Re
door Remise Jun 12, 2020 om 20:04
Geldzaken & recht

Weigeren cadobon

De in december 2019 uitgeven cadobon die i.v.m corona maatregelen niet kon worden benut wordt nu door het restaurant van uitgifte geweigerd. Mag dit

3362 15 Rapporteer

Topantwoord

Ka
door Kassagebruiker - Jun 12, 2020 om 20:13
683 Antwoorden / 5 Vragen

Watvoor kadobon is dit? Een "eigen restaurant" uitgave?
Als de geldigheid overschreden is, aantoonbaar (moet op de bon staan anders is deze heel lang geldig), dan heeft het restaurant formeel gelijk. Maar zou ik wel van mijn lijstje schrappen. Enige coulance, wegens hun sluiting tijdens de lock down, lijkt mij toch wel minimaal.

alfatrion
door alfatrion Jun 12, 2020 om 20:55
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je zou als nog kunnen betogen dat de verkorte termijn van 1 jaar onredelijk bezwarend is omdat je door overmacht geen gebruik kon maken van de cadeubon. De wettelijke termijn is vijf jaar.

Ka
door Kassagebruiker Jun 12, 2020 om 22:13
683 Antwoorden / 5 Vragen

@Alfatrion, ooit, lang geleden had een werkgever "eigen kartonnen" kadokaarten die je met de hand kon invullen op waarde. Wellicht heeft deze restaurateur ook "eigen kadobonnen" die dus niet aan de creditcard normen en maat verstrekt.

ne
door neodutchio Jun 12, 2020 om 22:33
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Wellicht een eigen aktie dat als je voor een bepaalde datum terug zou komen je korting zou krijgen of een menu voor een bepaalde prijs. Die zijn enkel geldig tot de datum die er op staat. Er staat geen waarde tegenover.

Magnum007
door Magnum007 - Jun 12, 2020 om 20:17
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Remise,

Het antwoord is : nee

Om welk bedrijf gaat het en in welke stad?

justmeagain
door justmeagain Jun 13, 2020 om 00:03
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dat is wel heel stellig. We kennen de omstandigheden en de bon zelf niet.

ne
door neodutchio Jun 13, 2020 om 07:56
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Verklaar u nader Magnum, waarom nee?

*U kent het type bon?
*U kent de voorwaarden?
*U weet van welk restaurant?
*U kent de omstandigheden van dit restaurant?

Wilt u dat dan met ons delen.

tenormin
door tenormin - Jun 12, 2020 om 20:19
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Kassagebruiker, de cadeaubon kan nu niet als ongeldig worden omschreven: de TS schrijft: in December 2019. Een cadeaubon is minimaal een jaar geldig.

@remise, het restaurant heeft kennelijk gekozen om gesloten te blijven? Anders, als u reserveert, want dat moet dan wel: is de cadeaubon zeker nog geldig. Of zijn ze failliet gegaan? Ook dat is nu natuurlijk niet denkbeeldig.

rj
door rjw Jun 13, 2020 om 22:52
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Wat voor cadeaubon is het dan?

tenormin
door tenormin Jun 14, 2020 om 00:40
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@rjw, schrijf je commentaar en de juiste persoon, aub. Nu krijg ik het binnen als commentaar op mijn bijdrage. Ik weet natuurlijk niet wat voor cadeaubon het is. goedemorgen trouwens.

marita5
door marita5 - Jun 12, 2020 om 20:30
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Remise ,

De in december 2019 uitgeven cadobon die i.v.m corona maatregelen niet kon worden benut wordt nu door het restaurant van uitgifte geweigerd. Mag dit

Nee , een cadeaubon is minimaal 1 jaar geldig , lees ook hier , klik op de rode regel .

https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/consument/hoe-zit-het-zijn-cadeaubonnen-onbeperkt-geldig/

rj
door rjw Jun 13, 2020 om 22:53
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Waar baseer je die 1 jaar geldigheid op? Je weet over welk bedrijf en welke cadeabon het gaat?

ne
door neodutchio - Jun 12, 2020 om 20:33
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Over welk restaurant gaat het? Wellicht failliet gegaan en een doorstart gemaakt? Dat is de enige reden om een bon te weigeren.

