Li
door Lien92 Jan 27, 2017 om 12:00
Geldzaken & recht

Wehkamp

Ik wil graag een probleem van Wehkamp aankaarten en weten in hoe verre ik in mijn recht sta.

Wat is er gebeurd:

Op 10 januari 2017 heb ik een aantal artikelen besteld bij Wehkamp.nl (kleding).

Onder andere een winterjas, want die had ik nodig. Ik had ook nog een cadeaubon liggen van € 50. Die dacht ik mooi te kunnen gebruiken voor mijn winterjas.

Bij de betaling kon ik de code van de cadeaubon invullen. Van het totaalbedrag (!) ging toen 50 euro af.

Na de artikelen een paar dagen bekeken te hebben, besloot ik er een aantal retour te zenden.

Na twee dagen kreeg ik een e-mail dat de retouren verwerkt waren en het geld binnen 2 dagen terug op mijn rekening zou staan.

Het is nu 4 dagen geleden, dus ik heb het even nagerekend. Nu blijkt dat ik nog € 29,90 terug had moeten krijgen. En dat is precies het bedrag van de enkellaarsjes van het merk Van Haren die ik ook besteld had, maar dus retour heb gestuurd.

Daarop heb ik gebeld met de Klantenservice van Wehkamp. En wat blijkt?

Het Wehkamp-systeem heeft bepaald dat ik die cadeaubon van € 50 euro heb ingeleverd op de enkellaarsjes, en het resterende bedrag op een ander artikel.

En die enkellaarsjes heb ik toevallig retour gestuurd. Nu staat de € 29,90 op "Mijn Account", bij Wehkamp.nl.

De mevrouw van de Klantenservice heeft gevraagd aan de afdeling Financiële Zaken of dit bedrag niet alsnog aan mij overgemaakt kan worden. Maar, zo zegt Financiele Zaken: "Wat op iemands account staat, daar mogen wij niet meer aankomen".

Met andere woorden: besteed nog maar eens wat geld op Wehkamp.nl!

Ik vind dit belachelijk.

Ten eerste omdat Wehkamp niet voor mij hoeft te bepalen waar ik mijn cadeaubon op inlever. En ten tweede omdat het bedrag van de cadeaubon, € 50, van het totaalbedrag af ging.

Dat hun systeem op die manier in elkaar zit, is nu mijn probleem. Maar Wehkamp heeft er natuurlijk alleen maar baat bij, want ik kan MIJN € 29,90 nu alleen nog maar op hun website besteden.

Ik heb hierover net een mail gestuurd naar Wehkamp, maar ik vrees dat zij zich blijven verschuilen achter "hun systeem".

Voor het ongemak heb ik een cadeaubon van € 7,50 gekregen. Ik heb al aangegeven dat ik die niet wil, maar ik kreeg er toch een e-mail van.

Ik weet dat er vanálles te verkrijgen is bij Wehkamp, van tuinslangen tot dekbedden en kasten, maar ik heb nu helemaal geen zin meer om het bij hen te kopen. Alleen maar omdat zij er nu voor zorgen dat ik gedwongen ben mijn geld bij hun te besteden.

Wat kan ik hier zelf nog aan doen?

En wat moet/mag Wehkamp hier aan doen?

Ik zag net nog een tabblad op de website "Informatie voordat je bestelt", maar die pagina blijkt helemaal leeg.

Zelfs geen kleine lettertjes :)

Ik hoor graag van jullie!

7011 10 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 27, 2017 om 12:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

https://www.wehkamp.nl/Klantenservice/Informatie.aspx?Page=INF&IHC=KBG&select=104188
Kortingscode
Bij elke kortingscode horen spelregels, die staan vermeld bij de actie. Voldoe je niet aan één of meerdere spelregels, dan wordt de korting niet verrekend. Als je wel aan alle voorwaarden voldoet, wordt het bedrag van de korting (naar verhouding) verrekend in de prijs van de artikelen, die in de winkelmand liggen. Direct nadat je op 'verzilveren' klikt, zie je onder 'specificatie' of en hoe de korting is verrekend.

Na afronding van je bestelling ontvang je een orderbevestiging op het door jou opgegeven e-mailadres. Hierin worden de nettoprijzen per artikel getoond inclusief de verrekende korting door het verzilveren van de code. Op Mijn wehkamp bij mijn bestelling zie je ook de nettoprijs per artikel.

