mi
door michellekepen Sep 13, 2018 om 18:18
Geldzaken & recht

Wat te doen tegen misleidende Optimel reclame?

Optimel heeft een actie dat je een pak gratis kunt proberen: "probeer nu GRATIS". Zo staat met grote letters op een rode achtergrond aangegeven.

Thuisgekomen uitgezocht welke actie te ondernemen om geld terug te krijgen. Maar wat blijkt? Helemaal onderaan, in werkelijk miniscuul kleine lettertjes, staat "actieperiode loopt t/m 31 augustus 2018". De betreffende verpakking na deze datum gekocht, verpakking houdbaar tot 17-9-2018.

De Optimel Klantenservice (0800-0765) gebeld en dan wordt duidelijk: Optimel verkoopt willens en wetens na 1 spetember 2018 actie-pakken, dus na beëindiging van de actie, omdat ze het een waste vinden om reeds teveel geprinte/bedrukte verpakkingen weg te gooien. Dat zou men zonde van het materiaal vinden. Dus zonde voor het milieu.

Geen mens zal gaan procederen voor twee 'gratis' pakken Optimel. Maar tegelijkertijd worden honderden/duizenden consumenten bewust op het verkeerde been gezet. Want het zal duidelijk zijn dat op een uitzondering na, geen enkele consument de miniscule lettertjes (1,5 mm!) in de de winkel of supermarkt zal lezen. En daarmee heb je m.i. te maken met misleiding of oplichting.

Welke (consumenten)organisatie kan hier iets tegen ondernemen?

2390 13 Rapporteer

me
door mein33 - Sep 13, 2018 om 18:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De data van de actieperiode staat niet voor niets op de verpakking en de houdbaarheidsdatum is meestal veel en veel langer dan de duur van de actieperiode.
De verpakkingen met inhoud, waarop de actiecode nog staat, kunnen ze toch niet zomaar weggooien, dat zou pure verspilling van een voedingsproduct en geld zijn.
Een oplettende consument is ook allert op de 'kleine lettertjes', zeker als het om een "probeer GRATIS" actie gaat.

tijger1
door tijger1 - Sep 13, 2018 om 18:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou ze maar “afstraffen” door dat spul nooit meer te kopen. Wat een “boeven”.

Maar persoonlijk heb ik altijd een leesbril bij me, als ik boodschappen doe.

diumenge
door diumenge - Sep 13, 2018 om 18:37
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het is zeker niet netjes van ze, maar om er nou zo'n drama van te maken? Dat van die duizenden consumenten die bewust op het verkeerde been worden gezet zal ook wel meevallen. De doelgroep zal grotendeels wel bereikt zijn, meestal kan je maar een keer je geld terugvragen tenslotte. Van de mensen die nu de pakken kopen zullen er veel dat dus helemaal niet (meer) doen vanwege deze actie. En inderdaad zonde om die verpakkingen te verspillen.

Gr
door Grunn1 Sep 13, 2018 om 19:16
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En dan te bedenken al het werk wat je ervan hebt voor de anderhalve euro, kan je beter in de bonus optimel kopen 1 + 1 gratis.

ro
door ron503 - Sep 13, 2018 om 18:46
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Doe uw verhaal eens bij de supermarkt waar u het pak Optimel heeft gekocht want die heeft het pak in de schappen gehouden. Het is wel zo dat de ene supermarkt sneller door de actievoorraad heen is dan de andere supermarkt en enkel naar de houdbaarheidsdatum kijkt en die is nog niet verstreken. Optimel betichten van misleiding en of oplichting is een zware uitspraak want in werkelijke zin heeft de supermarkt een fout begaan om na het verlopen van de actie de pakken optimel toch nog te verkopen en niet retour Optimel te doen.

diumenge
door diumenge Sep 13, 2018 om 19:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nou is Optimel best lang houdbaar, maar het lijkt mij sterk dat pakken van 31/8 of eerder nu nog in de schappen staan. Ik denk toch eerder dat Optimel na 31/8 gewoon nog pakken levert met die actietekst. Dat valt ook op te maken uit de reactie die TS van de klantenservice zegt te hebben ontvangen.

Gr
door Grunn1 Sep 13, 2018 om 19:13
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De aktie is van Optimel en niet van een supermarkt. De algemene voorwaarden staan op het pak en de verkoper is hier niet verantwoordelijk voor.

simon55
door simon55 - Sep 13, 2018 om 21:07
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U kunjt ze ruilen bij mij voor de pakken "Goedemorgen ""

gerbera
door gerbera - Sep 13, 2018 om 22:24
7373 Antwoorden / 14 Vragen

En daarmee heb je m.i. te maken met misleiding of oplichting.
Hoezo misleiding of oplichting, het staat toch op de verpakking tot wanneer de actie loopt. En het is heel normaal dat acties niet eeuwigdurend zijn. Ik maak er uit op dat u het alleen gekocht heeft omdat het woord GRATIS er op stond.

verpakking houdbaar tot 17-9-2018.  Dan heeft u nog 4 dagen om het te nuttigen.