Re
door Remise Jun 14, 2020 om 15:19
Antwoorden / 1 Vragen

De remise in Leersum. Bon door hen zelf uitgeven in december 2019. I.v.m corona nu weer open. Geeft op haar site aan dat zij cado bonnen niet accepteert

edrick3
door edrick3 - Jun 13, 2020 om 10:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee, dat mag niet. (als het tenminste om hetzelfde restaurant gaat).
Vwb officiële bonnen:

  • Staat er geen uitgift- of vervaldatum op de bon of kaart? Of staat er nergens op vermeld waar je de geldigheidsdatum kunt vinden (bijvoorbeeld op een site)? Dan is de bon onbeperkt geldig.

  • Als er wel een uitgiftedatum is vermeld maar geen vervaldatum, dan heb je in ieder geval minimaal 5 jaar de tijd om hem in te wisselen. Het is niet zo dat de bon daarna dan niet meer geldig is, maar het kan mogelijk discussie opleveren.

  • Cadeaubonnen kunnen korter dan 5 jaar geldig zijn, maar dan moet dit op de bon staan.

  • Korter dan 1 jaar geldig mag niet. Tenzij de verkoper kan aantonen dat dit redelijk is, bijvoorbeeld als het gaat om consumptiebonnen bij een concert of festival.

(Bron)

ne
door neodutchio Jun 13, 2020 om 12:07
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Het ligt er helemaal aan wat voor kadobon er uitgegeven is. Er bestaan ook bonnen die ondernemers uitgeven die binnen een bepaald termijn ingeleverd moeten worden. Bv binnen 2 maanden terug komen voor een gratis kop koffie of gratis dessert.

Wij weten hier niet om wat voor bon het gaat.

rj
door rjw Jun 13, 2020 om 22:55
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Natuurlijk onzin dat een bon minimaal 1 jaar geldig moet zijn. Dan zouden heel veel acties ongeldig zijn. En er zijn vaak genoeg acties dat je bijvoorbeeld een bon/voucher binnen een maand kunt besteden. Of alleen tijdens een evenementsperiode.

Maar blijkbaar hebben veel mensen die reageren meer informatie dan wat wij hebben, gezien sommige stellige meningen. Misschien handig om dat ook even met de rest te delen. Wel zo netjes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 13, 2020 om 10:34
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn reactie: neen tenzij er nu sprake is van een nieuwe eigenaar en het restaurant is overgenomen.
Voor Horeca bestaat een Geschillencommissie en daar kunt u in beklag gaan. Zoek met zoeknaam geschillencommissie horeca en u ziet dan o.a. deze: https://www.degeschillencommissie.nl/

aurora1
door aurora1 - Jun 13, 2020 om 20:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wilt u dan het geld dat uitgegeven is voor die cadeaubon van het restaurant ontvangen, door die bon terug te geven? Geld retour?
Ik begrijp anders uw vraag niet wegens te weinig informatie.

ne
door neodutchio Jun 13, 2020 om 21:13
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Als het een bon zou zijn waar voor betaald is. Kan ook een kado zijn die binnen een x periode gegeven zou worden bij een volgend bezoek.

aurora1
door aurora1 Jun 13, 2020 om 23:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

In ieder geval blijft de vraag me onduidelijk en wat TS precies bedoelt, zou willen.

r.kemperman
door r.kemperman - Jun 13, 2020 om 23:09
423 Antwoorden / 4 Vragen

Een echte kadobon uitgegeven door een horecainstsntie of is het een voucher uitgegeven door bijvoorbeeld Groupon of Social Deal.
Daar zit een heel verschil in.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jun 14, 2020 om 07:51
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Remise, kom er maar in. We kunnen niets zonder verdere info.

ne
door neodutchio - Jun 14, 2020 om 16:12
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Ondertussen hebben we al de naam van het restaurant, maar het type bon wordt angstvallig geheim gehouden.

