to
door tobias17 Jun 28, 2016 om 08:56
Geldzaken & recht

Wat zijn mijn rechten als 17 jarige als ik het huis uit word gezet of wegloop?

ik mijn moeder en stiefvader liggen elkaar de laatste tijd niet zo goed.
het is altijd goed geweest tot een maand a 2 maanden geleden.
volgens mijn ouders verrander ik en dit heeft alles te maken met mijn vriendin.
ik denk echter dat het een ouder wordings procces is.

het grootste probleem licht em in het feit dat ik nog maar 17 jaar ben.
ik heb genoeg adressen waar ik heen kan als het zover is.
maar dit voornamelijk bij vrienden omdat ik niet veel familie heb.
maar mijn ouders zullen hier geen vrede mee nemen.

dit weet ik omdat ik inmiddels 2 keer ben weggelopen.
na hevige ruzies en bedreigingen.
zowel naar mij als mijn vriendin en haar familie.
toen ik weg was werd na 2 uur al een aanvraag voor een amber alert uitgezonden.
de politie is er in betrokken geraakt en het wijk team.
maar mijn ouders zijn niet begripvol voor deze oplossingen.

alle vormen van technologie waarmee ik contact kan zoeken zijn ingenomen.
voornamelijk zodat ik geen contact kan leggen met mijn vriendin.
het maakt me echt heel erg boos want ze ontnemen niet alleen mijn vriendin.
maar ook mijn vrienden ik wist bijvoorbeeld niet dat de vader van een vriend van mij werd gecrimeerd.

de eerste keer was omdat we afspraken hadden gemaakt.
en na 8 uur mocht ik bellen en appen zoveel ik wilde.
maar toen ik rond 9 aan het bellen was kwam mijn moeder de kamer binnen.
wat er gezegd was zinde haar niet met andere woorden ze had staan afluisteren.
er ontstond hevige ruzie zowel met mijn moeder als stiefvader.
alle communicatie werd weg gehaald.
de ipad die ik voor school nodig heb mijn laptop die ik voor school nodig heb.
en dus ook mijn mobiele telefoon.
ik liep het huis uit en het werd 11 uur dus ik ben naar een vriend gegaan in de hoop daar te kunnen blijven.
het is wel zo dat mocht ik daar willen blijven ik thuis moest inlichten.
dus ik belde en zoals verwacht kwam mijn stiefvader mij ophalen.
eenmaal thuis brak de hel los.
mijn moeder stond vloekend en dreigend tegen over me en verweed me dat ik alles kapot maak.
dat mijn gezin mij niks meer boeit en dat ik de situatie te danken heb aan mezelf en mijn vriendin.
er werd een gesprek geregeld met de huis arts en daar zijn we heen geweest.
in de wacht kamer brak mijn moeder al en verweed me weer vanalles.
mijn vader moest er bij komen anders zou mijn moeder instorten.
toen we aan de beurt waren zaten we met z'n 3en in het kamertje.
ik hield mijn mond terwijl mijn ouders me waar ik bij zat van vanalles beschuldigde en schreeuwde.
er werd een gesprek met een praktijk ondersteuner aangevraagd.

nog geen week later was de tweede keer.
ik ben naar werk geweest waar mijn vriendin me vanwege de situatie stond op te wachten met een mobieltje.
ondertussen werd thuis al mijn privacy geschonden.
ze lazen al mijn berichten van facebookmassenger tot aan whats-app.
zij vonden dat er genoeg instond om mij naar rotterdam te laten gaan zodat ik over mijn daden kon denken.
met mijn daden word bedoeld dat ik een app gesprek voer en nog wel is eerlijk ben over mijn ouders.
na een flinke bedreiging heb ik de bennen genomen.
en ben op me sokken de deur uit gelopen.
ik ben een vrouw tegen gekomen die me een tijdje samen met haar man in huis nam.
in de tussen tijd had ik contact gezocht met mijn vriendin.
zodat zij en haar ouders me misschien konden helpen.
vlak na dat ze me hadden opgehaald en we op het punt stonden weg te gaan werden we gebeld.
ik moest naar het bureau komen om mijn verhaal te doen en vannuit daar naar rotterdam.
na een midweek in rotterdam op de boot van mijn broer.
kwamen we thuis en brak de hel opnieuw los.
vanaf toen ben ik naar het wijkteam gegaan.

