Ka
door KayDee Dec 30, 2017 om 01:55
Geldzaken & recht

Wat mag ik opzeggen als niet erfgenaam?

Mijn buurman is overleden. Hij had hoge schulden. De ergenamen vragen nu info op bij een notaris.
Zij vroegen of ik alvast zijn energiecontract + internetabonnement wil opzeggen.
Ook om Medidis te bellen om het zuurstofapparaat op te halen.

Mag ik dit allemaal doen zonder automatisch als erfgenaam te worden beschouwd?

5041 13 Rapporteer

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Dec 30, 2017 om 02:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je KAN als buurman helemaal niets opzeggen, dat moeten de nabestaanden regelen.

Zou een mooie boel worden als iedere willekeurige buurman of buurvrouw zomaar contracten/abonnementen zou kunnen beëindigen.

getty
door getty - Dec 30, 2017 om 09:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Niets doen of ondertekenen!

panter22
door panter22 - Dec 30, 2017 om 09:23
6599 Antwoorden / Vragen

Erfgenamen moeten alles zelf regelen,
Ook al regelde je veel voor de buurman en zou je dat nog graag voor de buurman willen doen, nu is het een zaak voor de erfgenamen.
Geen abonnementen opzeggen of het huis leeghalen, niets doen want er zijn hoge schulden,

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2017 om 09:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U wordt door wat te doen niet zo maar erfgenaam, maar dat opzeggen, kunt u helemaal niet.

“grappige” nabestaanden heeft uw buurman. Zijn zelf wel in staat contact op te nemen met een notaris, maar andere zaken schuiven ze u toe.

Niets doen is veel verstandiger.

ol
door old fellow - Dec 30, 2017 om 10:33
90 Antwoorden / Vragen

N.B., al pakt u maar een fotolijstje, theelepeltje uof een rol toiletpapier uit het huis van de buur, kan u al als erfgenaam gezien worden , met alle schulden erbij van dien.En daar wordt u niet blij van.

getty
door getty Dec 30, 2017 om 11:26
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Je bent dan hooguit een dief. Een officiële erve wordt hij zo zeker niet.

me
door mein33 Dec 30, 2017 om 11:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@oldfellow,   Hänschen ??

Op die manier wordt je geen buurman geen erfgenaam, maar kun je wel beschuldigd worden van 'huisvredebreuk' en 'diefstal'.

Cookies
door Cookies Dec 30, 2017 om 11:56
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik dacht al, wat doen die buren toch allemaal in het huis van de overleden miljonair aan de overkant? Maar nu begrijp ik het, geen liefdevolle burenzorg, maar @kassa.;-))

hutch
door hutch Dec 30, 2017 om 13:28
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Kernwoorden, in deze, indien de persoon voor zijn overlijden een sleutel aan de buurman heeft gegeven: Insluiping / verduistering-diefstal / 'valse' sleutel.
Huisvredebreuk kan niet, als niemand aanwezig is.

Ka
door KayDee Dec 30, 2017 om 20:38
Antwoorden / 1 Vragen

@Carola.83: In dit geval was het wel degelijk liefdevolle burenzorg. Erger nog, ik heb veel voor hem gekocht en veel aan hem gegeven wat ik zelf niet meer kon gebruiken. Ook telkens een bord eten gebracht omdat hij niet meer zelf kon koken. Hij was middels een zuurstofapparaat aan huis gebonden. Hij was gescheiden en had geen kinderen om  voor hem te zorgen.

De erfgenamen zijn zijn oudere zus (hijzelf was 67 jaar) en zijn jongere broer die hij al 15 jaar niet meer gezien had en waar hij geen contact meer mee had. Maar het is wel die broer die niet wilde dat hij door de gemeente gecremeerd werd. Hij heeft de crematie helemaal in zijn eentje geregeld en ook betaald. Hij was ook op de hoogte van de schulden, enkel niet hoe hoog het bedrag is. Dat is nu aan het uitzoeken middels een notaris. daar heeft hij 3 maanden de tijd voor.

Cookies
door Cookies Dec 30, 2017 om 20:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@kaydee: mijn opmerking daarover was een grapje. Fijn dat er ook nog buren zoals jij zijn. Het is echt aan de nabestaanden alle zaken omtrent het overlijden af te handelen.

Ge
door Genee Dec 31, 2017 om 09:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Verwerping van een erfenis kost zo’n €120 aan griffierechten.
Toch vreemd, je wil niks uit de erfenis hebben maar dat kost je wel geld.

di
door digioma - Dec 30, 2017 om 10:48
646 Antwoorden / 29 Vragen

Mogelijk heeft u een sleutel van de woning van uw overleden buurman. Om vervelende vragen voor te zijn kunt u de sleutel beter aan de nabestaanden terug geven.

me
door mein33 - Dec 30, 2017 om 11:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@kaydee,

Helemaal niets doen, dan kunt u er achteraf ook geen geduvel mee krijgen !
De erfgenamen trekken hun handen er vooralsnog vanaf om geen enkel risico te nemen en proberen u nu voor hun karretje te spannen.
Voor het geval u een sleutel van de woning mocht hebben, betreedt de woning onder geen voorwaarde en laat ook "niemand" binnen, wie er ook om zou mogen vragen.

Houdt u in dit geval strikt aan de regel :  'ik weet van niets, kom van nergens en bemoei me ook nergens mee".

Cookies
door Cookies Dec 30, 2017 om 12:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mein33, je denkt toch niet dat er ook maar 1 instantie een overlijdensmelding accepteert van een buurman?

me
door mein33 Dec 30, 2017 om 13:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@carola.83,

Dat denk ik ook niet, maar de vriendelijke buurman moet zich niet in de luren laten leggen door erfgenamen die nog moeten bepalen of zij wel of niet de nalatenschap accepteren en hij kan zich maar het beste, op voorhand, van alles distantiëren.

