hi
door hifidility Feb 1, 2007 om 21:18
Geldzaken & recht

Wie vergoed defecte inbouwapparatuur in huurhuis

ik heb 3 jaar geleden mijn eigen koophuis aan een particulier verkocht en woon nu als huurder in mijn eigen huis.

Nu is mijn inbouw magnetron defect , en is de vraag of de verhuurder nu een nieuwe magnetron moet plaatsen.

ik heb het huis toendertijd met keuken en apparatuur verkocht.  ik huur volgens de "algemene bepalingen huurovereenkomst woonruimte ".

alvast bedankt voor de reackties

29085 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 1, 2007 om 21:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Betaald u ook huur voor de apperatuur?
Ik vermoed van niet, want dan zal dit in de huurovereenkomst vermeld moeten zijn.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2007 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat staat er in het huurcontract over de inbouw apparatuur.

ve
door verwijderd - Feb 1, 2007 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn dochtrer huurde inkl.inbouw apparatuur maar in een aanhangsel van het kontrakt stond dat bij een defekt de huurder zelf voor nieuw moest zorgen.

Nog geen week later ging de kookplaat kapot (kortsluiting door schuld vorige huurder.) toenpas ontdekte ze die voorwaarde.

Toeen ze 2 jaar later ging verhuizen nam ze dus die kookplaat mee, tot haar verbazing kreeg ze bij de oplevering tehoren dat ze die kookplaat moest achterlaten of de oude kookplaat moest terug zetten.

Waarop ze heeft geantwoord Alleen als een rechter mij dit opdraagt!

Op eens bleek het allemaal een vergissing.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2007 om 02:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi

Ik spreek even mijn rechtsgevoel aan en kom dan tot het volgende:

Je hebt de woning inclusief de keuken verkocht en terug gehuurd. Dat impliceert dat de huur bevat al hetgeen bij de verkoop is overgedragen. De verkoop valt immers niet los te zien van de huur.

Doch, dan rest de vraag of een inbouwapparaat een onroerende zaak is (onderdeel van het pand dat u huurt) of een roerende zaak (die huurt u niet tenzij uitdrukkelijk overeengekomen).

De wet is  niet helemaal duidelijk op dit punt (art 3:3 BW):

1.
    Onroerend zijn de grond, de nog niet gewonnen delfstoffen, de met de grond verenigde beplantingen, alsmede de gebouwen en werken die duurzaam met de grond zijn verenigd, hetzij rechtstreeks, hetzij door vereniging met andere gebouwen of werken.

2.
    Roerend zijn alle zaken die niet onroerend zijn.

Door dat een keuken in mijn visie duurzaam verenigd is met het gebouw is hier sprake van een onroerende zaak. Die huurt u, dus de schade zou vergoed moeten worden door de verhuurder.

Ik kan me indenken dat de verhuurder een andere gedachte is toegedaan. Wijs hem op dit artikel. Heeft u een rechtsbijstandverzekering?

Groet, C.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2007 om 09:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

hifidliity,

U huurt dus uw voormalige eigen huis.
Huurt u gemeubileerd of staat dat niet beschreven.
In het eerste geval zijn de kosten voor de huidige eigenaar en in het tweede geval zijn de kosten voor uzelf want apparatuur behoort niet tot de inboedel.
Is in de (ver)koopakte opgenomem dat de apparatuur is meeverkocht bij de verkoop.

Met vriendelijke groet,
Willem

ve
door verwijderd - Feb 2, 2007 om 10:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zal dan volgens mij wel in de huurovereenkomst moeten staan hoe het zit met die inbouwapparatuur in de keuken, want anders denk ik niet dat u die inbouwmagnetron krijgt betaald.

ve
door verwijderd - Feb 2, 2007 om 19:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

in de (ver)koopakte staat dat de keuken/apparatuur is meeverkocht bij de verkoop. Verder wordt niets vermeld over aparte inboedel of apparatuur. IK zie het dus als onroerend goed dat bij het huis hoort , maar dat is meer het gevoel.

graag zou ik de uitleg hierover , ergens op internet ( zwart op wit )willen zien zodat ik dit aan de verhuuder kan laten lezen , hij weet  namelijk ook niet wat de officiele regels hiervoor zijn.

ve
door verwijderd - Feb 3, 2007 om 20:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is er opgenomen in Uw huurkontraskt: U huurt in principe onroerend goed, alles wat niet apart is vermeld in een huur-overeenkomst valt daarbuiten, een magnetron is nl geen onroerend goed, het zijn zg roerende goederen, ik krijg van mijn huurbaas echt geen nieuwe vaatwasser als deze defekt gaat, maar ik heb hem wel van hem overgekocht, en dat is toch echt wat anders, succes.