ha
door harennel Aug 15, 2006 om 22:13
Geldzaken & recht

Wateroverlast buren

sinds 1 jaar heb ik een nieuwbouwwonning met een tuin, waar al gezellig wat planten instaan, de buren hebben tegels gelegd met cementvoegen en nu loopt al het regenwater zo onze tuin in, hij staat telkens blank, we hebben al gevraagd wat ze eraan gaan doen, maar reageren er niet op, zij hebben geen last van het water. Mag dit zomaar, en wat kan ik hier aan doen, ik wil geen ruzie maar wel planten in mijn tuin.

16537 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 16, 2006 om 10:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Fijne buren lijkt mij, wat u het meest eenvoudig kunt doen is langs de rand van uw tuin en die van de buren een rand te maken, een cm of 5 boven "hun maaiveld" met tegelranden, de voegen afkitten of eventueel d.mv. uw tuingrond. Op die wijze zullen de buren zelf hinder hebben van het water dat op hun beton valt.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2006 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Harenel,

Wat uw buren hebben gedaan, mag eigenlijk (formeel) niet. Het veroorzaken van overlast is zelfs wettelijk bepaald. Om even een paar lappen tekst uit het Burgerlijk Wetboek, Boek 5 aan te halen:

Artikel 37

De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.

Artikel 52

1. Een eigenaar is verplicht de afdekking van zijn gebouwen en werken zodanig in te richten, dat daarvan het water niet op eens anders erf afloopt.

2. Afwatering op de openbare weg is geoorloofd, indien zij niet bij de wet of verordening verboden is.

(Meer is te lezen in het Burgerlijk Wetboek Boek 5)

Het is echter een kwestie van gelijk hebben en gelijk krijgen, en hierbij is het ook zaak om een (goede) relatie met buren niet te verstoren. Ik zou persoonlijk de suggestie van Gerrit opvolgen om een verhoogde afscheiding te maken tussen beide erven. Dat kan inderdaad met tegels of stenen, maar bijvoorbeeld ook met vijverfolie. U kunt allicht vriendelijk uw buren erop attent maken dat u ernstig overlast hebt van het afstromende water door hun terras en vragen of zij in de kosten willen delen om dit te verhelpen.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Aug 16, 2006 om 21:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Brynnar, het laatste dat kosten delen was ik het niet eens, het is een door hun veroorzaakt probleem, en gerrits oplossing komt ook voor hun rekening terwijl ze eigenlijk onschuldig zijn.

Als het een goedkoop randje is, gun ik deze buren een beetje pootje baden zonder zwemdiploma, maar met Brynnars uitgeprinte laten lezen zullen ze zelf wel iets doen...

Bedreigen met is net als incasso buro's dagelijks doen meestal voldoende om een goede schikking te verkrijgen!

ve
door verwijderd - Aug 17, 2006 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Gozik,

Ik ben van nature een vredelievend persoon. Alhoewel ik hier wel formeel de schuld leg bij de buurman, vind ik wel dat er gezamenlijk naar een oplossing gezocht moet worden, ongeacht het feit wie er gelijk heeft.

Ik ben geen voorstander van eenzijdig aan de buren een dreigement te uiten (net zoals een incassobureau) om het probleem op te lossen, want daar maak je doorgaans geen vrienden mee. En zoals Harennel als zegt: "ik wil geen ruzie". Ik denk dat de beste oplossing is om gewoon met een goede bak koffie met zijn allen aan de tafel te zitten en samen met de buren een oplossing te verzinnen.

Je moet een flink aantal jaren naast buren blijven wonen (meestal) en niemand is erbij gebaat om een relatie te verzieken. Beter een goede buur, dan.....? Juist!

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Aug 18, 2006 om 14:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Juist!!! Precies zo zou ik het ook doen. Van die kleine, ronde betonpaaltjes langs afscheiding met de buren plaatsen. Dan is uw probleem opgelost en hebben zij last van hun "eigen" water. Daar kunnen zij u dan niet op aan spreken.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2006 om 14:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben het eens met de stelling van het aanbrengen van een rand.

Een combinatie van de div. ideeën is bijvoorbeeld... Tegen Uw buren
zeggen dat U dit van plan bent zodat ze evt. zelf kunnen reageren en
als de reactie niet bevalt, het gewoon uitvoeren.

Water is simpel te leiden door een goede rand. Het hoeft in eerste
instantie nog geeneens een betonnen te zijn want een houten plank doet
ook wonderen (alleen voor langere termijn niet) en dit is goedkoper.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2006 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ jftm, off-topic,
Ik weet dat de site wel eens wat kuren heeft, maar hoe kom je aan "-1 vragen"?

jftm

Vragen: -1

Antwoorden: 27

Score: 10

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Aug 18, 2006 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan niet reageren op brynnar zelf omdat hij geen "reageren" link heeft(ook een probleem?) dus dan maar op deze manier.