Cookies
door Cookies Dec 30, 2017 om 13:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat laatste is helemaal waar: "bemoei je er niet mee, Lena!" Vind het behoorlijk brutaal en "niet kunnen" wat de nabestaanden aan buurman vragen.

me
door mein33 Dec 30, 2017 om 13:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@carola.83,

"De brutaalsten hebben de halve wereld" is toch zo'n soort uitdrukking en waarschuwen voor de 'brutaalsten' is het enige wat we kunnen doen en het is maar te hopen dat Ts. dat begrijpt.
Hopelijk reageert hij nog,?

Topantwoord

Ge
door Genee - Dec 30, 2017 om 12:51
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Abonnementen opzeggen door een niet-familielid is niet zo'n probleem.
Bij Ziggo bijvoorbeeld staat, Is een familielid of een bekende overleden.......
Kan meestal telefonisch, soms wordt een kopie van akte van overlijden gevraagd.

En erfgenaam worden door het opzeggen van abonnementen dat zou u wel willen als de buurman vermogend was geweest.
Wanneer de buurman geen familie van u is en u niet is zijn testament genoemd wordt bent u geen erfgenaam.
Het is pas duidelijk wie de erfgenamen zijn als de notaris de verklaring van erfrecht heeft opgemaakt.
En door het meenemen van spullen uit zijn huis kunt u een dief genoemd worden maar wordt u geen erfgenaam.

Nog een tip voor de 'erfgenamen', zij moeten de kosten voor de crematie/begrafenis welke niet gedekt worden door een begrafenisverzekering, ook al is het maar een klein bedrag, niet betalen van de rekening van de overledene maar zelf betalen.
In weze accepteert de opdrachtgever van de uitvaart hiermee de erfenis.

Cookies
door Cookies Dec 30, 2017 om 12:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Probeer jij dan maar eens als buurman het internetabo van je buren te beëindigen. Succes.

Ge
door Genee Dec 30, 2017 om 13:18
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Gaat zeker lukken, vooral als ik het klantnummer van de buur heb.
Heb telefonisch veel abonnementen van een overleden familielid stop kunnen zetten.
Heb me wel kenbaar gemaakt als familielid maar was zelf verbaast dat het zo eenvoudig ging.
Gevraagd of ze een kopie overlijdingsakte daarvoor moesten hebben, nee hoor niet nodig.

tijger1
door tijger1 Dec 30, 2017 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. En toch schijnt dat heel makkelijk te kunnen. Weet van een “enge” buur, die om te zieken de internet en engiecontracten van zijn buren in de straat liet omzetten. Tot een tijdje daarvoor ging hij heel goed met iedereen om en had daardoor dus kennis van de leveranciers.

Gaf heel wat “gedoe” voor dat een en ander hersteld was.

tijger1
door tijger1 - Dec 30, 2017 om 12:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@toonder

Uw laatste zin is onzin.

De opdrachtgever voor de uitvaart is als eerste het aanspreekpunt voor het betalen van die kosten, maar die kosten komen ook als eerste ten laste van de nalatenschap en kunnen dus gerust van de bankrekening van de overledene betaald worden.

Met die handeling aanvaardt men niet de nalatenschap.

Ge
door Genee Dec 30, 2017 om 14:13
1509 Antwoorden / 1 Vragen

U zult gelijk hebben.

aurora1
door aurora1 - Dec 30, 2017 om 18:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U bent helemaal tot niets bevoegd. Niet mee bemoeien en er weg blijven, u heeft daar niets te zoeken. Die erfgenamen moeten alles regelen. Belachelijk en onbehoorlijk dat ze aan u vragen om allerhande voor ze te doen. Laten ze ook zelf maar e.e.a. regelen omtrent dat zuurstofapparaat.
Dus u "mag" helemaal niets. Niet opruimen, er niet binnen allerhande doen, niets opzeggen, niets regelen enz.
Wens ze sterkte met e.e.a. en blijf lekker in uw eigen huis.
Of de overledene al dan niet hoge schulden had gaat u en niemand aan behalve de erfgenamen.
Als u een sleutel heeft lever die dan per omgaande in bij de erfgenamen en vraag een bewijs van ontvangst met namen, datum enz. Dat kan dus een simpel briefje zijn dat u zelf vooraf even schrijft of tikt.

Gr
door Grunn1 - Dec 31, 2017 om 09:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

U was blijkbaar bevriend met uw buurman maar bent u dat ook met zijn familie? Zo nee indien u een sleutel heeft van uw overleden buurman gooi deze in zijn brievenbus en bemoei u nergens mee, uw buurman is overleden laat de nabestaanden alles regelen. U bent verder niks van zijn familie.

Face
door Face - Dec 31, 2017 om 10:11
10 Antwoorden / Vragen

Hahaha heerlijk dit. Iedereen klagen dat niks kan, terwijl je gewoon als je gegevens hebt van iemand, je er gewoon doorheen kunt komen als je belt naar wie dan ook, dan kun je alles doen. Wat een moeilijk gedoe zeg...

Gr
door Grunn1 Dec 31, 2017 om 14:17
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Dat is niet waar. Veel bedrijven vragen om een kopie overlijdensakte om bijvoorbeeld een verzekering op te zeggen. Heb het zelf meegemaakt bij overlijden moeder. Het is wel zo dat niet elke instelling/bedrijf hierom vraagt maar die dat wel doen kan je als buren niet opzeggen. En gelukkig kan ook veel niet en eigenlijk zou het ook niet moeten mogen, makkelijk om voor een ieder alles op te kunnen zegen.