ro
door ro May 26, 2020 om 15:50
Geldzaken & recht

Werkgeversverklaring nodig voor huurcontract?

Ik en mijn partner hebben een huurwoning geaccepteerd. Helaas is door de coronacrisis mijn contract niet verlengd en mijn partner heeft een tijdelijke job, omdat hij in de evenementenbranche nu ook geen werk heeft. Echter is deze job zo belabberd, dat hij er mee wilt stoppen. Wij vragen ons dus af of dit invloed gaat hebben bij het ondertekenen van het huurcontract. Dus concreet: is een werkgeversverklaring nodig om een huis te kunnen huren? Het gaat om een sociale huurwoning.

9825 9 Rapporteer

Tr
door Trostomaat - May 26, 2020 om 15:57
239 Antwoorden / Vragen

Een vraag voor de verhuurder, maar die stelt u daar natuurlijk liever niet.
Waarom zou een 'werkgeversverklaring' vereist zijn? Als dat niet bij de eisen stond om de woning toegewezen te krijgen, dan komt dat niet bij de ondertekening plots uit de lucht vallen.

Is er al gecontroleerd of u aan de eisen voldeed om de woning te huren of staat dat nog in de planning?
Bijv. inkomenseis op basis van loonstroken, bankafschriften over achterliggende periode?
Als u daar al doorheen bent, loopt u niet zo veel risico denk ik.

Pluis de website van de verhuurder na op relevante informatie.

ro
door ro May 26, 2020 om 16:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben de woning op basis van de loonstroken van 2019 en de inschrijfduur aangeboden gekregen. Op de website staat het volgende:

Mijn inkomen is gewijzigd. Wat nu?

Standaard wordt je inkomen gebaseerd op de gegevens van de inkomensverklaring. Deze heb je altijd nodig als je in aanmerking wilt komen voor een woning. Op deze inkomensverklaring staat het inkomen van het voorgaande jaar.

Is je inkomen hoger of lager geworden in dit lopende jaar omdat je bijvoorbeeld:

  • een (nieuwe) baan hebt;
  • meer of minder bent gaan werken;
  • gestopt bent met werken;
  • werkloos bent geworden?

Dan bepaalt je huidige inkomen in welke huurprijsklasse je een woning kunt huren. Het huidige inkomen wordt geschat op basis van recente loonstroken en/of uitkeringsspecificaties. Je kunt zelf een schatting maken van je huidige bruto jaarinkomen en dit invullen op je inschrijving, zodat je  automatisch op passende woningen reageert.

Wij verwachten dat de evenementenbranche langzaam weer op gang komt, zodat mijn partner kan gaan freelancen en dat ik weer een baan ga vinden. Oftewel dat we het gewoon kunnen betalen.

Tr
door Trostomaat May 26, 2020 om 17:15
239 Antwoorden / Vragen

Heeft de woningbouwverening als beoordeeld aan de hand van door u verstrekte bewijzen, zoals die inkomensverklaring, dat u aan de eisen voldoet, of moeten ze dat nog bekijken?

ro
door ro May 26, 2020 om 22:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Aan de hand van de inkomensverklaringen werd een selcte groep woningen toegewezen

Tr
door Trostomaat May 26, 2020 om 23:43
239 Antwoorden / Vragen

Dan zal het wel goed zitten en is niet te verwachten dat er nog aanvullende eisen worden gesteld.
U kunt de huur immers betalen en dat heeft u aangegeven. . U moet wel zorgen dat dat zo blijft. Zoals anderen al aangeven, een baan opzeggen voordat je een nieuwe hebt, alleen omdat die niet leuk is, is niet handig in deze tijd.

tenormin
door tenormin - May 26, 2020 om 16:07
16936 Antwoorden / 108 Vragen

Edit

tenormin
door tenormin - May 26, 2020 om 16:10
16936 Antwoorden / 108 Vragen
ro
door ro May 26, 2020 om 16:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Yes dit had ik al gevonden, maar het is een 50/50 antwoord.

tenormin
door tenormin - May 26, 2020 om 16:21
16936 Antwoorden / 108 Vragen

Even doorbijten voor je vriend in deze belabberde job. Evenementen komen er wel weer aan, geen idee wanneer natuurlijk.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2020 om 17:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit gaat dus over passend toewijzen. Teveel inkomen zult u niet hebben, maar nu wellicht te weinig. En zeker als partner zijn baan opzegt.

me
door mein33 - May 26, 2020 om 17:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wie gaat er nou zelf z'n baan opzeggen en zeker niet in deze onzekere tijden.
Zelf opzeggen betekend droog brood eten of naar de voedselbank.
Wacht tot  hij ontslagen wordt, die kans is op korte termijn groter dan baanbehoud, zeker als de Overheid een deel van het huidige salaris niet meer zal betalen.

Maar de woning heeft u al geaccepteerd, dus dat kan het probleem niet meer zijn.
Het betalen van de huur kan natuurlijk wel een probleem worden als er weinig of geen inkomen meer is.

panter22
door panter22 - May 26, 2020 om 18:26
6599 Antwoorden / Vragen

Loonstroken is geen inkomensverklaring, De inkomensverklaring moet je aanvragen bij de belastingdienst.(te downloaden)
En er zullen nog meer eisen worden gesteld voordat je het huurcontract kunt tekenen.
Meestal naast de inkomensverklaring , een recente loonstrook en een verhuurdersverklaring van de huidige huurder.
Lees ook deze info:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/sociale-huurwoning-voorwaarden
Een andere woning huren en dan je baan opzeggen? Waar willen jullie dan van leven?
Nog maar even doorzetten.

ro
door ro May 26, 2020 om 21:53
2 Antwoorden / 1 Vragen

De inkomensverklaringen hebben wij van 2019 opgegeven en op basis daarvan konden wij op bepaalde woningen reageren. Loonstroken hebben we ook aangegeven en verhuurdersverklaring is ook rond.

Zoals in de laatste comment beschreven, heeft mijn partner inmiddels gelukkig een nieuwe baan en heb ik een goed gesprek gehad (ik hoor morgen wat er vervolg is).

aurora1
door aurora1 - May 26, 2020 om 19:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uw partner kan maar beter even doorbijten tot er zich een andere baan voordoet. Vooral in deze tijd geldt dat je weinig te kiezen en te eisen hebt. De halve wereld is niet blij met zijn job, maar men werkt dan liever dan dat men aan de bedelstaf gaat. De evenementen zullen nog wel even duren.

ro
door ro - May 26, 2020 om 21:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank allen voor de reacties.

Update: mijn partner heeft een andere job gevonden (thank god) waar hij 1 juni kan beginnen. Zelf heb ik vandaag ook een goed gesprek gehad en hoor morgen of dat een vervolg heeft.

me
door mein33 May 26, 2020 om 22:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Succes !