ar
door arjan73 Sep 24, 2009 om 10:58
Geldzaken & recht

Welke wetgeving bij internetbedrijven?

Geachte allemaal,


Enige tijd geleden heb ik op internet aankopen gedaan en helaas is de betaling daarvan aan mijn aandacht ontschoten. Stom! En daarom moet ik ook terecht incassokosten betalen.


Nu stelt het bedrijf echter dat het om de H&M. Dit schijnt een zweeds bedrijf te zijn en daarom stelt men dat ik een hoger incassobedrag moet betalen dan in Nederland (€44,03).


Welke wetgeving moet ik nu volgen? De Nederlandse of de Zweedse? 

612 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2009 om 11:15
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Wat is het incassobedrag dat ze vragen? En betaalt aan een Nederlands banknummer of een Zweeds?


Was het Nederlandse website waar u gekocht heeft?


Vladja

ve
door verwijderd - Sep 24, 2009 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Hoi,


De site is gewoon nederlands en aangesloten bij de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie, dus valt gewoon onder nederlands recht, dus lijkt me gezwam van onwetend callcenter medewerker.


Maar het bedrag dat jij noemt als zijnde nederlands incassobedrag 


E 44,03 is een Richtlijn en Niet wettelijk bepaald........


Feitelijk kunnen ze vragen wat ze willen, enkel als het onevenredig hoog is zou je dit via de rechter kunnen aanvechten.


Als dit het bedrag is wat je moet betalen valt dat niet aan te vechten:


--De buitengerechtelijke incassokosten bedragen ten minste 15% van het verschuldigde bedrag, met een minimum van € 49,50.-- H&M Shop Online - algemene voorwaarden


 


Succes,


 

ve
door verwijderd - Sep 24, 2009 om 21:32
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dag arjan73,


Als er in Nederland een vestiging is van een buitenlands bedrijf dan geldt voor dat bedrijf altijd de Nederlandse wetgeving. De incassokosten zijn conform de staffel en dus zeker niet hoger dan gebruikelijk. Mijn advies is dus: zo snel mogelijk de rekening betalen.


Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2009 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

H&M zal dus niet BTW plichtig zijn, dus de BTW kosten zijn voor jou in dit geval. € 44,03 is dan inderdaad comform rapport voorwerk ii (€37,00 + BTW =44,03 bij een vordering van €225,00). Het gaat hier dan ook niet om een "Zweeds" bedrag aan incassokosten. 

ve
door verwijderd - Sep 30, 2009 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

De rekening is al enige tijd geleden betaald. Het NIB heeft vervolgens (na telefonisch contact) opnieuw een acceptgiro gestuurd, maar geen specificatie van het bedrag.


Wel hebben ze gedreigd om een deurwaarder in te schakelen.


Maar is het niet zo dat ze voor incassokosten niet kunnen procederen?

ve
door verwijderd - Oct 7, 2009 om 21:20
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Voor de incassokosten kun je nog wel degelijk worden gedagvaard. Echter zal men dit in de praktijk niet snel doen als het om minimale kosten gaat. Uit te sluiten valt dit niet, zeker als er aantoonbaar te laat is betaald. Het is dus niet uit te sluiten.


In de praktijk zal een incassokantoor nog één of meerdere pogingen doen om deze kosten alsnog betaald te krijgen. Meestal wordt het dossier echter na enige tijd gesloten. Je kunt dus de gok wagen dit rustig af te wachten maar daar zit een risico aan. En indien je opnieuw bij H&M wilt bestellen kan het zijn dat men eerst betaling wil van die incassokosten alvorens ze gaan leveren.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer

jane55
jane55 - Sep 23, 2024 om 12:04
Geldzaken & recht

Verkeerde Lounge bank geleverd

Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik ... Lees meer