le
door leroy heszler Dec 10, 2016 om 17:05
Geldzaken & recht

Werkgever fraudeert met uren

Ik heb bij een bedrijf gewerkd van 1 september tot 27 oktober 2016. Het geval was dat ik 26 oktober ingeroosterd was, maar dat er op mijn rooster stond dat ik vrij was. Er waren zo nog 5 dagen dat ik ingeroosterd stond van 7.00 tot 16.00. Op mijn rooster stond van 7.00 tot 14.00. Dit resulteerde tot 14 minuren. Mag dit zomaar en wat zou ik eraan kunnen doen?

7939 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 10, 2016 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee natuurlijk mag dat niet zomaar, maar het zou ook nog een vergissing kunnen zijn.

Hebt u die werkgever aangesproken over die uren die u te weinig betaald gekregen hebt? En wat was zijn reactie?

Woof hij het weg, ga dan ik uw woonplaats naar het Juridisch Loket, of bel kijk op Google en laat u helpen een claim in te dienen bij uw werkgever.

Ik neem aan dat u kunt aantonen op die uren en dag gewerkt te hebben.

le
door leroy heszler Dec 10, 2016 om 17:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb van de week een gesprek gehad met mijn ex-werkgever. In dit gesprek is na overhandiging van mijn rooster 26 oktober recht getrokken. Bij thuis komst zat het me toch niet lekker en ben alles nog een keer gaan controleren. Zo kwam ik dus achter die 5 overige dagen. Ik heb hier een mail over gestuurd en kreeg daar als antwoord op dat ze in de toekomst er beter op zouden letten.

Ik was al van plan om maandag naar het juridisch loket te gaan

diumenge
door diumenge - Dec 10, 2016 om 17:43
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je gebruikt grote worden, wellicht is er een fout gemaakt bij de salarisadministratie. Niet alles is direct fraude.

le
door leroy heszler Dec 10, 2016 om 17:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij hoort dat ook gecontroleerd te worden. Of het ingeroosterde rooster in het systeem ook overeenkomt met het werkelijke rooster wat ik heb gehad. Dit komt ook niet zomaar in het systeem, dit mag je gewoon niet verwachten van een groot bedrijf

diumenge
door diumenge Dec 10, 2016 om 17:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En misschien heeft die controle gefaald. Iedereen kan fouten maken.

le
door leroy heszler Dec 11, 2016 om 14:01
1 Antwoorden / 1 Vragen

Verschillende mensen hebben het gecontroleerd, hebben die dan allemaal gefaald?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 11, 2016 om 12:42
16894 Antwoorden / 202 Vragen

NAVRAAG doen bij uw werkgever!
Voor mij is onduidelijk wat u bedoelt met : op mijn rooster stond van 7:00 tot 14:00 uren. Dit rsulteerde in 14 minuten. Dat is toch 7 uur (minus mogelijk 30 min. pauze?). Benut het begrip fraude niet, daarmee kunt u zelf strafbaar worden gesteld!

le
door leroy heszler Dec 11, 2016 om 14:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Geen minuten, maar 14 min uren

me
door mein33 - Dec 11, 2016 om 14:23
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@leroy heszler,

Een werkrooster is een vooraf en "voorlopige" planning van de verwacht noodzakelijke werkuren per werknemer.
Pas achteraf kan worden bepaald welke uren er werkelijk zijn gewerkt en worden deze als zodanig vastgesteld en vastgelegd.
Het enige wat voor u als werknemer van belang is of de door u gewerkte uren ook daadwerkelijk aan u zijn uitbetaald.
M.a.w. klopt de definiteve urenregistratie met uw eigen registratie daarvan en zijn deze uren ook aan u uitbetaald.
Als daar een verschil in zit dan kunt u bij de werkgever een correctie daarvan en een nabetaling vragen.