Hoe -1 er in komt is mij ook een raadsel. Ik hou het er maar op dat ik
nog gratis een vraag mag stellen voordat ik er voor aangerekend wordt !

ve
door verwijderd - Aug 18, 2006 om 16:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou van die kleine ronde paaltje neerzetten hoger dan hun tuin en dan blijft het water lekker in hun tuin, kijken of ze dan nog niet gaan klagen..........en anders zou ik de woningbouw inlichten (huurhuis), u kunt misschien ook eens inlichtingen gaan halen bij de gemeente bij de afdeling bouw en woningtoezicht.

Veel succes .

ve
door verwijderd - Aug 18, 2006 om 17:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meest voor de hand liggende oplossing is gewoon een soort border maken met betonbanden of paaltjes welke ruim bovben het maaiveld van de buren uitkomen. Echter de buren jagen je wel op kosten. In eerste instantie zou ik ze uitnodigen voor een kopje koffie en het probeleem bespreken om te zien of je er samen uitkomt. Lukt dat niet dan zul je de kosten voor leif moeten nemen maar doe het dan wel meteen goed. Maak die plantenborder dan meteen zo'n 20 cm hoog. een verschil van slechts enkele cm heeft bij een fikse regenbui maar een beperkt effect. Als buren niet willen praten moet je wel. Kennelijk hebben zij dan ook geen behoefte aan goed burencontact. Het is dan voor hun ikke, ikke en de rest kan stikken.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2006 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een opstaanderand zou ook goed kunnen. Als je aan oude afgedankte dakpannen of nok-delen kunt komen dan leg je die er bovenop. En met aan de eigen tuinkant een rij pannen maak je er meteen een afvoergoot van die ook nog enig sierwaarde in de tuin heeft.
Op deze manier kan er geen zand uit U tuin over hun tegels lopen, en het ovrtollig hemelwater blijft bij de buren. Kunnen ze evertueel zelf ook een afvoergootje maken.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2006 om 18:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je wil geen ruzie met de buren, maar met zo'n antwoord lijken ze associaal genoeg om tegenmaatregelen: maak een opstaand randje dat netjes aansluit op hun tegeltjes, er zijn kunststof randjes, een beetje cement erbij en hopla.

Daarnaast een flinke hoeveelheid grond storten op de erfscheiding, zodat ze veel werk hebben als ze het er weer af willen halen. Want als je op de rechter moet wachten wacht je nog lang.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2006 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals je al zegt ik wil geen ruzie, ruzie krijg je door te dreigen, en door zomaar zonder waarschuwing iets te doen.

Vragen om de kosten te delen, dat werkt volgens mij niet, want dan zouden ze net zo goed kosten kunnen maken om het op te lossen en aan hun reactie te merken vinden ze het niet nodig om het op te lossen.

Die bak koffie en dan tot een oplossing komen is natuurlijk een perfect idee, maar werkt in de praktijd niet altijd even goed.

Ikzelf zou er voor kiezen om zelf actie te ondernemen door idd een opstaande rand te maken op de manier die u het beste bevalt.

En dat dan netjes van te voren even te melden. Gewoon even zeggen we gaan een rand maken waardoor we geen last meer hebben van het water dat via de voegen van jullie tegels bij ons de tuin in loopt.

Als ze te paaien zijn om mee te betalen komen ze er dan vanzelf wel mee, zo niet, nou dan heb je in iedergeval jou probleem opgelost en niet zomaar iets verandert, zomaar iets veranderen brengt net zoveel ergenis mee als dreigen.

Idd het is niet eerlijk want het kost u geld, het lijkt kiezen voor twee kwaden: ruzie of onkosten.

ve
door verwijderd - Aug 18, 2006 om 23:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo harennel,

Dat u geen ruzie wil hebben met de buren begrijp ik, maar als ze er helemaal niet over willen praten denk ik ook niet dat het op zal lossen om koffie met ze allen te gaan drinken. Waarom belt u niet met de gemeente of die misschien een oplossing weten. Het zou toch belachelijk zijn dat u voor de onkosten moet opdraaien.Wat u misschien ook kunt doen is de brandweer bellen op hun gewone nummer en de situatie uitleggen, de kans is groot dat hun dan uw tuin leegpompen en dan zien hun ook dat het bij uw buren vandaan komt en dan ontvangen hun of een waarschuwing of een rekening. Veel succes want er is alweer regen voorspeld.Groetjes

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 09:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

BW boek 5 titel 4 artikel 53 is op uw situatie van toepassing en uw buurman handelt onrechtmatig en is daardoor schadeplichtig jegens u. Probeer uw buurman ervan te overtuigen dat hij zelf dient zorg te dragen voor het opvangen van het regenwater dat op zijn erf terecht komt en draag daarvoor zonodig de oplossingen aan. Normaal behoort bestrating op een zandbed te zijn gelegd, waardoor water gemakkelijk in de bodem kan dringen. Bij een afgesloten oppervlak moet het afstromende water in een goot (betonnen segmenten of verzonken drain) aangesloten op een h.w.a.- buis worden afgevoerd. Eventueel zou u kunnen aanbieden om met het werk mee te helpen om de relatie goed te houden, maar de kosten zijn voor rekening van uw buurman die deze situatie bewust heeft geschapen door toepassen van cement of beton.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 10:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier is een heel snelle, nette, redelijk goedkope praktische oplossing: er bestaan kant en klare gootjes met rooster, te plaatsen op de scheiding van jullie erf. Die voert het water af naar ver weg, op straat dus gemeenteriool.of waar jullie het maar willen.Immers als je een "opsluitband" plaatst zijn de buren nog niet van hun water af.      Deze "goot met gegalvaniseerd rooster" valt weg tussen de stenen. Z(Zie grote landelijke bouwmarktketen "G." folder 7-13 aug.2006 17,50 per meter). De buren kunnen die beter op hun grond plaatsen, aansluitend en dus direct naast hun rand van de betegeling, bij jullie zou er water met zand inlopen. Wettelijk zouden zij het inderdaad moeten betalen.