Stuur je een artikel retour of annuleer je (een deel van) de bestelling dan vervalt de korting voor dat artikel. Stuur je de hele bestelling retour, dan vervalt de hele korting.

Cadeaubonnen
De wehkamp cadeaubon verzilver je in de kassa. Het bedrag van een cadeaubon is als totaal kortingsbedrag zichtbaar in de kassa. Na het verzilveren van de code, krijg je de gelegenheid meer codes in te vullen. Je kunt dus meerdere cadeaubonnen gebruiken per bestelling.

Als het bedrag van je bestelling hoger is dan het bedrag van de cadeaubon, dan betaal je in de kassa het resterende bedrag op andere wijze. Als je een cadeaubon niet helemaal verzilvert, blijft het resterende saldo op je cadeaubon staan. De geldigheidsduur en het saldo kun je nakijken via de saldochecker. Stuur je een artikel terug die je met een cadeaubon betaald hebt, dan krijg je dat bedrag terug in de vorm van een cadeaubon, die we voor gebruik weer voor je klaarzetten op Mijn wehkamp onder 'mijn tegoeden'.

Je kunt een cadeaubon niet inwisselen voor geld of laten bijschrijven op je saldo.

ne
door neodutchio - Jan 27, 2017 om 12:08
5165 Antwoorden / 12 Vragen

U heeft mede betaald met een kadokaart en u krijgt ook terug betaald in de manier zoals u betaald heeft. Bij elke winkel geldt dat als u betaald met een bon ook bij retourbrengen een bon terug krijgt. Dat er ook gedeelte 'contant' is betaald doet niet ter zake. Er is in ieder geval geen wetgeving voor om te bepalen hoe of waarop de bon wordt verwerkt.

tenormin
door tenormin - Jan 27, 2017 om 12:11
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, het werkt echter wel zo bij Wehkamp dat het resterende blijft staan; althans als ik mijn GfK codes inlever, iets bestel en ook wat terugstuur, krijg ik ook niet alles qua code nummers terug maar blijft, net als bij u, op "de bank" staan. Om die handelswijze zou ik hen niet zomaar links laten liggen hoor. U kunt immers ook wat wachten tot iets wat u weer denkt nodig te hebben: dan kan het immers verrekend worden. Aan de andee kant is het dan, ergens, vreemd, dat ze u €7,50 aanbieden. Dus of ik snap niet helemaal precies wat ze hebben fout gedaan (anders geen €7,50) of u vergeet iets meer op te schrijven, m.a.w. dat zij wel fout zaten. Uit uw mededeling kan ik dit niet achterhalen.

fa
door familyman - Jan 27, 2017 om 12:20
888 Antwoorden / 1 Vragen

Wat kan ik hier zelf nog aan doen?

Iets bestellen twv € 29,90 of een paar euro meer en dan is de kadobon 'besteed'. En je saldo bij W is € 0,00.
Ik vergeet de extra € 7,50 even. Die moet je dan ook besteden.

ph
door philip36 - Jan 27, 2017 om 12:21
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als het goed is staat op de orderbon de cadeaubonkorting per besteld artikel.
Ook voor u op betalen klikt ziet u bij welke artikelen de cadeaubon verrekend is.
Dus dan wist u dat de 50 euro niet verrekend was met het bedrag van de jas.
Tenminste, dat maak ik op uit hun cadeaubonnen-uitleg.
https://www.wehkamp.nl/Klantenservice/Informatie.aspx?IHC=KBG

we
door wehkamp_webcare - Jan 27, 2017 om 14:26
83 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag,

Graag ontvangen we jouw klantnummer of postcode en huisnummer via socialmedia@wehkamp.nl.

