claridge
door claridge Sep 5, 2011 om 18:00
Geldzaken & recht

Wat moet ik hiermee?

We kregen een rekening per mail over een bedrag van 981 dollars. We hebben echter nooit iets besteld! De datum waarop de order geplaatst is waren we niet eens thuis, we waren een week op vakantie. De rekening is gefactureerd aan onze creditcard, die we nooit gebruiken.
We hebben op de bank nagekeken maar daar is gelukkig (nog) niets afgehouden. Wat moeten we hiermee, kan iemand zomaar iets via ons mailadres bestellen? Kunnen ze dat bedrag van onze rekening boeken? Ze hebben geen creditcardnummer, maar toch maak ik me zorgen!
Claridge

1181 14 Rapporteer

birdies
door birdies - Sep 5, 2011 om 18:09
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Kun je (het belangrijkste gedeelte) de tekst v.d. mail even kopiëren en hier plakken? Vermoed dat het om spam of phishingmail gaat.

claridge
door claridge - Sep 5, 2011 om 18:28
17 Antwoorden / 13 Vragen

Van: ïnfo"
Aan: ons e-mail adres
Verzonden: Woensdag 31 augustus 2011 6:14
Onderwerp: Order ID148732

Gefactureerd aan:
ons e-mail adres
Bestelnummer: XM.......
Ontvangstdatum:08/30/11
Bestel totaal: $834,99
Gefactureerd aan: Credit Card

Item Beschrijving prijs per
Number Digital Revieuw Tool,v1.0(4+) eenheid
1 schrijf een recensie $981,25

Zo als boven beschreven ziet het uit, moest het zelf in typen scannen lukte niet.

edrick3
door edrick3 - Sep 5, 2011 om 18:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo claridge,

.....moest het zelf in typen scannen lukte niet......
Linkermuisknop ingedrukt houden en dan over de tekst gaan. Wordt blauw. Dan rechtermuisknop klikken op de blauwe tekst en kiezen voor kopiëren.
Plaats de cursor in het antwoordveld, rechtermuisklik en kiezen voor Plakken.

Maar dit allemaal even terzijde.

Die mail ziet er dus echt wel uit als spam.

Weggooien en niet op reageren!

Met vr.gr.

claridge
door claridge - Sep 5, 2011 om 18:41
17 Antwoorden / 13 Vragen

Zal ik doen, dankjewel voor de snelle reactie!

Claridge

ee
door eendracht_1 - Sep 5, 2011 om 18:47
30 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak zit er dan nog een bijlage bij - alwaar bijvoorbeeld een trojan/virus in zit. In deze bijlage zou dan een toelichting staan over de bestelling. Die bijlage dus niet openen!!

freya
door freya - Sep 5, 2011 om 19:13
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo claridge,

Deze 'vraag' is hier al vaker voorbij gekomen. Lees het volgende topic *[u]klik[/u]* ook maar eens door. Dit soort mailtjes verschijnen in vele varianten. Heb er zelf ook al eens een paar uit mijn spambox gevist. De laatste tijd worden vele mensen met dit soort 'nota's' overspoeld. En altijd gaat het om bedragen van zo rond de 700 à 900 dollars.... Van tijd tot tijd worden dit soort oude trucs weer van stal gehaald in een poging mensen geld afhandig te maken.
Zoals al aangegeven, niets mee doen en gewoon weggooien....

m.vr.gr. Freya

pb
door pbarendse - Sep 5, 2011 om 19:16
406 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=eendracht schreef op maandag 5 sep 2011, 18:47]Vaak zit er dan nog een bijlage bij - alwaar bijvoorbeeld een trojan/virus in zit. In deze bijlage zou dan een toelichting staan over de bestelling. Die bijlage dus niet openen!!

Ik heb er ook al een aantal uit mijn mailbox gemikt. Meestal staat er een link bij waar je het een en ander na zou kunnen kijken. Die link verwijst echter (vermoedelijk, ik heb niet geklikt...) naar een site waar je PC besmet wordt met allerlei rotzooi.

diumenge
door diumenge - Sep 5, 2011 om 19:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=claridge schreef op maandag 5 sep 2011, 18:00]... De rekening is gefactureerd aan onze creditcard, die we nooit gebruiken. ...De vraag is al beantwoord en als het goed is hebt u de mail weggegooid. Maar ik vraag me toch af of het wel echt gefactureerd was aan uw creditcard, of dat dat er gewoon stond. Dus, stonden de gegevens van uw creditcard daadwerkelijk in de mail of lieten ze u alleen geloven dat om u creditcard ging?

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 5, 2011 om 19:51
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hebben geen creditcardnummer..........

diumenge
door diumenge - Sep 5, 2011 om 19:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=sonjaatje schreef op maandag 5 sep 2011, 19:51]Ze hebben geen creditcardnummer..........Daar ga ik ook van uit, maar dat is niet wat er staat.

freya
door freya - Sep 5, 2011 om 20:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@^^

In dergelijke mails staan nooit persoonlijke gegevens, alleen je e-mailadres. En dan moet je nog geluk hebben, want vaak is het niet eens je eigen e-mailadres, maar een e-mailadres wat er op lijkt. En dat geeft dus al aan dat het mailtje naar een hele lijst met e-mailadressen (op alfabet) gestuurd wordt. Ze nemen niet eens de moeite om die mailtjes persoonlijk te sturen, ze worden naar 10-tallen (misschien wel 100-tallen) e-mailadressen tegelijk verstuurd....

En zelfs die bestelde 'Digital review tool v1.0 (4+)' komt me héél bekend voor.....
Ze nemen niet eens de moeite om dáár variatie in aan te brengen. Kortom, amateurisme van de bovenste plank....

Freya

diumenge
door diumenge - Sep 5, 2011 om 20:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, dat weet ik allemaal. Waar het me om gaat is wat de vraagstelster schrijft. Waarom denk ze dat het haar creditcard betreft, is dat gewoon goedgelovigheid, angst, of .... ? Het is gewoon nieuwsgierigheid, want ik begrijp gewoon niet dat mensen überhaupt dit soort mails serieus nemen.

lo
door loesje48 - Sep 5, 2011 om 20:51
116 Antwoorden / 17 Vragen

Ik denk angst. Ik heb namelijk precies dezelfde mail gehad en ik schrok me ook rot. Geen idee wat de achtergrond van de vraagstelster is, maar ik ben halverwege de 20 en vorig jaar afgestudeerd aan n TU...Als het op mn hotmailadres was geweest, was het enkeltje prullenbak geweest. Maar dit is het emailadres van mijn student-mail, die ik voorheen regelmatig gebruikte als ik het een of ander online bestelde met creditcard. Vandaar dat ik eerst ook schrok. Had daarna wel de conclusie getrokken dat het spam was, maar ben toch opgelucht te horen dat meer mensen hier "last" van hebben.

freya
door freya - Sep 5, 2011 om 21:02
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Voor geïnteresseerden, hier een 'link' over deze zgn. bestelling van het door de TS genoemde artikel:

[u]Digital Review Tool v1.0 (4+)[/u]

Freya