ja
door janam Sep 27, 2023 om 12:35
Geldzaken & recht

Wie moet geluidswal betalen??

Ik heb een boerderij met veel landbouwgrond.
Ik ben de 70 gepasseerd en wil op een stuk van mijn grond huizen gaan bouwen.
Het bestemmingsplan is door de gemeente gewijzigd.( Vraag niet wat dat kost.)
Ik moet daarna een bouwvergunning aanvragen.  Die bouwlocatie ligt vlakbij een tenniscomplex , met kantine en baanverlichting. Dat veroorzaakt geluidsoverlast.
Nu eist de gemeente dat ik een geluidswal moet aanleggen van 4.50 m hoog en 72 m lengte. Mijn kosten, terwijl ik niet de geluidsoverlast veroorzaak.
Ik wil wel eens van jullie horen hoe jullie dat zien.

1918 10 Rapporteer
Ja
door JannyBoe - Sep 27, 2023 om 12:51
520 Antwoorden / Vragen

Bent u niet beter af bij mensen en instanties die zich professioneel bezighouden met bouwen, planologie etc.?
En/of een jurist?

Ik ben geen professional maar mijn boerenverstand zegt dat er geen enkele aanleiding zou zijn om een geluidswal te bouwen voor wie dan ook.
Als u uw plannen niet zo dicht bij de overige bebouwing zou willen realiseren tenminste.
Dat er een geluidswal moet komen heeft uw plannen als oorzaak toch?
Maar goed, vraag het eens aan een professional/jurist.

ja
door janam Sep 27, 2023 om 13:32
6 Antwoorden / 9 Vragen

Bedankt voor je reactie.
Om over na te denken.

Ja
door JannyBoe Sep 27, 2023 om 14:31
520 Antwoorden / Vragen

Graag gedaan.
En succes met uw plannen.

Mabelle
door Mabelle - Sep 27, 2023 om 13:03
440 Antwoorden / 1 Vragen

[graag ingaan op de vraag, of je onthouden van commentaar - redactie]

ja
door janam Sep 27, 2023 om 13:30
6 Antwoorden / 9 Vragen

Je hoeft niet te reageren.

wi
door wilhelmina59 Sep 27, 2023 om 13:36
517 Antwoorden / 0 Vragen

.

wi
door wilhelmina59 - Sep 27, 2023 om 13:37
517 Antwoorden / 0 Vragen

Ik snap uw ergernis.
Maar u gaat huizen(laten bouwen).
De bewoners van de huizen mogen niet opgescheept zitten met de (geluids)overlast van het tenniscomplex.
Denk daarbij aan het steeds populairder worden van padelbanen.
Leg uw vraag neer bij de Omgevingsdienst.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 27, 2023 om 14:24
2084 Antwoorden / Vragen

Het is dat je het vraagt en mijn gedacht is dat als je je goedkope landbouwgrond straks als met dure huizen erop gaat verkopen je er genoeg aan gaat verdienen om maatregelen tegen overlast te betalen. De tennisvereniging lag naast landbouwgrond, daar heb jij een andere bestemming voor gezocht en het is niet meer dan logisch dat jij dan ook de consequenties ook draagt.

th
door thieu - Sep 27, 2023 om 14:46
148 Antwoorden / 0 Vragen

De tennisvereniging lag naast landbouwgrond zodat er (van weerszijden) geen sprake was van geluidsoverlast. Nu worden er op voormalige landbouwgrond huizen gebouwd die wél geluidsoverlast kunnen krijgen van de tennisvereniging.
Ik snap wel dat de gemeente dat wil voor zijn met de eis van die geluidswal. Overigens, óók de verlichting kan overlast veroorzaken in de aangrenzende tuinen. Dat vraagt ook wat van de beplanting.

1paul
door 1paul - Sep 27, 2023 om 15:30
3163 Antwoorden / 0 Vragen

u wilt bouwen dan zult u de voorzieningen aan moeten leggen!!!, ook de wal dus.

u kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de huizen op een andere plek te bouwen, als dat mogelijk is, waardoor u deze kosten niet heeft.

tegelijk is het zo, de kosten van deze wal kunt u omslaan naar de opbrengst van de huizen of dit nu koop of huur is!!

rj
door rjw - Sep 27, 2023 om 17:43
3273 Antwoorden / 5 Vragen

Gewoon gaan bouwen en dan kunnen de kopers gaan klagen over het geluid van de tennisclub. Met een beetje mazzel moeten die dan weg. Zo is het aantal keren bij mij in de stad gegaan. Voetbalclub die er jaren zat kon vertrekken toen er nieuwbouw naast kwam. In aan anderg geval moest een ambachtelijke bakkerij sluiten omdat bewoners die later kwamen daar last van hadden. Te idioot voor woorden natuurlijk maar het kan blijkbaar.

Ja
door JannyBoe Sep 27, 2023 om 18:22
520 Antwoorden / Vragen

Uiteraard wordt die vergunning niet afgegeven en zal een illegale bouwer de opdracht krijgen om de bouw te stoppen en het gebouwde af te breken.
Het zou wat zijn zeg als zulk crimineel gedrag getolereerd zou worden.

Iv
door Ivo W - Sep 27, 2023 om 18:17
731 Antwoorden / Vragen

Degene die verandering in de situatie aanbrengt, is er voor verantwoordelijk dat die veranderingen wederzijds geen (onaanvaardbare) overlast veroorzaken.

De tennisclub zit er al jaren, u wilt nu ernaast een verandering aanbrengen. Dus u bent verantwoordelijk voor de nodige maatregelen.

Mocht in de toekomst de tennisclub extra banen willen aanleggen, dan zijn zij er verantwoordelijk voor dat die extra banen geen overlast veroorzaken voor de woningen die er dan mogelijk staan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 27, 2023 om 18:40
1777 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Janam,

Stel uw vraag op een forum voor ondernemers:

https://www.higherlevel.nl/

Marc1975
door Marc1975 - Oct 27, 2023 om 12:35
8 Antwoorden / 1 Vragen

Het zou logisch zijn dat als je huizen gaat bouwen je de kosten van een geluidswal niet kan afwentelen op de tennis vereniging of de gemeente vanwege overlast omdat u zelf de landbouw grond wilt wijzigen.