vi
door visjes63 Feb 16, 2014 om 20:08
Geldzaken & recht

Weinig inkomen en eigen huis

Na echtscheiding kom ik in een financieel gat: zelf weinig inkomen, uitkoopsom alleen is niet genoeg om een huis te kopen.Veel alimentatie zit er ook niet in. Wat gebeurd er als mijn ouders mij geld zouden schenken om een huis te kopen en ik kom alsnog in de bijstand (of andere uitkeringen)terecht. Moet ik dan het huis opeten?

6456 8 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 16, 2014 om 20:19
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Voorwaarden bijstandsuitkering

U heeft recht op een bijstandsuitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U woont rechtmatig in Nederland.
U bent 18 jaar of ouder.
U heeft niet genoeg inkomen of eigen vermogen om in uw levensonderhoud te voorzien. Woont u samen? Dan telt het inkomen en het eigen vermogen van uw partner mee.
U kunt geen beroep doen op een andere uitkering.
U zit niet in de gevangenis of een huis van bewaring.
Uw eigen vermogen komt niet boven een bepaald bedrag uit.
U doet mee aan activiteiten die uw gemeente u aanbiedt om werk te vinden.

Eigen vermogen en bijstand

Het maximaal eigen vermogen dat u voor de bijstandswet mag hebben is, hangt af van de samenstelling van uw huishouden. Wat u meer heeft dan het maximumbedrag, moet u eerst opmaken voordat u een bijstandsuitkering krijgt.

Maximum eigen vermogen in 2014

Samenstelling huishouden

Maximumbedrag eigen vermogen
Gezamenlijke huishouding € 11.700
Alleenstaande ouder € 11.700
Alleenstaande € 5.850
Onder eigen vermogen valt niet alleen spaargeld, maar bijvoorbeeld ook een auto.

Eigen huis en bijstand

Heeft u een eigen huis? Dan valt de waarde daarvan ook onder uw vermogen. Van deze waarde wordt in 2014 maximaal € 49.400 (2013: maximaal € 48.900) niet meegerekend. Is de waarde van uw huis, verminderd met de nog af te lossen hypotheek, hoger dan het maximumbedrag? Dan kan de gemeente u een bijstandsuitkering toekennen op basis van een lening.

Bijstand en inkomen kind
Heeft u een inwonend kind met een eigen inkomen? Dan kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van uw bijstandsuitkering. Neem voor het juiste bedrag voor uw situatie contact op met uw gemeente.

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2014 om 20:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u een eigen woning hebt, hebt u een extra vrij te laten vermogen (in de woning), met daarnaast een laag bedrag aan vrij te laten vermogen aan geld en een auto of zo.

Klik hier beetje naar beneden scrollen.

Voor alkes wat de woning meer aan vrije waarde heeft, krijgt u eventueel een krediethypotheek van de sociale dienst.

Verstandiger zou zijn een huis te huren, alhoewel dat moeilijk is, want als uw inkomen dan daalt, en u hebt niet teveel vermogen, niet meer dan ca. € 20.000, dan krijgt u huurtoeslag.. Dat moet dan wel een sociale huurwoning zijn, met een huur van onder de ca. € 690.

Bij andere uitkeringen, WW, WAO. ZW, of IOAW, speelt de eigen woning -vooralsnog- geen rol.

vi
door visjes63 - Feb 16, 2014 om 20:35
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zou ook graag huren , maar zonder urgentie zijn er jarenlange wachtlijsten. Mijn ouders willen kijken of zij wat voor mij kunnen betekenen in de vorm van een schenking. Maar ze willen niet dat het in het grote zwarte gat valt dat overheid is. Zijn er nog andere oplossingen?

zoekster
door zoekster - Feb 16, 2014 om 20:39
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Leest u deze site eens door over bijstand en een eigen woning, daar staat het heel duidelijk beschreven.

klik HIER

U zou ook natuurlijk een baan kunnen zoeken. Is daar geen uitzicht op?

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2014 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=visjes63 schreef op zondag 16 feb 2014, 20:35]Ik zou ook graag huren , maar zonder urgentie zijn er jarenlange wachtlijsten. Mijn ouders willen kijken of zij wat voor mij kunnen betekenen in de vorm van een schenking. Maar ze willen niet dat het in het grote zwarte gat valt dat overheid is. Zijn er nog andere oplossingen?

Het valt niet in het grote gat fat overheid heet. Dat is alleen maar het geval als u niet voor uzelf kunt zorgen.

Uw ouders kunnen natuurlijk ook een huis kopen en dat aan u verhuren. Probleem helemaal opgelost.

vi
door visjes63 - Feb 17, 2014 om 12:01
9 Antwoorden / 2 Vragen

Ik werk wel, maar in een branche waar de uren niet voor het oprapen liggen. Voor een 50+ is het nog niet zo eenvoudig om ander werk te vinden.
Nee ik krijg geen scheppen geld mee, maar alle beetjes helpen om wel om iets te kunnen kopen bv samen met mijn ouders. Alleen zijn die ook op leeftijd en dan is een hypotheek verkrijgen nog niet zo makkelijk.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2014 om 12:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt het er over dat uw ouders u geld zouden SCHENKEN. Als zij dat moeten gaan lenen, schiet het niet op.

vi
door visjes63 - Feb 18, 2014 om 15:40
9 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn ouders zijn nog op zoek naar een oplossing die ons beiden past. Als ze het al voor elkaar krijgen. Ook hun portemonnee is niet onuitputtelijk.
Ik ben aan het werk, maar ben mijn opties aan het bekijken wat ik anders nog kan doen. Helaas zijn de vele afmeldingen ook mijn deel. Of zelfs dat niet. Sommige bedrijven vinden het ook niet noodzakelijk om te reageren.