El
door Eleonoradwight Dec 15, 2017 om 14:07
Geldzaken & recht

Werkgever licht mij op

Begin dit jaar ben ik aangenomen bij een bedrijf. Ze boden mij een jaarcontract met opleiding tot installatiemonteur. Ik werd gekoppeld met collega aangezien je in een team werkt. Na de 1e werkmaand geen salaris maar voorschot. Eea zou nog niet op orde zijn. Na de 2e maand weer voorschot. Het was nog niet geregeld. Ook geen loonstrook. Met veel druk en een juridische brief, salaris en loonstroken. Ondertussen vakantie aangevraagd, gekregen dus geboekt. Ineens een telefoontje dat ze het niet meer zagen zitten, er was geen werk meer voor ons alleen ver weg en een beeindiging wilden met wederzijds goedkeuren. Prima. Jammer maar dat gezeur voor salaris was ik zat. 1 week verder, geen overeenkomst, weer een week verder, nog niets. Ondertussen advocaat genomen. Opgeroepen om ver weg te gaan werken. Wat eerst niet kon dus. Mijn vakantie kwam eraan. Ineens kon ik niet weg en weer geen salaris. Advocaat in gezet. Op dag van vertrek stond mijn werkgever voor de deur. Met een overeenkomst. Of ik gelijk wilde tekenen, dan zou hij zorgen dat het salaris gestort zou worden. Niet dus. Eerst mijn advocaat laten lezen. Na mijn vakantie werd het salaris gestort, plus van de lopende maand. Maar ik werd gesommeerd om te komen werken. Mijn opleiding was opgezegd. Dus mijn contract als leerling monteur niet meer geldig. Geen respons op vragen advocaat of op reactie van de overeenkomst. Enkel dat ze nooit van plan waren mij te ontslaan en ik moest verschijnen op een werkplek 3.5 uur per dag rijden van huis. Uiteindelijk niet verschenen, op staande voet ontslagen. Rechtszaak, rechter gaf mij gelijk in het wangedrag van de werkgever maar het ontslag was volgens de wet. Het onstlag zit mij niet dwars. Meer de waardeloze behandeling en intimidatie door de werkgever. Ik mis nog steeds 3 loonstroken bv. Volgens mijn advocaat kan ik in hoger beroep wel een punt maken aamgezien er dan bewijzen en getuigen ingediend kunnen worden. Maar gezien de kosten wil ik het niet zo laten oplopen. Van oud collega s hoor ik dat het bedrijf andere werknemers ook niet uitbetaald. Niet op tijd. Niet het juiste bedrag en gewoon op straat zet indien het uitzendkrachten zijn en zij klagen over hin geld.
Zo kun je in nl toch niet behandeld worden? Waar kan ik terecht om zo n waardeloze werkgever te verantwoording te roepen?

4169 6 Rapporteer

getty
door getty - Dec 15, 2017 om 14:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Alleen via een gerechtelijke procedure en met uw advocaat kunt u uw recht halen.  Anders uw verlies nemen.

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2017 om 14:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij uw advocaat. Informeer de belasting dienst en het UWV want zij moeten de juiste gegevens krijgen.

boppe1943
door boppe1943 - Dec 15, 2017 om 18:11
1129 Antwoorden / 98 Vragen

In eerste instantie bij uw advocaat voor een hoger beroep. Hier wat info over de kosten:
https://www.rechtdoor.nl/kennisbank/particulieren/als-ik-een-rechtszaak-win-worden-de-kosten-van-mijn-advocaat-dan-vergoed
Lid van een vakbond? Neem daar dan (ook) contact mee op.

mo
door mof - Dec 18, 2017 om 14:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U advocaat geeft u het antwoord. U kunt in hoger beroep. Als u van die mogelijkheid geen gebruik wilt maken moet u stoppen met zeuren en verder gaan met uw leven.

ma
door marie47 Dec 26, 2017 om 16:43
40 Antwoorden / 0 Vragen

Zeuren? Wat een antwoord zeg.....

aurora1
door aurora1 Dec 26, 2017 om 22:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En, wat is uw advies aan vraagsteller? Of geeft u liever commentaar op de reacties van anderen? De juiste adviezen zijn gegeven en als hij daar niets mee doet, moet hij inderdaad ophouden met zeuren en met zijn leven verder gaan want met zeuren kom je niet verder.

fa
door fairman - Dec 18, 2017 om 14:43
22 Antwoorden / 3 Vragen

Ooit van een vakbond gehoord?

user123
door user123 - Dec 26, 2017 om 23:21
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Ik verbaas mij er over hoe een werkgever met een leerling monteur omgaat. Het vinden van geschoold personeel is lastig, en goede leerlingen zijn ook schaars.