ev
door evrieze Sep 2, 2009 om 01:30
Geldzaken & recht

Wet verkoop op afstand. Wat heb je eraan?

Het komt voor. Je bestelt eens wat via het internet, en je krijgt heel wat anders toegestuurd dan de aanbieding suggereert. Daarvoor is de wet verkoop op afstand gemaakt. Fijn, maar ik ken nog niet de weg om die prachtige wettelijke bepalingen ook te gebruiken als het nodig is. Op welke arbiters of instanties kan zoal een beroep worden gedaan?


In een concreet geval gaat het om een aankoop die via Ebay en met Paypal is gedaan. Je waant je dan veilig met de wettelijke bepalingen aan je zijde, en als toetje zelfs nog de veelgeprezen kopersbescherming van Paypal. Maar geen enkele van die garanties heeft enig praktisch nut. Want de verkoper gaat na ontvangst van betaling dwarsliggen en weigert zich te conformeren aan de wettelijk verplichte zichtperiode. En de Paypal kopersbescherming blijkt opeens helemaal niet te beschermen, maar te zijn omgeven door een woud van absurde voorwaarden, en laat je verzanden oeverloze correspondentie gepaard met onnodige kosten.


Tja en waar haal je dan je recht zonder er maanden lang mee bezig te zijn?
Leuk als U reageert met een antwoord op de laatste vraag. Liefst alleen daarop.

738 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 09:23
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

De wettelijke kopersbescherming telt alleen als jij bij een legale kvk ingeschreven winkel of webwinkel koopt en uiteraard nieuw spul.


Aankopen 2e hands via oa ebay en marktplaats vallen daar niet onder.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 09:51
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Tja en waar haal je dan je recht zonder er maanden lang mee bezig te zijn?
Leuk als U reageert met een antwoord op de laatste vraag. Liefst alleen daarop.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Het betreffende boek is een nieuw exemplaar, en gekocht bij een als professionele partij geregistreerde internet winkel die intensief samenwerkt met de betreffende uitgever. Ook heeft de verkoper expliciet een retourbeleid in zijn aanbieding vermeld, inhoudende dat een zichtperiode van 7 dagen vanaf ontvangst geldt.


Na ontvangst van het boek weigerde de verkoper zich te conformeren aan het door hemzelf aangeboden retourbeleid. Ook heeft hij op uitdrukkelijke navraag geen retouradres gemeld, en ontkent iedere klacht over het geleverde.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Wat is dan het probleem, kreeg je een paperback ipv een hardcover?

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 13:21
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dat is ook ongeveer de richting waarin Paypal me nu probeert te lokken. Bij het starten van de claim wordt gevraagd naar een reden voor de voorgenomen retourzending. Vervolgens probeert Paypal je te verleiden een klacht over het geleverde te motiveren, terwijl in de wet is vastgelegd dat de ontbinding "zonder opgaaf van reden" mogelijk is.


Voor de vraag of het geleverde geretourneerd kan worden is namelijk niet relevant wat er geleverd is, of wat de klacht inhoudt. In de wet, en overigens ook Ebay's eigen regelement, is bepaald dat tijdens de zichtperiode van 7 dagen het geleverde onvoorwaardelijk retour gezonden mag worden. Ik vraag dus niets meer dan waartoe de verkoper verplicht is, en wat hij ook expliciet in de aanbieding heeft bevestigd.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2009 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik denk vooral dankzij Paypal - Nederland dat ik uiteindelijk toch nog het betaalde heb teruggekregen. Maar het heeft wel bloed zweet en tranen gekost.


En als het alleen aan Paypal - Engeland had gelegen, dan had de restitutie niet plaatsgevonden. Die probeert in haar standaard methodiek de bewijslast dat het ding niet in orde is bij de koper te leggen. En dat is doorgaans een onmogelijke opgave.


Het feit dat gemakkelijk aangetoond kon worden dat de verkoper het goed weigerde terug te nemen terwijl hij dit in de aanbieding die mogelijkheid uitdrukkelijk had toegezegd heeft waarschijnlijk de doorslag gegeven. Maar je bent bij Paypal toch aan de Goden overgeleverd.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

kasper1961
kasper1961 - Apr 24, 2024 om 15:33
Voeding & gezondheid

Zero sugar jumbo

tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer

Do
Dobroman - Feb 8, 2024 om 16:03
Huishouden & energie

Zeer hoge servicekosten

Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer