Ji
door Jimde Apr 3, 2017 om 21:30
Geldzaken & recht

Watersysteemheffing eigenaren.

Onlangs kwam ik erachter dat we jarenlang ( 14 jaar) te veel waterschapsbelasting hebben betaald. Dit kwam aan het licht, doordat de recente factuur ( maart 2017) veel lager was dan voorgaande jaren. Na bestudering van de facturen werd duidelijk dat er 14 jaar lang ook watersysteemheffing eigenaren geïnd is van onze rekening, wat op naam stond van twee buren. Het gaat hier om zo'n 30-50 euro p.p. Per jaar, dus zo'n 60-100 euro voor de buren, wat er gedurende 14 jaar geïnd is.
Ik heb gebeld met het bedrijf en de situatie uitgelegd. Zij vroegen mij of wij geen eigenaar waren van de twee panden. Dat zijn we niet, want het zijn huurwoningen, wij hebben een koopwoning. Ze gaven de fout toe, maar gaven aan dat ze 2 of 3 en heel misschien 5 jaar terug konden betalen, maar dus niet de 14 jaar die we betaald hebben.

Ik vind dit onterecht, omdat zij de foute factuur hebben verzorgd en wij niet anders hebben gedaan dan de facturen netjes te betalen.
Kan iemand mij vertellen hoe ik wel de onjuiste geinde gelden retour kan ontvangen?
Alvast dank.

6849 9 Rapporteer

Ge
door Genee - Apr 3, 2017 om 21:43
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat was er dan veranderd dat de factuur van maart 2017 zoveel lager was?
U heeft een koopwoning, heeft u dan voor uw eigen woning nooit watersysteemheffing eigenaren betaald?
Of heeft u voor 3 woningen betaald?

ne
door neodutchio - Apr 3, 2017 om 21:50
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Dus de voorgaande jaren heeft u de facturen nooit bekeken dus. Er bestaat een verjaringstermijn, dus tot 5 jaar terug kunt u terug eisen.

jo
door jorisw Apr 5, 2017 om 12:21
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Vragen werkt over het algemeen wat soepeler. Als je gaat eisen krijg je meteen een vervelende discussie.

audb
door audb Apr 5, 2017 om 13:33
1668 Antwoorden / 5 Vragen

dat is hier niet het geval omdat een overheids instantie betreft en daar dat zij verplicht zijn om de gegevens te controlleren kan je wel langer dan 5 jaar terug eisen zelfs tot 20 jaar toe.

Ma
door Maramara - Apr 3, 2017 om 22:19
3 Antwoorden / Vragen

Vervelend maar blijkt dat de administratie doen 1x in de 14 jaar doen toch echt een must is. Daarnaast, je betaalt aan iets, je wilt toch weten wat je betaald en hoe het precies zit of ben ik de enige die hier pietluttig over is

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 3, 2017 om 23:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik vind 5 jaar terug krijgen een royaal gebaar. Oké misschien is het ook wettelijk zo geregeld maar 14 jaar lang de papieren in een map of lade leggen zonder ernaar te kijken is geen fout van het waterschap.

1paul
door 1paul - Apr 5, 2017 om 11:45
3173 Antwoorden / 0 Vragen

5 jaar, de rest kun je naar fluiten, geeft maar weer eens het belang aan van controle...

audb
door audb - Apr 5, 2017 om 13:27
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het is zeker een goede redenen om naar een advocaat toe te stappen en daar te informeren wat uw rechten zijn.

Echter is het waterschap een overheids orgaan en die hebben helaas meer rechten dan als het om een partuculiere instantie zou gaan.

De vraag zal zijn of u recht gaat hebben op terug betaling van het te veel betaalde en over welke periode.

Mocht er terug betaald worden dan heeft u ook recht op de rente over het terug te betalen bedrag.

dokun
door dokun - Apr 5, 2017 om 14:21
152 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk kunt u maar 5 jaar terug gaan vorderen.

Wat misschien wel een verschil maakt is als u niet had kunnen weten dat u de afgelopen 14jr onterrecht een heffing heeft betaald. MAW, mocht het rekeningoverzicht zo onduidelijk zijn dat u zelf er niet achter had kunnen komen dat u die heffingen onterecht betaald heeft. Dan raad ik u aan toch juridische hulp te gaan zoeken. Dan is het geheel buiten uw schuld onstaan, misschien dat u dan wel onder een ander "kopje" de volledige 14jr onterechte heffingen kunt terugvorderen. Mocht dit zo zijn raad ik u aan het juridisch loket een uitvoerige email te sturen waarin u hun om advies vraagt. U krijgt binnen 5 dagen een gratis antwoord.  https://www.juridischloket.nl/

karelstromph
door karelstromph - Apr 5, 2017 om 21:04
95 Antwoorden / 5 Vragen

Neen 5 jaar ziet op heel iets anders, zou gelden als je NIET betaald had. Voorts is het zo, dat je tegenpartij een overheidsorgaan is, dus kun je naar de Bestuursrechtbank. Daar heb je geen advocaat voor nodig (mag wel) dus je enige kosten dan zijn de griffierechten. Maar dat krijg je terug bij de minste winst (je hoeft niet altijd de volle winst te krijgen, maar bij de minste winst al dient de tegenpartij de griffirechten te vergoeden). Je kunt veel advies krijgen bij het juridisch loket. Je hoeft geen jurist te zijn wel je verhaal duidelijk uitleggen. Vooralsnog DIEN je een bezwaar (bij de waterschap) in te dienen, met motivering van de fout en de eis tot terugbetaling. De tegepartij (waterschap) dient een antwoord te sturen, en als dat afwijzend is kun je naar de rechter. Daar motiveer je je verzoek en tevens vraag je de rechter of hij "in goede justitie" de (on)kosten aan je laat vergoeden (doet ie meestal). Overigens ook rente moet je eisen (en dat kan wel oplopen). Succes ermee, laat iets van je horen. Karel

il
door iljaha Apr 5, 2017 om 21:59
179 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad! Goed antwoord.

panter22
door panter22 - Apr 6, 2017 om 09:15
6599 Antwoorden / Vragen

Dit jaar kreeg je de juiste heffing.
De afgelopen 14 jaar had je bezwaar moeten maken tegen de onterechte aanslag.
Heb je niet gedaan. Dus die aanslagen staan vast.
Je krijgt geen geld terug over die 14 jaar.

Die 2,3 of 5 jaar is misschien de termijn waarop het waterschap de heffing kan herberekenen.
Als ze de aanslag terug willen draaien over die jaren, dan zou je het teveel betaalde over die jaren terug kunnen krijgen.
Maar ik ben bang dat je nergens recht op hebt.