Ka
door Kassagebruiker - Jun 14, 2020 om 17:07
683 Antwoorden / 5 Vragen

DOOR REMISE 14 JUN. 2020 OM 15:19
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

De remise in Leersum. Bon door hen zelf uitgeven in december 2019. I.v.m corona nu weer open. Geeft op haar site aan dat zij cado bonnen niet accepteert.

Ik heb de site bekeken en kom het woord kadobon nergens tegen. (of ik kan niet zoeken).

Maar wel vermeld de vraagsteller dat het een "eigen uitgegeven kado bon" betreft. Dus alle wettelijke normen en creditcard modellen zijn van tafel. De vraag blijft nu: hoelang is die geldigheid van die in eigen beheer uitgegevenb bon?

diumenge
door diumenge - Jun 14, 2020 om 17:13
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik zie dat nergens op hun website staan, maar mogelijk kijk ik er overheen.

Om wat voor soort bon gaat het dan?

Edit:

Ik zie dat ze twee websites hebben, op deze staat het inderdaad wel: https://www.deremiseleersum.nl/

DOOR REMISE 14 JUN. 2020 OM 15:19
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

De remise in Leersum. Bon door hen zelf uitgeven in december 2019. I.v.m corona nu weer open. Geeft op haar site aan dat zij cado bonnen niet accepteert

Ka
door Kassagebruiker Jun 14, 2020 om 17:18
683 Antwoorden / 5 Vragen

Diumenge,

Ik ben dan ook kennelijk geen goede zoeker. Niet te vinden, zelfs niet het woord kadobon.

diumenge
door diumenge Jun 14, 2020 om 17:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zeker ook gezocht op https://www.eetcafe-deremise.nl/ ?

Ze blijken nog een website te hebben...

marita5
door marita5 Jun 14, 2020 om 17:25
11532 Antwoorden / 15 Vragen

@diumenge , OT hoe maakt u hier de afbeelding ? dit lukt mij niet .

Ka
door Kassagebruiker Jun 14, 2020 om 17:25
683 Antwoorden / 5 Vragen

Lekker slim, twee site's ........

Het betreft in elk geval een eigen uitgegeven kadobon met onbekende incasseertijd.
Ze nemen NU geen enkele kadokaart aan. Dat is nu wel duidelijk.

diumenge
door diumenge Jun 14, 2020 om 17:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

@martita5, daar moet ik wel even de trukendoos voor openen. Ik plaats de afbeelding op imgur.com en open dan die afbeelding op een nieuw tabblad, kopieer 'm en en plak 'm dan in het antwoord. Jaja, ik heb er wat over ;-).

Misschien zijn er trouwens slimmere/snellere manieren, maar dit werkt voor mij.

@kassagebruiker, inderdaad verwarrend. Het lijkt een eigen website te zijn en een aangeboden door dienstverlener voor online bestellen, https://www.sitedish.nl/.

marita5
door marita5 - Jun 14, 2020 om 17:23
11532 Antwoorden / 15 Vragen

@remise ,

Online bestellen ,

Staat inderdaad op de site : op dit moment nemen wij geen cadeaubon in .

https://www.deremiseleersum.nl/

sira
door sira - Jun 15, 2020 om 22:06
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Denk even na, die bon zal best nog wel geldig zijn, alleen nu effe niet.
De periode dat de horeca gesloten is geweest, zal ze niet in de koude kleren zitten. Bij veel bedrijven staat het water aan de lippen.

Men wil nu cash. Toen deze bon in december werd uitgegeven, was er nog geen sprake van corona. Als de restaurants nu alleen nog maar gasten zouden krijgen met bonnen, komt er nog geen geld binnen en kunnen ze straks alsnog sluiten.

Nog even geduld. Die bon kan later nog wel besteed worden.