em
door emma_1 Jul 1, 2008 om 23:22
Geldzaken & recht

Wel of geen spaardeposito openen bij Fortis?

Fortis geeft momenteel een hoge rente bij een spaardeposito van 2 jaar, 5,6%. Nu er veel onrust bij deze bank is, is het dan een groot risico om momenteel een spaardeposito bij Fortis te openen?

468 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 2, 2008 om 00:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Gemma,

Tot € 20000,-- per persoon loopt u geen risico, van € 20000,-- tot
€ 40000,-- loopt u over de laatste € 20000,-- 10 % risico, per persoon.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2008 om 07:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Gemma.

Gezien de gegarandeerde bedragen is het risico bijna nihil, tenzij alle banken in NL. zouden omvallen. Per persoon houdt dus in dat bij een en/of rekening de dubbele bedragen gelden. Bij meerdere rekeningen geld het voor het totaal.

Er zit een addertje onder het gras, aan het einde van de looptijd MOET U ZELF aangeven at het bedrag op uw tegenrekening moet worden gestort. Anders wordt het automatisch verlengd met 2 jaar tegen de DAN geldende rente. (als zwartdenker misschien veel te laag, om deze hoge rente te compenseren). Mogelijk speculeert men hier op, niet vergeten dus.

Groeten Harrie

ve
door verwijderd - Jul 2, 2008 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag gemma1,

Op zich blijft ondanks de huidige financiële onrust, ook Fortis een goede en betrouwbare keuze. De Nederlandse Bank staat garant voor:

Als de bank failliet gaat, treedt de depositogarantieregeling (Wft) van de Nederlandse Bank in werking. Deze regeling houdt in: per persoon per instelling (bank) garandeert de Nederlandse Bank maximaal 38.000 euro van de eerste 40.000 euro. In het geval van een en/of rekening geldt het maximum per persoon (dus 2 keer 40.000 euro). Bij grotere bedragen die je weg kunt zetten, is het dus zaak om bij verschillende banken niet meer dan 40.000 of 2 keer 40.000 euro onder te brengen.

Sukses en met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2008 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom denk je dat ze nu een hogere rente geven?

Wacht nog een poosje, tegen het eind van dit jaar wordt het allemaal weer wat beter.

Blijf de boel wel goed volgen dan ben je, indien nodig, er op tijd bij.

Als het bedrag niet te hoog is, is er eigenlijk niet een echt risico, pak wat je pakken kunt.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2008 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor al jullie tips. Het is mij helemaal duidelijk

ve
door verwijderd - Jul 2, 2008 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je reactie. Duidelijk nu voor mij.