 Overigens vreemd dat de super nog pakken heeft staan die nog maar 4 dagen houdbaar zijn. Blijkbaar nog ergens achteraf een doos gevonden
Zou u verder willen adviseren eens op te zoeken wat de woorden misleidig en oplichting betekenen want hierin gaat u wel erg ver.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 14, 2018 om 13:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

edit

pe
door peentjes - Sep 14, 2018 om 00:14
421 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u die honderden/duizenden dan gesproken? Anders gewoon geen optimel meer kopen.

Thijs12
door Thijs12 - Sep 14, 2018 om 00:16
555 Antwoorden / Vragen

Koop gewoon een ander merk. Opgelost.

panter22
door panter22 - Sep 14, 2018 om 08:07
6599 Antwoorden / Vragen

Misleiding of oplichting?
Je hebt toch gekregen waarvoor je betaald hebt? Je bent niet opgelicht.
Je kon dat pak Optimel gratis krijgen als je aan de voorwaarden voldeed.
De voorwaarden stonden op het pak gedrukt. Had je kunnen lezen, desnoods met een leesbril.
Nu was toevallig de actie al afgelopen.
Maar in de voorwaarden staat meestal dat je via facebook of internet de kassabon moet uploaden.
Heb je geen internet, ben je dan ook misleid?
Je hebt het over 2 gratis pakken optimel. Was het de actie zoals Epcot  schreef 1 + 1 gratis van AH?
En dan nog het 2e pak gratis krijgen via Optimel?
Het lijkt wel extreme couponing.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 14, 2018 om 09:48
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Maak net als @RON...  stelt uw klacht kenbaar bij de winkel waar u kocht met een opmerking over de uiterste houdbaarheidsdatum van de aanbieding.
Aan Optimel is niets te verwijten, hoguit het gebruik van kleine lettertjes.

me
door mein33 Sep 14, 2018 om 13:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Voor GROTE letters is er geen plaats genoeg op het pak.;-))

gerbera
door gerbera - Sep 14, 2018 om 11:31
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Maar tegelijkertijd worden honderden/duizenden consumenten bewust op het verkeerde been gezet.

Als Optimel in die 13 dagen zo'n omzet heeft vraag ik mij af hoe het mogelijk is dat er, in de super, pakken staan die nog maar 4 dagen houdbaar zijn. Overigens zijn de lettertjes niet zo klein 1,5mm komt ongeveer overeen met de tekstgroote op uw PC scherm bij 100%, gemiddeld 2 mm en op telefoon en tablet nog kleiner.

mi
door michellekepen - Sep 14, 2018 om 19:58
22 Antwoorden / 11 Vragen

Omdat er nogal wat foutieve aannames gemaakt worden, even de feiten op een rijtje gezet:
- pakken kennen een tht van 17-9-2018. Productiedatum ligt volgens Optimel 14 dagen terug
- dat de pakken op moment van aankoop nog maar 4 dagen houdbaar zouden zijn, is een (foutieve) aanname van een aantal reageerders
- op de pakken staat met koeieletters "Actie", op de achterkant in miniscule letttertjes staat dat de actie tot 31 augustus loopt.
- de productiedatum van betreffende pakken Optimel is op of rond 3 spetember. De actie was toen dus al lang afgelopen. De tijd die distributie + vervoer en verkoop vergen, zijn dan zelfs nog niet meegerekend
- Optimel wenst oude, reeds bedrukte verpakkingen te gebruiken (zogenaamd beter voor het 'milieu'). Bewuste keuze. Staat dus volledig los van voedsel besparing: pakken zijn immers nog niet gevuld!
- ik ken de omzetcijfers van Optimel niet. Maar dat er minimaal honderden pakken per dag verkocht worden, lijkt een conservatieve schatting. Ter indicatie, in 2018 werden alleen al 1.000.000(!) samples uitgedeeld (bron Adformatie)

Optimel kiest er voor een product te fabriceren, waarvan de wervende reclametekst op dat moment al lang achterhaald is. Willens en wetens. Dat noem ik misleiding en/of oplichting.

Eerlijkheid gebied mij te vertellen dat de Otimel prima smaakte. Toch zorgt de hele gang van zaken voor een nare bijsmaak.

diumenge
door diumenge Sep 14, 2018 om 20:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Er zullen ongetwijfeld honderen pakken per dag worden verkocht, dat wil nog niet zeggen dat alle kopers dat doen/deden voor de geld-terug-actie. Er staat PROBEER NU GRATIS1, waarbij de 1 verwijst naar de actievoorwaarden op de zijkant. En daar staat vrij duidelijk dat de actie t/m 31/8 loopt.

panter22
door panter22 Sep 15, 2018 om 10:29
6599 Antwoorden / Vragen

 "Optimel wenst oude, reeds bedrukte verpakkingen te gebruiken (zogenaamd beter voor het 'milieu'). Bewuste keuze. Staat dus volledig los van voedsel besparing: pakken zijn immers nog niet gevuld!

Voorheen werden die verpakkingen weggegooid. Nu nog opgebruikt. Dat is de milieubesparing.

kr
door krakras - Sep 15, 2018 om 15:53
7 Antwoorden / Vragen

Waar hebben we het over ? Over die 1,37 euro ? Beetje zielig nietwaar ?