verlies wel en weer wat wijzer, ook als je 70 bent kun je iedere dag nog leren.
Vrolijke en gezellige dag,  Liesbeth.

Re
door Reinier182 - Jun 9, 2024 om 17:15
207 Antwoorden / Vragen

Blijft een moeilijk probleem. De leidinggevende zal einde van de dag de kassa's controleren en als het klopt komt er een kassa verschil boven en wordt er aangetoond dat je gelijk hebt. Klopt de kassa wel precies dan wordt het moeilijk aan te tonen wie zich vergist? Camera's worden nooit in ons belang gebruikt dus beelden krijg je niet te zien ook niet via mensen die bevoegd zijn. Alleen hopen dat het verschil boven komt anders denk ik pech?

ai
door aiglon - Jun 10, 2024 om 16:11
57 Antwoorden / 10 Vragen

Zelf heb ik achter de kassa bij de GAMMA gewerkt. Als een klant vond dat er te weinig werd terugbetaald, ging de kassalade eruit en moest ik onder toeziend oog van de bouwmarktmanager mijn kassalade natellen. Bij die bouwmarkt vul je het bedrag dat je krijgt van de klant. De klant kan op een scherm zien wat ik aansla op de kassa. Als de klant geen gelijk kreeg werd er regelmatig een tegoedbon gegeven (periode 2010 - 2014).

fikfeeks
door fikfeeks - Jun 10, 2024 om 16:26
17 Antwoorden / 6 Vragen

Even als eerste voor de mensen die denken dat iemand van 70 niet meer weet wat ze een caissière gegeven heeft, dat is natuurlijk kul.
Verder is niet iedereen zo assertief om een geschil op de juiste manier aan te pakken.  In dit geval is de caissière fout en niet de klant.
Ik heb veel achter de kassa gezeten en de regel is dat je briefgeld op de kassalade laat liggen totdat je het wisselgeld teruggegeven hebt. Als de hele transactie klaar is stop je dat pas in de la.
Maar ja de kassamedewerkers worden tegenwoordig niet meer fatsoenlijk ingeleerd. Mocht er toch een conflict zijn dan wordt de kassalade direct geteld.
Dus wie zijn hier fout? Juist de caissière en de bedrijfsleider.

ka
door kaartendraak Jun 10, 2024 om 19:57
191 Antwoorden / 2 Vragen

Precies wat ik in een reactie bij iemand anders hier zei. Het meeste van het jonge grut doet je geld meteen in de la en pakt dan je wisselgeld en zelfs van klein naar groot terug uittellen is er niet meer bij. En we MOETEN contant blijven betalen, zoveel als we kunnen, dan ben je tenminste nog baas over je uitgaven zonder dat de bank oid meekijkt wat je koopt.

mahadma
door mahadma - Jun 11, 2024 om 10:40
11652 Antwoorden / 51 Vragen

De reden dat het biljet(ten) moet worden aangeslagen in de kassa is nodig zodat het wisselgeld bedrag wordt getoont. Ik heb nog gewoon moeten leren geld uit te tellen uit de kassa (35 jaar detailhandel)

sira
door sira Jun 11, 2024 om 18:10
2454 Antwoorden / 24 Vragen

Zo heb ik het ook nog geleerd en als ik een keer contant betaal en ik zeg tegen de cassière: "zal ik er soms € 0,20 bij doen?". Dan komen ze er al niet meer uit. Ze geven liever al het kleine geld uit dan dat ze moeten gaan rekenen.

ze
door zeemannetje - Jun 11, 2024 om 14:28
128 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe zeker ben je van je zaak? Je zou aangifte bij de politie kunnen overwegen, die hebben sowieso bevoegdheid om camerabeelden te bekijken.

Ja
door JannyBoe Jun 11, 2024 om 14:40
556 Antwoorden / Vragen

De politie mag beelden wel opeisen maar mag ze pas bekijken na toestemming van de Officier van Justitie.
Als je aangifte doet, dan is de vraag van wat? Er is immers geen sprake van een misdrijf.
Ik denk dat de gang naar het politiebureau vergeefs zal zijn.

Aan het einde  van de kassa dienst lag er aldus bij natellen het extra bedrag van 35 euro in de lade.
Waarom nam Action geen contact met U ?
Mij was dit eens overkomen en was bij de natelling en kreeg alzo mijn 20 euro terug.

atlas1302
door atlas1302 Jun 11, 2024 om 23:17
349 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat 35 plus 5 geen 50 euro maakt!

Ke
door Keesje39 - Jun 12, 2024 om 17:58
29 Antwoorden / Vragen

Geachte Liesbeth en alle anderen,
Als ik met € 50 betaal - zeker bij een wat kleiner bedrag - vraag ik altijd goed verstaanbaar: "heb je / hebt u terug van 50 euro?" Dan kan er geen misverstand ontstaan.