mijn punt nu is hebben zij het recht mij te zeggen waar ik wel en niet mag zijn als ik het huis uitgezet word.
zoals ze tijdens de hevige ruzies hebben aangegeven.
of is er een mogelijkheid dat als ik wegloop toch gewoon ergens anders kan verblijven zonder dat de politie me op de nek zit.

alvast bedankt:
tobias 17 jaar

18732 7 Rapporteer

ja
door jackyh - Jun 28, 2016 om 10:18
953 Antwoorden / 4 Vragen

17 jaar en nu al zoveel zorgen en verdriet. Het staat buiten kijf dat je ouders van je houden. Misschien zijn ze over bezorgd maar ze zijn zeer waarschijnlijk bang dat je ondoordachte stappen neemt. Ik begrijp dat je ook nog een vader hebt dus is het niet mogelijk dat je daar tijdelijk gaat wonen? Tobias loop niet te hard van stapel want geloof me de liefde van je ouders wil je niet missen. Hun liefde draag je altijd met je mee. Sterkte Tobias.

to
door tobias17 Jun 28, 2016 om 10:43
Antwoorden / 1 Vragen

mijn vader heb ik al een ruime 8-9 jaar niet gezien of gesproken.
er zit een flink verleden achter waardoor er geen contact meer is tussen ons.

ja
door jackyh Jun 28, 2016 om 10:54
953 Antwoorden / 4 Vragen

Toen was jij dus 8 misschien 9 jaar oud. De problemen met je vader liggen dus niet bij jou. Als je weet waar hij is bel hem dan. Je bent zijn zoon en hij voelt het beste wat in jou leeft.

hansje klein
door hansje klein - Jun 28, 2016 om 10:33
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Telefoneer of chat liever met een professionele helper......HIER

reflecs
door reflecs - Jun 28, 2016 om 10:37
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo tobias17,

Er zijn twee instanties die kunnen helpen/informeren:

De Kindertelefoon:https://www.kindertelefoon.nl/over-de-kindertelefoon/
Website + tel: 0800-0432 (gratis)

De Kinder- en Jongerenrechtswinkel:http://www.kinderrechtswinkel.nl/
Adressen en telefoonnummers:http://www.kinderrechtswinkel.nl/de-kjrws/

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2016 om 10:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bel tussen 14.00 en 20.00 uur eens naar 0800 0432. Daar kan je je verhaal kwijt en die kunnen je misschien helpen.

Gezien je leeftijd kan je moeder niet zoveel meer doen.

to
door tobias17 Jun 28, 2016 om 10:45
Antwoorden / 1 Vragen

maar dat is nou net het punt ik zou graag willen weten wat mijn rechten zijn in deze.
en wat die van mijn ouders zijn.

Cookies
door Cookies - Jun 28, 2016 om 10:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Reflecs, heeft je gewezen op diverse hulpinstanties, neem daar contact mee op. Dit forum is meer bestemd voor consumentenkwesties en daar valt jouw probleem niet onder. Genoemde instanties hebben op dat gebied veel meer kennis van zaken.

to
door tobias17 Jun 28, 2016 om 11:02
Antwoorden / 1 Vragen

ik ben op dit forum gekomen via zo'n soort gelijk probleem en vraag.
en bedankt voor de tip ik heb er al meerdere geprobeerd

Donna Paola
door Donna Paola - Jun 28, 2016 om 10:59
4 Antwoorden / 1 Vragen

Tot uw 18de wel!

Cookies
door Cookies Jun 28, 2016 om 11:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hé, is daar @1953 weer.

Donna Paola
door Donna Paola Jun 28, 2016 om 11:55
4 Antwoorden / 1 Vragen

???

tenormin
door tenormin Jun 28, 2016 om 19:36
16837 Antwoorden / 108 Vragen

Als "nieuwelinge", 1953, weet je dan verbazend goed de weg. Andere identiteiten al opgedroogd?

marita5
door marita5 - Jun 28, 2016 om 11:00
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tobias17 ,

Zie de antwoorden van @reflecs en zoek hulp .

Lees ook deze informatie eens door , klik op de rode regel.

https://www.ouders.nl/artikelen/kun-je-een-kind-het-huis-uit-zetten