Opsluitband kostte die week 1,69 per meter bij de "G.". echter daarmee zijn de buren niet van hun erfwater verlost.  Ik ben het eens met de prettige benadering, anders worden het meestal oplopende pesterijtjes op allerlei gebied en daar moet u beiden boven staan.

Succes!

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

an01, u laat met uw antwoord de vraagsteller opdraaien voor de kosten van de gootjes. In beginsel behoort de overlastveroorzaker daar zelf voor te zorgen. Mij lijkt als al gezegd en ook door anderen het aanbrengen van een eenvoudige rand de gemakkelijkste oplossing. Per slot van rekening moeten de buren zelf zorgen dat ze van hun water afkomen.

Overigens, aangegeven is dat de tegels met cement zijn vastgezet dus de zandbodem eronder, als die er is heeft weinig nut.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerrit altena:  U heeft niets van mijn advies begrepen, lees svp nog eens goed mijn oplossing over de kant en klare verzonken gootjes van de bouwmarkt G. Winkelstraten, marktpleinen e.d. hebben ze ook maar soms groter.  Zoek eerst eens de folder - het plaatje zegt meer dan al dit gezeur over halve oplossingen - of vraag de G. of professionele erfaanleggers. Het is echt het ei van Columbus.    Nergens staat in mijn advies, dat de kosten voor het "slachtoffer" zijn zoals gerrit meent. Maar de kant en klare gootjes met rooster zijn dé oplossing voor beider wateroverlast want het water stroomt onder de roostertjes weg zonder in de grond te zakken of verder over het erf plassen te maken (het lijkt wel of sommigen van jullie uit wraak de veroorzakers een lesje te willen leren, daarmee is het water nog steeds niet weg en de ruzie een feit), door het gootje van het beton af verder weg naar het riool. Beide buren willen vast geen ruzie, en geen water. Een kering zou geld kosten en niet door de veroorzaker betaald worden, immers enkel een kering zou het water nog niet wegvoeren zonder overlast voor henzelf.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 19:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat jullie ook gaan doen, zorg dat je alles wat er gebeurd, gevordert, gezegt wordt op schrift staat, dus is er een (telefonisch) gesprek, befestig dat dan weer schriftelijk. geven zij (schriftelijk) reactie waar onjuistheden in staan, altijd weer schriftelijk weerleggen.......voor het geval dat het uit de klauwen giert.

verders lijkt vriendelijk onderhandelen de beste stap. maar niet altijd lukt dat, en je weet maar nooit, zou dit voor een rechter belanden hebben jullie in elk geval de foto`s (tuurlijk maken) en de corespondetie.

Hoe zit het trouwens met jullie rechtsbijstandverzekering? ook altijd handig indien het anders niet lukt.

succes

dotje

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 19:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bitch? leegpompen? het water loopt toch naar de buren??

ve
door verwijderd - Aug 20, 2006 om 01:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bericht voor gerritaltena. U had een antwoord naar mij geschreven en daar wil ik even op reageren. Ik lees toch duidelijk de vraag dat de vraagstelster schrijft dat er bij hun tuin het regenwater komt en dat die tuin steeds blank staat. Groeten

ve
door verwijderd - Aug 20, 2006 om 13:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

an01@ niet goed gelezen???

Als de buren de gehele tuin hebben betegeld en de voegen met cement dichtgemaakt, bovendien hun erf/tuin een stukje hoger ligt, waar kunnen dan uitsluitend gootjes komen (zonder breekwerk?? Juist, bij de vraagsteller en dus niet bij de overlastveroorzakers.

Bovendien is het nog maar de vraag of je het afvoerwater zo maar naar de weg of dergelijke kunt/mag laten lopen als die er als is.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

gerritaltena, u heeft mijn advies na de 2e uitleg nog steeds niet begrepen, omdat u niet weet wat een verzonken kant en klaar gootje van de G. is, maar wel afkraken. Hopelijk weet de vraagsteller de oplossing nu wel uit al dat gepingpong te destilleren.

ve
door verwijderd - Aug 21, 2006 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

AN01@

het gaat hier niet over hoe je het kan oplossen, maar wie gaat het oplossen.
U kunt natuurlijk een oplossing aandragen die het slachtoffer zou kunnen doen, maar waar het hie om gaat is dat de veroorzaker dit probleem moet oplossen op eigen grond en met eigen geld,
Hoe hij dit gaat doen, en wat dit gaat kosten is niet van spraken.