Met vriendelijke groet,
webcareteam wehkamp

ha
door halex Jan 27, 2017 om 20:44
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Trap er niet in, ze gaan nu zeker ook die € 7,50 terughalen!

tenormin
door tenormin Jan 28, 2017 om 15:23
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Wat een vreemd commentaar geeft u hier @halex, hier schrijft u "trap er niet in" om vervolgens hieronder een heel ander verhaal neer te zetten.

ha
door halex Jan 28, 2017 om 16:11
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat heet sarcasme, cynisme, of hoe u 't ook wilt noemen.

ha
door halex - Jan 27, 2017 om 20:46
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Volstrekt logisch dat Wehkamp eerst uw cadeaubon weer crediteert. U voert bij betalen eerst uw bon in en vervolgens betaalt u het restant bij. Dus Wehkamp hanteert dezelfde volgorde: eerst de bon aanvullen daarna het restant (als dat er is) terugbetalen.
En natuurlijk mag Wehkamp dat helemaal zelf bepalen.
Overigens nette service dat ze u ook nog een aanvullende tegoedbon geven van € 7,50.
Stuur ze een bedankje, ipv te gaan klagen.

reflecs
door reflecs - Jan 28, 2017 om 13:00
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Nou, aan dat knip-en-plak antwoord van de webcare heb je dus helemaal niets.

Stel dat het in een stenen winkel gebeurt (die dan geld retour zou geven op aankopen.)
Je koopt voor een totaalbedrag van 100,- en gebruikt een cadeaubon van 50,-.
Vervolgens breng je een gedeelte ter waarde van 50,- retour en dan zou je weer een bon t.w.v. 50,- krijgen omdat, "het systeem" nu eenmaal zo werkt?
Dat zou toch niemand pikken?

Ik zou eens informeren bij Consuwijzer:https://www.consuwijzer.nl/hoe-dien-ik-een-klacht-in

tijger1
door tijger1 Jan 28, 2017 om 13:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En zo werkt het dus wel.

reflecs
door reflecs Jan 28, 2017 om 13:04
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Wehkamp vindt dat het zo werkt ;)

Cookies
door Cookies Jan 28, 2017 om 13:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zo werkt het bij Bol.com ook. Dat kun je weten als je eerst even e.e.a. checkt voordat je koopt.

tenormin
door tenormin Jan 28, 2017 om 15:25
16846 Antwoorden / 108 Vragen

@reflecs, het is geen knip- en plakwerk. Het is gewoon zoals het is. Niets vreemds/raars aan.

reflecs
door reflecs Jan 28, 2017 om 17:59
1859 Antwoorden / 4 Vragen

@tenormin, de webcare gaat er verder inhoudelijk helemaal niet op in. Het is een antwoord dat op elk willekeurig bericht kan worden gegeven. Terwijl het toch wel op een andere manier kan: https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/antwoord/user/wehkamp_webcare

diumenge
door diumenge - Jan 28, 2017 om 13:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Kennelijk werkt dat zo bij Wehkamp, zeer klantonvriendelijk. Dus... tegoed + cadeaubon maar aan iets besteden en vervolgens nooit meer om cadeabonnen van wehkamp vragen of ze zelf aanschaffen, of zelfs helemaal nooit meer iets bij Wehkamp bestellen.

tenormin
door tenormin Jan 28, 2017 om 15:27
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Flauwekul @diumenge, over het algemeen leveren ze goed, zijn zeer stipt met geld retour, zelfs sneller dan ze "beloven". Uiteraard gaan er wel eens dingen fout maar dat hebben andere grote jongens ook.

diumenge
door diumenge Jan 28, 2017 om 15:32
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik schrijf nergens iets over de kwaliteit van leveren of snelheid waarmee geld retour komt. Ik schrijf ook niet dat er hier iets fout gaat. Ik schrijf wel dat dit kennelijk het beleid van Wehkamp is en dat dat beleid klantonvriendelijk is. Echter, niemand dwingt je bij Wehkamp te winkelen. Dus of je accepteert hun beleid of je geeft je geld ergens anders uit, dat is heel simpel ieders eigen keuze.

brainless
door brainless Jan 28, 2017 om 23:01
324 Antwoorden / 0 Vragen

Als je nu eenmaal een bon van de wehkamp hebt, kun je dit moeilijk bij een ander uitgeven.

diumenge
door diumenge Jan 28, 2017 om 23:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Precies. Daarom het advies om de tegoed- én cadeaubon nog uit te geven bij Wehkamp en daarna geen zaken meer te doen via cadeaubonnen of helemaal geen gebruik meer te maken van Wehkamp.

pi
door pieterwolters - Jan 28, 2017 om 23:38
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een drukte om niks. Onderaan de streep ben je er gewoon 7,50 op vooruit gegaan en nog is het niet goed.