sn
door snafu Sep 6, 2011 om 13:37
Geldzaken & recht

Welstandeis versus privacy

Situatie is deze:

Onlangs is het gemeentebestemmingsplan aangepast/verbeterd voor een jonge wijk waar eigenaardigheden/stupiditeiten zijn weggewerkt.
Eentje speelt rond mijn hoekwoning:
De erfgrens van de achtertuin-zijkant gericht naar openbaar gebied werd opgetrokken naar 2,0 meter (vergunnigsvrij).

Aangezien mijn terras dicht aan die zijde ligt èn er een ondergrondse vuilniscontainer (die wel bovengronds uitsteekt en inmiddels vaak stinkt en vuil is met rommel eromheen) er naast staat wil ik dat deel zichtdicht hebben (dichte planken of sierbeton) zonder met planten te moeten knoeien (onderhoud, is al gebleken : groeit niet, verdroogt snel, etc..). Verder daarvandaan laat ik de grens wel transparant (hekwerk met haag).
Volgens het bestemmingsplan moet dat mogen.

Echter nu kan dat gedwarsboomd worden door een welstandscommissie omdat via "omgevingsvergunningen.nl" dit verlangd 'zou kunnen ' worden omdat de erfafscheiding op de erfgrens komt.

Ik ken de welstandscommissie nog vanwege de bouw en ze zijn nogal pietluttig en bepaald niet inlevend met de wensen en verzoeken van de bewoner. Dus ik kan mij goed voorstellen dat zij principieel tegen zijn omdat zij graag een "open karakter" met "veel groen" nastreven in de wijk/gemeente.
(er circuleert een welstandsnota onder de gemeenten door het land die vrij veel overeenkomsten bevat...dus in hoeverre is het niet landelijk bepaald ?)
Dus ik vrees, een simpele aanvraag of melding wordt geweigerd.

Aan de andere kant vertellen rechtsspecialisten mij dat zolang er een vergunning is of vergunningsvrij mag worden gebouwd volgens die bouwregels (dus max 2 m hoogte, geen uitspraak over kleur of materiaal), dat welstandseisen dat niet kunnen verhinderen.
Een vergunningsvrij opgericht bouwwerk dat niet door de welstandscommissie eis komt/zou komen kan niet zomaar worden weggehaald of met een dwangsom worden bestraft.
(Denk aan de man met "Jezus redt" op zijn dak geschilderd)

Hoe pak ik dit tactisch het beste aan ?
1) gewoon bouwen en reakties afwachten ?
2) wel aanvraag indienen, bij negatief oordeel toch bouwen ,en dan bij gedreig van de gemeente voor brengen voor de rechter ?
3) aanvraag indienen en met alle charme druk van de wereld de welstandscommissie duidelijk maken dat bij weigering de zaak op de spits (naar rechter) wordt gedreven ?

Dank

476 1 Rapporteer

sn
door snafu - Sep 6, 2011 om 13:52
8 Antwoorden / 4 Vragen

PS
Als iemand meent dat het met de geeiste eenvormigheid (ene uiterste) tav groen wel goed zit met de gemeente om juist een rommelige lapjesdeken aan schuttingen (andere uiterste) te voorkomen, dan bedenk dat de ondergrondse vuilniscontainer net zo goed een smet is in het zicht (zowel als het schoon is als met de wekelijkse rommel en visrestenstank (bbq!) ) langs de straat.
Dus juist die speciale omstandigheid nodigt uit tot toelaatbare aanpassing op -alleen- die plek van de erfgrens.
Maar daar heb je wel een -ruimdenkend- ambtenaar voor nodig.