go
door gordina May 19, 2008 om 21:34
Geldzaken & recht

Wie betaalt kosten erfenis?

Hallo,

Van onze familie, bestaande uit 9 kinderen zijn de vader en moeder beiden overleden. De spullen zijn verdeeld. Vader en moeder laten een klein geldbedrag na. Eén van de 9 kinderen ligt dwars, en weigert te tekenen bij notariële akte. Vraag: hoe gaat deze procedure nu verder bij de rechtbank en wie draait op voor de kosten? Weet ook iemand hoelang deze persoon de kwestie kan rekken? De beweegre-den lijkt louter om de zaak te traineren te zijn gebaseerd. Frenske

1686 2 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - May 19, 2008 om 22:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Gordina,
Welke notariele akte moet er dan getekend worden? Lijkt mij dat er alleen een verklaring van erfrecht opgesteld hoeft te worden. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat alle erfgenamen aangeven of ze de nalatenschap aanvaarden of verwerpen. Hiervoor moeten ze een verklaring tekenen en de handtekening laten legaliseren zodat zeker is dat de ondertekenaar ook degene is die moet tekenen. Legaliseren moet eigenlijk via de notaris (kan ook via de gemeente, maar daar zijn notarissen ivm de beperkte controle van gemeenten voorzichtig mee omdat te accepteren).

Als 1 kind dat weigert, dan kun je al vrij snel (zeg 3 maanden na 1e aanschrijving) naar de kantonrechter toe en een termijn laten stellen waarbinnen de keuze uitgebracht moet zijn. Na verloop van die termijn zal de kantonrechter een vonnis geven die in de plaats komt van de keuze. De kosten hiervoor komen (uiteraard) uiteindelijk voor rekening van de veroorzaker, oftewel de dwarsligger.

De procedure is als volgt: schrijf een verzoekschrift aan de kantonrechter en leg het verhaal daarin uit. Geef ook alle adressen van de erfgenamen door en welke (kandidaat-)notaris  bij de nalatenschap betrokken is. U krijgt dan vanzelf bericht van de kantonrechter of de verdere procedure.

Probeer alleen voordat u die procedure ingaat nog 1 keer de werkelijke reden(en) te achterhalen van het weigeren en geef aan dat de weigeraar zichzelf en de rest in de vingers snijdt.

marcel75
door marcel75 - Jul 10, 2008 om 21:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Gordina
Hoe is het afgelopen?