Me
door Meulevrouwke Mar 14, 2022 om 13:26
Geldzaken & recht

Wc spoeling al twee weken defect. Betreft huurwoning vrije sector.

Op 28 februari bleef de wc maar doorspoelen. Waterkraan dicht gedraaid. Melding bij verhuurmakelaar gemaakt.Twee dagen later kwam loodgieter, door verhuurmakelaar gestuurd. Gerepareerd maar dag later later rond 19.30u werkte doorspoeling niet meer. Dus weer bij de verhuurmakelaar een melding ingediend. Blijkt dat onderdeel bestelt moet worden. Ze vroegen mij wat een goede oplossing zou zijn. Heb gezegd: zoek een alternatieve doorspoeling. Inmiddels zit ik 2 weken zonder een werkend toilet zonder enig uitzicht op een oplossing. En dat voor een maandelijkse huurprijs van bijna € 1300,--.
Huurcommissie particuliere verhuur biedt geen soelaas. Wat kan ik nog meer doen?

3053 4 Rapporteer

Thecla58
door Thecla58 - Mar 14, 2022 om 14:11
862 Antwoorden / 3 Vragen

Misschien heb je hiet iets aan.

wat is voor huurder, wat is voor verhuurder.

Mijns inziens valt dit defect aan de wc onder klein onderhoud en dat moet door de huurder zelf gedaan worden. Ik woon in een huur appartement en heb een soortgelijk iets mee gemaakt. Ik moest het doorspoelmechanisme in de spoelbak zelf en op eigen kosten vervangen. Karweitje van 15 minuten.

tenormin
door tenormin Mar 14, 2022 om 15:23
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@thecla58, nee hoor, dit is echt voor de verhuurder om te repareren. Lees (ook) wat @meulevrouwke schrijft: twee dagen later kwam de loodgieter, door de verhuurmakelaar gestuurd. Mijn zoon verhuurt ook huizen maar daar is hij aansprakelijk voor.

Thecla58
door Thecla58 Mar 14, 2022 om 18:37
862 Antwoorden / 3 Vragen

In mijn huurcontract van wbv staat dat dit een kleine reparatie is vandaar mijn opmerking.

tenormin
door tenormin Mar 14, 2022 om 21:37
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is naar voor je, @thecla58, het zou er echt niet in moeten staan. Het gebrek van het toilet van deze TS aan het toilet is dermate, en zo ook te lezen voor de verhuurder die de loodgieter had gestuurd, ook erkend, dat zou in uw geval zeker ook zo moeten zijn. Een lekkende kraan is voor de huurder (maar daar heb ik een service contract voor - kleine reparaties etc. -). Ik denk dat uw verhuurder niet goed op de hoogte is van wat wel of niet voor de huurder komt.

Me
door Meulevrouwke Mar 15, 2022 om 20:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat een lijst met klein onerhoud op internet. Daar valt defecte spoelbak niet onder.

Thecla58
door Thecla58 Mar 16, 2022 om 10:40
862 Antwoorden / 3 Vragen

@Tenormin,

Ik heb daar geen moeite mee. Het is voor de wbv goedkoper om dit soort dingen door de huurder zelf te laten doen (geloof dat ik toentertijd iets van 12 euro betaald heb) dan dat de wbv een klusjesman voor X uurloon en duurdere materiaalkosten moeten besteden. Uiteindelijk worden al dit soort kleine klusjes gecummuleerd tot een groot bedrag en dan bestaat de kans dat er een verhoging van de servicekosten zou kunnen komen.

@Meulevrouwke,
Als de vlotter kapot is wil niet zeggen dat de spoelbak kapot is. In mijn optiek is de kapot aks hij lek is. Waarom ga je twee weken wachten voor er een ander onderdeel is? Of heb je nog een tweede toilet? If so, dan snap ik je paniek niet zo. ;-))

PvBaak48
door PvBaak48 Mar 16, 2022 om 11:04
65 Antwoorden / 1 Vragen

Wij betalen €1,50 per maand voor service bij reparaties voor ons huurappartement en daar worden alle reparaties , bijvoorbeeld vernieuwen kraan, voor gedaan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 14, 2022 om 14:20
2093 Antwoorden / Vragen

Afhankelijk van de persoonlijke situatie, rechtsbijstandverzekering inschakelen, Consumentbond bellen, Advocaat zoeken of rustig afwachten.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 14, 2022 om 15:19
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is voor de verhuurder om op te lossen resp. te repareren en dat gebeurt ook zoals ik uit uw vraag opmaak. Het is dus heel goed mogelijk dat het onderdeel dat nodig is niet 1,2,3 beschikbaar is of geen monteur. Altenatieve doorspoeling is op zich heel eenvoudig: een emmer of een bak met water in het toilet gooien na gebruik. Een chemisch toilet zou het probleem van afvoer betekenen en ik neem aan dat u ook niet zit te wachten op een chemish extern toilet dat buitenshuis kan worden geplaatst op basis van tijdelijke huur.

Indien de reparatie erg lang op zich laat wachten, zie dan dit: https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/

panter22
door panter22 - Mar 14, 2022 om 17:20
6599 Antwoorden / Vragen

Bel die loodgieter eens. Misschien is de vlotter al binnen en kun je meteen een afspraak maken.